הכיפות הסרוגות של נתניהו

נתניהו. שולט בכיפה (צילום: ישי פרידמן)

סביבתו של ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, הפכה בבחירות האחרונות ל"סרוגה" באופן משמעותי, ולא בכדי. עמיעד טאוב מסביר כיצד החיבוק החם שנוצר בין נתניהו לחובשי הכיפות הסרוגות, עזר לו בבחירות האחרונות לגרוף מנדטים, גם על חשבון מפלגות המגזר הדתי-לאומי, ולסלול את דרכו הצפויה לכסא ראש הממשלה.

עמיעד טאוב 05/03/2009

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, השתתף בשבוע שעבר באזכרה בישיבת מרכז הרב בירושלים במלאות שנה לפיגוע הרצחני במקום, בו נרצחו שמונה מתלמידי הישיבה. במהלך האירוע הוא הבהיר בפני קהל מאזיניו, חובשי הכיפה, כי "התייצבותם של בני הישיבות בראש המחנה במלחמה האחרונה בעזה מהווה מגדלור שמאיר למרחוק ומשפיע על כל עם ישראל", והוסיף כי "בממשלה הבאה שיקים, אנו נעניק לכל ילדי ישראל את יסודות המורשת הזו, שהם הבסיס לקיום שלנו". מבט חטוף אל לשכתו של נתניהו, בנו של חוקר ההיסטוריה היהודית , הרווזיוניסט פרופ' בנציון נתניהו, מסביר את המקור להתבטאויותיו החמות של כלפי חובשי הכיפה הסרוגה.

מקורביו של נתניהו צפויים להשלים בלשכתו "חצי מניין"

סביבתו של נתניהו הפכה בבחירות האחרונות ל"סרוגה" באופן משמעותי -כך לדוגמא, בצוות המשא ומתן הקואליציוני הוא מינה את מקורבו נתן אשל, לשעבר מנכ"ל העיתון "הצופה" ומי שצפוי לשמש כראש לשכתו, וכן את פרופסור יעקב נאמן וחבר הכנסת זאב אלקין.

- פרסומת -

יחד עימם צפויים להשלים "חצי מניין" בלשכתו של ראש הממשלה המיועד גם יועצו לענייני חוץ ארי ארו, יועץ הסקרים ישראל בכר, דובר ש"ס לשעבר, איציק סודרי ורואה החשבון שלמה נס, בעלה של חברת הכנסת לאה נס.

התקרבותו של נתניהו אל דרך התורה לא נוצרה אך ורק מרצונו להתחזק ביהדות אלא גם ובעיקר מרצונו להתחזק במנדטים.

מחקרים פנימיים שביצעו המפלגות הכתומות מראים כי האסטרטגיה המחבקת של נתניהו כלפי המגזר הדתי הביאה לליכוד כ-5-6 מנדטים סרוגים.

את הדרך אל המנדטים ניתן אכן לייחס בעיקר לחיבוק האמיץ שהעניק נתניהו לציבור הדתי לאומי מאז ההודעה על הקדמת הבחירות אך לא רק.

אסטרטגיה מנצחת: החיבוק החם עזר לנתניהו בקלפיות המגזר הדתי

מקורביו חובשי הכיפה המעורים היטב בהלכי הרוח במגזר הדתי ידעו לנצל את הפילוגים הפנימיים בקרב מפלגות המגזר ולהדגיש את חיבוקו החם של נתניהו ל-"אחים המבולבלים".

החיבוק החם כלל חתימה על אמנה שניסח אפי איתם שנועדה לדאוג לצרכי הציבור הדתי וכן קמפיין בחירות משני אגרסיבי שנועד למשוך את קהל הבוחרים הדתי לאומי אל הקלפיות. במודעות הקמפיין הופיעו תמונותיהם של כל מי שמזוהה עם המגזר עד סוף העשירייה השלישית ברשימה, ובהם לאה נס, יולי אדלשטיין, ציפי חוטבלי, ועוד מועמדים נוספים.

אליבא דנתניהו לא היה כל צורך להכניס למודעות (תרתי משמע) גם את המועמד בעל הזקן והכיפה הכתומה שהוצב בדיעבד במקום ה-36, משה פייגלין, ולהזכיר לציבור שמות שנתניהו עבד קשה מאוד על מנת להדחיק.

ד"ר אשר כהן, מומחה למדעי המדינה מאוניברסיטת בר אילן שבדק את התפלגות ההצבעות בקלפיות דתיות לאומיות מובהקות, גילה כי האסטרטגיה של נתניהו להשגת קולות מהציונות הדתית נחלה הצלחה רבה ומפלגתו זכתה כאמור בקרב קלפיות המגזר הדתי לאומי במספר קולות כמעט זהה לאלו שהשיגו מפלגות האיחוד הלאומי והבית היהודי גם יחד.

קרב המאסף של מפלגות המגזר לא עזר להן ערב הבחירות

פרסום החיבור בין נתניהו לבין הציבור הדתי לאומי בא לידי ביטוי גם בהכרזה האוטומטית של מפלגות הבית היהודי והאיחוד הלאומי על נתניהו כמועמד מטעמם לראשות הממשלה, זאת למרות "גניבת הקולות" והקרב המאסף שהן ניהלו ערב הבחירות בקרב קהל הבוחרים שלהן. קרב אשר כלל הפרחת סיסמאות כגון "מחזקים את נתניהו ומצביעים ט'/ב'", קרב שכאמור לא הביא לתוצאות המיוחלות מבחינתן.

בסיומה של מערכת הבחירות בשנת 1996 בה ניצח נתניהו בפער זעום בסיועו של הקמפיין שיזמה חסידות חב"ד "נתניהו טוב ליהודים", התראיין ראש הממשלה המפסיד שמעון פרס ואמר כי בבחירות הפסידו "הישראלים" וה-"יהודים" ניצחו.

בבחירות האחרונות, הוכיח נתניהו כי כיום ניתן להפוך את הסלוגן של חב"ד ולהגיד כי אלו אותם כינה המועמד דאז ונשיא המדינה הנוכחי "יהודים" הוכיחו שהם "טובים לנתניהו".

*המאמר פורסם באתר נענע 10