"להתפלל עם העבריינים".דעה.

נעמה בן גיגי חושבת שההנחייה "להתפלל עם העבריינים" ביום הכיפורים עוסקת בכל אחד מאיתנו ובאחריות החברתית בה מחוייבים כל בני ישראל.

נעמה בן גיגי 22/09/2009

"על דעת המקום ועל דעת הקהל, בישיבה של מעלה, ובישיבה של מטה. אנו מתירים להתפלל עם העבריינים".

המשפט הזה, זורק כל יהודי, לשעת בין ערביים. הכל לבן נקי, וטהור. הדקות הראשונות של יום כיפור. אנחנו מתכוננים ליום הזה. במשך חודש ועשרה ימים. מבקשים סליחה ממי שפגענו. ומבקשים סליחה אם פגענו. ומתנצלים בפני מי שרצינו לפגוע. וליתר ביטחון מלחששים סליחה לכיוון אלו שאולי נפגע בהם בעתיד.

- פרסומת -

אנחנו הולכים למקור מים גדול. ומשאירים שם את כל החטאים שצברנו במשך שנה, תוקעים בשופר, שולחים סנגורים, מזכירים זכות אבות. מזילים דמעה ובסוף, ז"א כבר בהתחלה הש"ץ מכריז ואומר שאנחנו מוכנים, ומתירים להתפלל עם עבריינים וזה לא רק על דעת עצמנו. הקב"ה נותן את אישורו לכך.

הקב"ה לא אומר לנו, תבנו לעבריינים בית-כנסת נפרד, הוא לא מצווה אותנו, דווקא ביום הכי קודש לדת היהודית להתבדל מהם. או לברוח מהם. למרות שזה היום הכי קדוש לנו כיהודים. באישוור של הקב"ה אנחנו לכאורה עושים משהו שהוא האנטיתזה הכי גדולה ל"קדוש". אנחנו, יושבים ומתפללים ביחד. באותו מקום, עם עבריינים.

אני חושבת שזה אחד המסרים הכי חזקים של יום כיפור. מפני שאם נחשוב טוב, נבין שמתוך ההפך הגדול הזה לקדושה. שמתוך הלא הזועק הזה- עבריין יושב עם בן של מלך. למעשה אנחנו מקבלים את השלמות של העם היהודי.

מצד אחד, אנחנו לא מתנערים מהאחריות החברתית כלפי "האחים" שלנו גם אם הם נקראים עבריינים וגם לא חוששים, שהתפילה שלנו. תיפגע אם נתפלל אם עבריינים.

מצד שני, אם נחשוב עוד דקה מי אלו אותם "עבריינים"? אלו אנשי עולם תחתון? אולי הם אנשים שעברו עברות של צווארון לבן בלבד? אולי זה אתה אולי זה את ואולי זה אני? עלינו לזכור, שלפני הבורא כולנו שווים. ומי שקובע את אופי השנה הזו, זה הקב"ה והמעשים שלנו.

כעת השעה שנעשה את המעשים שלנו. מתוך צניעות. מתוך ענווה ולא מתוך גאות לבב. לא מתוך התנשאות של בן אדם כלפי חברו. כי ביום הדין. ביום בו נחתם גורלנו לשנה הבאה עלינו לטובה. אנחנו בסופו של דבר יושבים ומתפללים כולנו ביחד.

העבריין עם הצדיק וכל אחד הוא גם עבריין וגם צדיק. ולכולנו יש את היום הזה. את יום כיפור. להתפלל ולזעוק אל הקב"ה ולהתחנן בפני האלוקים- שיחתום אותנו בספר החיים לברכה לשלום לפרנסה טובה לבריאות ולבשורות טובות.

שנה טובה! וששנת התש"ע תהיה שנה עשר!!!

לחצו כאן לקבלת לינק חינם לאתר החדשות דתילי בסלולרי