דעה:''הרב ליאור לא כתב את הספר''

מה עם חופש הביטוי? מה עם כל האנסים, גנבים ושודדים שצריך לעצור קודם? ד"ר אביעד הכהן כ מתקשה להבין מדוע נעצר הרב דב ליאור ומשוכנע כי לו היה הוא מפיצו של הספר היה חוגג היום, מחבריו לא יכול היה לצפות לקידום מכירות טוב מזה.

ד"ר אביעד הכהן ו28/06/2011

(צילום: באדיבות תנועת קוממיות)

חוק הוא חוק הוא חוק. אין אדם שהוא מעל לחוק, ורבנים בכלל זה. אבל סמכות אינה מחייבת פעולה בכל מקרה. חלק מהדברים שנכתבו בספר "תורת המלך" מוציאים שם רע לתורת ישראל, מביישים את נושאיה ומביאים לחילול השם וביזויו. מוטב היה להם שלא נאמרו משנאמרו.

לו הייתי מפיצו של הספר הייתי חוגג היום. מחבריו לא יכלו לצפות לפרסומת מקדמת מכירות טובה מזו. מי שרצה לאותת לרב ליאור שחופש ביטוי אינו היתר לחופש שיסוי, השיג בדיוק את התוצאה ההפוכה. לא נתפלא אם מחר יתייצבו כאיש אחד מאות מרבני ישראל, לרבות המתונים שבהם, יביעו בו תמיכה מקיר לקיר, ויכריזו בקול גדול: "כולנו הרב ליאור".

מעצר הרב ליאור, וההשתלטות על מכוניתו באמצע הכביש, משל היה מדובר במרדף א-לה סרט פעולה הוליוודי,  רק העצים את תהודתם והביא לתוצאה ההפוכה מזו שאליה כיוונו מבצעיו.חסרים היו רק כמה שוטרים שיקפצו על גג המכונית, ובצעקות מלוות בנביחות כלבים אימתניות יורו לרב, ניצול השואה בן ה-77, ממעפילי "אקסודוס", להניח את ידיו על הקיר הסמוך כדי לערוך חיפוש בכליו. 

הרב ליאור לא כתב את הספר. כדרך הרבנים, שלא תמיד קוראים את כל מה שנכתב, הוא נתן לו "הסכמה" קצרצרה, בת מספר שורות, שמשבחת את היצירה ה"מלאה והגדושה". ניתן להתווכח עם טוב טעמו. אך בהליכי מעצר, כבכל הליך מנהלי אחר, יש להפעיל שיקול דעת. ולא כל מה שצודק הוא גם חכם ונבון. קל וחומר כאשר מדובר בעבירות שעניינן חופש הביטוי, שיש לנהוג בהן זהירות מופלגת. לא מתוך זלזול והקלת ראש, חס ושלום, בשלטון החוק ובעקרון השוויון לפניו, אלא מתוך החמרה במניעת פגיעה מיותרת בחירות הביטוי ובחופש הדת.

במשך עשרות שנים, פעלו ברוח זו המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט. בניגוד לדברי ההבל שמשמיעים גורמים שונים, אנשי הפרקליטות נוהגים גם בתחום זה ביושר ויושרה מקצועית. פרט למקרים קיצוניים ביותר, הם נמנעים מהפעלת סמכותם בעבירות חופש הביטוי, בהיותם מודעים לכך שמעבר לקושי המשפטי, מהלך כזה עשוי דווקא לשחק לידי הקיצונים. דווקא בשל עקרון היסוד של השוויון בפני החוק יש לנהוג זהירות במקרה זה. בעבר, אך גם בהווה, נאמרו דברי הסתה מקוממים הרבה יותר מפי אקדמאים ואנשי דת אחרים. הרשויות נמנעו, ובצדק, מלנקוט בצעד הדרסטי של מעצר וביכרו על פניו אמצעים חלופיים נבונים הרבה יותר.

ראוי שמשטרת ישראל תפעל תחילה, באותה נחישות ומסירות, לעצור את כל האנסים, הגנבים ושאר הגנגסטרים שמסתובבים חופשי בינותינו. לאחר מכן, אולי יגיע גם זמנו של ה"פושע הגדול", הרב ליאור.

 פורסם בעיתון ''ישראל היום''

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

  1. משפט שדה הנערך ע"י הפרקליטות
    (30/06/2011)
    לא קראתי את הסיפרון כי המשטרה החרימה טפסים שלו וחנויות ספרים לא רצו להסתבך עם המשטרה. את ההסכמה של הרב ליאור קראתי ואיני מבין מה הבעיה. מה יש לחקור הרב ליאור לא מכחיש את הכתיבה המכתב קיים הגישו כתב אישום ופיתחו במשפט. כנראה שאין עילה לכתב אישום מאחר שגם נגד כותבי הספרון לא הוגש כתב אישום. התרגיל של הפרקליטות הוא עריכת משפט שדה ע"י דה לגיטימציה של הרב ודרכו כפי שנעשה במקרים אחרים.. היועץ המשפטי מכחיש שלא קיימת אג'נדה פולטיית במשרדו. איני סבור שזה המצב לאשורו. אני מתרשם שהאג'נדה במשרדו היא"עקירת עם ישראל מארץ ישראל ותורת ישראל מעם ישראל". רדיפת הרב ליאור משתלבת באג'נדה זו. המהלך הוא דה לגיטימציה של היהדות כלי בו השתמשו דורות של משטרים אנטישמיים מאז ומעולם. גם סטלין הגדול הקפיד להאשים את מתנגדי משטרו בעבירות פליליות שונות ומשונות. מהלכים מסוג זה יקברו את יוקרת המערכת המשפטית כפי שקרה לבית המשפט העליון. מהלכו של הרב ליאור היה מחאה שקטה ולא אלימה למעשה הנבלה האנטישמי.

Fatal error: Call to undefined function: json_decode() in /home/virtual/datili/public_html/main/functions.php on line 49