כמה בשר צריך לקנות למנגל יום העצמאות?

(צילום: ויקיפדיה העברית רשיון gnu)

ערן נחשון, שף תפעולי ראשי של מלון קרלטון ת"א, ממליץ לכל מי שרגיל לעמוד ולהתלבט מול המקרר בסופר כמה בשר וסלטים באמת צריך לקנות למנגל יום העצמאות ועל מה לשים לב.

אלי מאור 13/04/2010

אחת הבעיות המרכזיות אותו מכיר ובהן נתקל כל מי שמתכוון לארח את מנגל יום העצמאות המסורתי היא "כמה בשר לקנות???".

עם יד על הלב, מי מאיתנו לא עמד מול המקרר בסופר או מול הקצב והתחיל להתלבט האם כמות הבשר אותה הוא קונה לא תספיק לכל משתתפי המנגל או שמא דווקא תספיק גם לחודשיים הבאים…..

- פרסומת -

על מנת לסייע לכל אותם המתלבטים, ערן נחשון, שף תפעולי ראשי במלון קרלטון ת"א ממליץ מהן הכמויות הדרושות לכל אורח וכיצד לבחור את הבשר הנכון:

בשר בכללי – משקל הבשר הכללי אותו אוכל מבוגר, בממוצע, במנגל יום העצמאות עומד על כ- 350 גרם. ילד (עד גיל 12) אוכל 150 גרם. סוגי הבשר הינם בהתאם לטעם האישי ולתקציב הקיים.

חומוס – הכמות המומלצת לקניה היא 1 קילו ל-8 אנשים, כולל ילדים.

סלט חצילים וסלט טורקי – יש לקחת בחשבון שלא כולם אוהבים את זה ולכן הכמות המומלצת לקניה היא 1/2 קילו, מכל אחד מהסלטים הללו, ל-8 אנשים.

פיתות – מבוגר אוכל במנגל בין פיתה לפיתה וחצי. ילד יאכל לרוב חצי פיתה בלבד.

שתייה – בסביבות חצי ליטר הן למבוגר והן לילד. אם מדובר באירוע מחוץ לבית הכולל שהיה ארוכה לפני ואחרי האוכל, יש להיערך לכמויות שתייה גדולות יותר.

סלט ירקות – הכמות הרצויה לסלט המורכב מעגבניות ומלפפונים היא מלפפון 1 ועגבנייה 1 למבוגר וחצי מהכמות לילד.

צ'יפס – מנת צ'יפס ממוצעת לסועד במנגל תהיה במשקל של בין 200-250 גרם.

טיפים לקנייה של הבשר:

קודם כל, מומלץ לפנות לקצב שאתם סומכים עליו ומכירים את התוצרת שלו לבשר טרי וטוב צבע אדום אך לא אדום מבריק (הברק בבשר נוצר מכימיקלים שמוזרקים שנועדו לרכך את הבשר ולשמור בתוכו נוזלים).

שוליים כהים של הבשר מעידים כי הבשר שהה ממושכות במקרר שבאטליז והחל להתייבש.

את הקבב מומלץ להכין לבד מבשר טחון טרי, להוסיף לו בצל, פטרוזיליה ותבלינים לפי הטעם ולא לקנות קבב קפוא. לחילופין ניתן לקנות את הקבב בקצביות מובחרות. גם לגבי נתחי האנטרקוט – מומלץ לקנות מקצב איכותי שמכירים וסומכים עליו.

מרגע קניית הבשר ועד השימוש בו להקפיד לשמור את הבשר בתנאים האופטימאליים קרי באזור הקר ביותר במקרר. בשטח יש לשמור את הבשר בתנאי קירור ולא לחשוף אותו לשמש.

טיפים לצלייה של הבשר:

עד 10 משתתפים במנגל מספיק גריל אחד רגיל ביתי. במידה ומדובר בלמעלה מ-10 אנשים מומלץ להשתמש בגריל גדול יותר מהממוצע או להצטייד ביותר מגריל אחד רגיל.

על מנת שניתן יהיה ליהנות ממספר סוגי בשר בו זמנית יש להתחיל בצלייה של הבשר שלוקח הכי הרבה זמן ועד הבשר שזמן צלייתו קצרה. לדוגמא במידה ורוצים לצלות כנפיים, פרגיות וסטייק. יש להתחיל עם הכנפיים כשהכנפיים חצי מוכנות להוסיף את הפרגיות ורק לקראת הסוף לשים את הסטייקים על האש.

טיפ חשוב לצלייה בריאה – לוקחים בד כותנה טובלים אותו בשמן בישול ושמים במרכז הגריל. מסביב לבד מסדרים את הפחמים אחד ליד השני ומדליקים את האש. באופן זה אין צורך בנפנוף, האש נשארת דולקת ולא נוצרים כימיקלים רעילים בזמן הצלייה.

בתיאבון…..