יום הזיכרון לשואה ולגבורה

בטקס המרכזי לציון יום השואה אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט:"שינינו את מצבם של ניצולי השואה העניים". רב אלוף גבי אשכנזי בביקור באושוויץ:"לעולם לא נהיה חסרי אונים שוב".

עמי שרון 30/04/2008

היום יום הזיכרון לשואה ולגבורה בו מתייחדת מדינת ישראל עם ששת המיליונים שנרצחו בשואה.

הערב התקיימו ברחבי הארץ הטקסים לפתיחת יום הזיכרון לשואה ולגבורה.
בעצרת הממלכתית ברחבת כיכר גטו ורשה ביד ושם בירושלים נאמו ראש הממשלה ונשיא המדינה.

- פרסומת -

על רקע ההשערות אודות מסקנות חמורות של ועדת החקירה לטיול בניצולי השואה בראשות השופטת דורנר התייחס אולמרט למצבם של ניצולי השואה:"ביום זה ראוי שאומר, כראש ממשלת ישראל, שלא תמיד ידעה המדינה למלא את חובתה כלפי הניצולים, ראינו את חלק מהניצולים שוקעים בעוני. אין לכך הצדקה וכפרה. שינינו זאת. הקצינו השנה ולשנים הבאות את המשאבים כדי להבטיח קיום בכבוד לכל הניצולים כדי לקיים חובה מוסרית נעלה".

נשיא המדינה שמעון פרס דיבר על תקומת המדינה:"משקמנו, אספנו את עמנו, חזרנו למולדתנו, החיינו את שפתנו, פתחנו שערי הצלה לניצולי השואה, הדפנו שבע התקפות מלחמתיות ושתי אינתיפאדות שנועדו להביסנו, וחתמנו על שני הסכמי שלום. התגלה בנו פוטנציאל גנוז הדרוש לתחייה, צל המוות עוד רחף מסביב, וחיים חדשים החלו להירקם".

רא"ל גבי אשכנזי, ביקר היום במחנות ההשמדה בפולין והבטיח להגדיל את מספר משלחות "עדים במדים" במסגרתם יוצאים קצינים וקצינות למסעות זיכרון באתרי ההשמדה בפולין ואיתם משפחות שכולות .

רא"ל אשכנזי ביקר היום במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ-בירקנאו ואמר:"באתי כרמטכ"ל צבא ההגנה לישראל, ערב יום השואה וערב שנות ה-60 לעצמאות ישראל כדי לומר: לעולם לא עוד", כתב הרמטכ"ל בספר הזיכרון של מחנה אושוויץ. "לעולם לא יביטו יהודים במבט מבועת מעבר לגדרות התיל חסרי אונים. באנו לזכור ולא לשכוח ולומר להם ולזכרם – לעולם לא עוד".

לצד הרמטכ"ל צעדה יהודית אשריאל שאף סיפרה לנוכחים את סיפור הישרדותה, ניצולת המחנה, שמלווה את משלחת צה"ל בפולין. לפמליה הצטרפו גם קצין החינוך הראשי, דובר צה"ל, הרב הצבאי הראשי, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, פצועי צה"ל ומשפחות שכולות.

מחר, יום השואה, במלאת 60 שנים למדינת ישראל ולצה"ל יעמוד הרמטכ"ל בראש "מצעד החיים" בו ישתתפו אלפי בני נוער מישראל ומרחבי העולם היהודי וניצולי שואה.