דעה:לאן נעלמה ארונית הספרים היהודית?

ד''ר עליזה לביא קוראת לחזור לשורשים היהודיים ולתת במה ליצירה הנשית המקורית.מה שהיה נכון למרים הנביאה, לדונה גרציה ולברוריה נכון גם לבנות הדור הנוכחי ויש למצוא את הדרכים להעביר את הידע והעשייה הנשית לדורות הבאים.

ד''ר עליזה לביא ו17/11/2011

לביא.מרחב יהודי נשי רוחש (צילום: דוברות בר אילן)

מה חסר בארון הספרים היהודי? - ארונית הספרים היהודית. אין הכוונה לעוד ארון קטן, אלא ללשון הנקבה. מה שחסר הוא יותר, הרבה יותר, ספרות יהודית שנכתבה, נערכה ולוקטה בידי נשים.

ותתפלאו: לא מדובר בקריאה לתוצרים רק של כאן ועכשיו, אלא דווקא לחזרה להיסטוריה היהודית ולשורשי התרבות של עמנו. מרים הנביאה הייתה הראשונה שיצרה יצירה נשית מקורית: היא נטלה את התוף, הרקידה את הנשים ותימצתה במשפט אחד את כל שירת הים - "שירו לה' כי גאֹה גאָה, סוס ורוכבו רמה בים". את הבאר המיוחסת לה אנו מוצאים בתפילות, בטקסים ובמדרשים בשונה מהמן והענן שנעלמו. דבורה הנביאה נתנה לעם ישראל את אחת היצירות הידועות ביותר בתנ"ך.

בדורות מאוחרים יותר, השתתפה ברוריה אשת ר' מאיר בוויכוחי החכמים, והשפחה בביתו של ר' יהודה הנשיא הייתה מקור ללימוד עברית. ואם נמשיך את השרשרת, נמצא עשרות נשים שכתבו תפילות נשיות ייחודיות, לעצמן ולחברותיהן: פרחה בת ר' אברהם ממרוקו, דונה גרציה, פאני נוידא מצ'כיה - ואלו רק דוגמאות בודדות.

בדורנו, נצביע למשל על פרופ' נחמה ליבוביץ, אשר שינתה את פני לימוד המקרא. מאז ראשית שנות ה-80 של המאה שעברה ניתן להבחין בגל של התעוררות נשית-דתית בישראל (בארה"ב עוד קודם), נשים שמבקשות להיות פעילות ומשמעותיות. נשים מבקשות לרכוש ידע ודעת בעולם הלימוד וההלכה, ואף סוללות דרך להופעה בבתי הדין הרבניים ובהוראה לרבים בקהילות. נשים רוצות להעמיק בטקסטים אותם לא הכירו לעומק במסגרות הלימודים הממלכתיות ולהכשיר את עצמן למעורבות בחיי הקהילה והחברה כמו יועצות הלכה ומורות הלכה.

ארבעה מוקדים עיקריים מסמנים את הקריאה בת-זמננו לשינוי: העשייה הדתית, ובתוך זה מקומן של נשים בבית הכנסת האורתודוכסי; לימוד תורה וגמרא ויצירת שיח הלכתי משותף לנשים ולגברים; העצמת נשים והכשרתן לתפקידי הנהגה רוחניים וחידוש טקסים ומסורות שכמעט ואבדו. תחושת החלוציות הראשונית שאפפה את דור הנשים פורצות הדרך, התעדנה ככל שתהליך הלימוד העמיק.

לאט ובהדרגה נפרש מרחב יהודי-נשי רוחש, שפעל לאורך השנים. לאט התגלה עולם של יצירה ובנייה שפעל מתוך מרקם חייו וחשף חיים טקסיים עשירים של נשים יהודיות, הרחק מהעין הגברית הבוחנת. עולם של ידע יהודי-נשי שהושפע מהתרבות המארחת ומאופיה של הקהילה ושל מנהיגיה הרוחניים וממידת רגישותם ההלכתית - ידע שעבר מאם לבת ומבת לבת לאורך הדורות. בשלו התנאים לתת לכל אלו ביטוי בארון הספרים, ולהפוך אותו גם לארונית.

המשימה החשובה ביותר של דורנו - דווקא בעת התפוצצות המידע וריבוי ערוצי העברתו - היא למצוא את הדרכים הנוספות שיעזרו לנו להעביר את הידע והדעת לבנותינו, לבננו, לבני דורנו ולדורות הבאים.

* הרצאתה של ד"ר עליזה לביא הנעדרות והנוכחות בארון הספרים היהודי - תפילת נשים כמקרה מבחן תתקיים במסגרת סדרת ההרצאות "בסימן קריאה היהודי" של יד יצחק בן צבי בבאר שבע.

 

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

    לא קיימות תגובות לכתבה.
יום ו', ו' כסלו התשע"ח 24.11.2017
פרשת ויצא
כניסה: 15:56 | יציאה: 17:25
הצטרף לרשימת התפוצה
אירועי המגזר
<נובמבר, 2017>
אבגדהוש
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 

כל הזכויות שמורות ל''עט תקשורת'' | מי אנחנו | כתבו לנו | פרסמו אצלנו | תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | מדינט-פורטל בריאות ורווחה| הפוך לדף הבית | RSS