היועצת המשפטית של הכנסת: דחיית הבחירות רק ברוב של 80 ח"כים

במערכת הפוליטית העריכו, גם לאור חוות הדעת של עו"ד אלשטיין, כי מתרחקת יוזמת דחיית הבחירות וכי אלה יתקיימו במועדן.

טולי פיקרש ו14/01/2009

ניתן לדחות את מועד הבחירות רק ברוב של 80 חברי כנסת לפחות ורק אם יתקיימו 'נסיבות מיוחדות' המנועות את עריכתן- קובעת היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד נורית אלשטיין בחוות דעת שפרסמה, לבקשתם של חברי הכנסת גדעון סער (ליכוד) ושלי יחימוביץ' (עבודה). במערכת הפוליטית העריכו, גם לאור חוות הדעת של עו"ד אלשטיין, כי מתרחקת יוזמת דחיית הבחירות וכי אלה יתקיימו במועדן. עם זאת, המשך המערכה הצבאית בעזה וירי הטילים לעבר יישובי הדרום יימשך, עשוי להביא את המפלגות לבחון ברצינות את דחיית מועד הבחירות.

מתוך חוות דעתה של עו"ד אדלשטיין: "לגישתי, סעיף 9א לחוק יסוד: הכנסת, הדורש חקיקה ברוב של 80 ח"כים וקיום נסיבות מיוחדות המונעות עריכת בחירות בעיתן, חל במצב שבו אנו נמצאים כעת, כאשר רואים את הכנסת כאילו התפזרה לפי סעיף 11(ב) לחוק-יסוד: הממשלה, ולפיכך נקצבה כהונתה של הכנסת לתקופה הקצרה מהמועד המקורי. אציין כי בימים האחרונים עלו בהזדמנויות שונות הצעות התומכות בטענה שלפיה ניתן לדחות את הבחירות בחוק על פי סעיף 34 לחוק-יסוד: הכנסת, תוך הסתפקות ברוב של 61 ח"כים. אין בידי לקבל עמדה זו...קריאת שתי ההוראות כמערכת אחת משלימה שאין בה חוסרים, מורה כי כוונת המחוקק הייתה שבניגוד לקיצור תקופת כהונתה של הכנסת שבה ניתן להסתפק ברוב של 61 חברי הכנסת, בכל מקרה של הארכת כהונת הכנסת, יש צורך ברוב של 80 חברי הכנסת, בלי קשר לשאלה האם תקופת כהונתה של הכנסת היא התקופה המקורית שבחוק או התקצרה בשל הסיבות המנויות בחוקי היסוד".

עוד מדגישה עו"ד אדלשטיין בחוות דעתה כי "סעיף 9א חל באופן תמידי, שכן הוא נתפס על ידי המחוקק כאיזון הראוי בין הגנה על ליבת הדמוקרטיה מפני ניסיון של רוב בכנסת לדחות את הבחירות על מנת להמשיך את כהונתו, אל מול מתן אפשרות למקרים ייחודיים שבהם קיים קונצנזוס רחב במיוחד שיש לדחות את הבחירות, ומתקיימות נסיבות מיוחדות המונעות עריכת בחירות בעיתן. סעיף זה מבטא כללי משחק דמוקרטיים קשיחים, הבאים להרחיב את זירת ההשתתפות הפוליטית ואת יכולת ההשפעה, על מנת להלום את הקונבנציות החוקתיות ולהגן על כללי היסוד של השיטה.

לעומת זאת, סעיף 34 נועד אך ורק לשם קיצור תקופת כהונת הכנסת, גם בהיעדר נסיבות מיוחדות, ועל כן הוא לא יוכל לחול לשם הארכת זמן כהונת הכנסת אם כבר קוצרה תקופת הכהונה מסיבה כלשהי".

עו"ד אדלשטיין המפרטת בהרחבה את חוות דעתה, מתייחסת גם לסיבות שהביאו לדחיית הבחירות בשנת 1973. "בשולי הדברים נוסיף, למען הדיוק ההיסטורי, כי למיטב ידיעתי רק פעם אחת נדחו בחירות במדינת ישראל, וזאת בשנת 1973 בשל מלחמת יום כיפור.

הדבר הוסדר בחוק הבחירות לכנסת השמינית ולרשויות המקומיות (הוראת שעה), התשל"ד-1973. אף שחברי הכנסת התלבטו בשאלה של הרוב הנדרש, הרי שההחלטה נתקבלה בהסכמה רחבה מאוד מקיר לקיר, זאת אף שאותה עת עדיין לא היו בספר החוקים הישראלי הגבלות פורמאליות כלשהן, שקבעו הן את דרישת הרוב של 80 ח"כים והן את דרישת הרוב של 61 (בא לעולם רק כעשרים שנה לאחר מכן), אולם הכנסת הבינה באופן אינטואיטיבי את החשש הטמון בערעור יסודות השיטה הכרוך בדחיית הבחירות בכלל (באותו הקשר - עקב מצב מלחמתי), ללא קונצנזוס רחב במיוחד", כתבה היועצת המשפטית לחברי הכנסת סער ויחימוביץ, וסיכמה כי "לאור כל האמור, על מנת שהבחירות לכנסת ה-18 יתקיימו במועד מאוחר מזה הקבוע להן כעת, יש צורך בשני התנאים המצטברים: רוב של 80 חברי כנסת בקריאה השלישית, וכן קיומן של נסיבות מיוחדות המונעות עריכת בחירות בעיתן. תקופת ההארכה היא לתקופת המניעה בלבד, ולא תעלה על הזמן המתחייב מן הנסיבות המיוחדות".

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

  1. לאאא. זה הסוף שלנו
    (14/01/2009)

Fatal error: Call to undefined function: json_decode() in /home/virtual/datili/public_html/main/functions.php on line 49