סיכום שנה: אלו אנשי התרבות הבולטים ביותר בשנת תשע"ה

ישי ריבו. ממשיך לרגש (צילום: עמיעד טאוב)

אירועי התרבות הם חלק חשוב ומרכזי בחיינו, וחשוב לציין את אלו שהשפיעו על התפתחות התרבות הדתית בשנה האחרונה. ההחלטה לא הייתה קלה והקריטריונים היו נוקשים, אך נקווה שגם אלו שלא נבחרו, ימשיכו בהשפעתם על התרבות המגזרית בשנת תשע"ו.

קובי דופלט 08/09/2015

אירועי התרבות הם חלק בלתי נפרד מחיינו הצעירים והבוגרים, ואנחנו צופים בהם מדי יום בטלוויזיה, באינטרנט או בהופעות חיות. ללא ספק, ניתן להגיד כי אנחנו זקוקים להם כמו אוויר לנשימה, וקשה לדעת מה היינו עושים בלעדיהם.

בשנה האחרונה, הציבור הדתי המשיך לקבל תכני בידור עשירים ומגוונים. לפי שעה, קשה למנות את כל האנשים המיוחדים שתרמו להתפתחות זו, אך עדיין ראוי לציין את המובחרים שבהם, שמוסיפים לחיינו הרבה מאד נפח.

- פרסומת -

כחלק מסיכום שנת תשע"ה, דירגנו עבורכם את חמשת האנשים שהשפיעו הכי הרבה על התרבות המגזרית במהלך בשנה האחרונה. הקריטריונים לבחירתם היו ברורים: השפעה משמעותית על המגזר, חדשנות ויצירתיות, ונראה שאתם צפויים להמשיך ליהנות מיצירותיהם גם בשנת תשע"ו.

מקום 5 – חגי לובר

חגי נשוי לתחיה ואב לתשעה ומתגורר כיום בבית אל. בין השנים 1998‏-2000 למד משחק במעלה. בשנת 1999 הקים את תיאטרון "אספקלריא", אותו הוא מנהל מאז הקמתו. תיאטרון אספקלריא שבראשותו הנו תיאטרון יהודי וסטודיו למשחק. התיאטרון הוקם במטרה להעלות מחזות מתוך עולם הערכים היהודי, הוא מעלה עשרות הצגות מדי שנה והוא זוכה להצלחה רבה בקרב הציבור הסרוג, ואת גם במהלך השנה האחרונה.

מקום 4 – אביתר בנאי

אביתר נשוי ואב לחמישה, ומתגורר בירושלים. בנאי הוא אחד הזמרים הדתיים המצליחים ביותר, ובדרכו שלו, הוא מושך להופעותיו מגוון רחב של קהלים, דתיים וחילוניים, והוא מצליח למלא את האולמות ללא קושי, במופעים מרגשים וסוחפים. למרות שבשנה האחרונה לא הגיעה פריצה גדולה, חדשה ומשמעותית בקריירה המוצלחת של בנאי (כבר כמעט 20 שנים), הבחירה בו, גם עם במקום הרביעי, מסמלת את הערכה להצלחה וליציבות לאורך השנים האחרונות. על כן, מעניין ומרתק לראות מתי תהיה הפעם הבאה שהוא ירגש אותנו, והיכן ממוקמת התחנה הבאה עבורו.

מקום 3 – אנדרדוס

חבורת "אנדרדוס", נדב נווה, אשר בן אבו, יאיר יעקבי ומתן צור נכנסו לתודעה לפני ארבע שנים תמימות ומאז הפכו ללהיט תרבות הסטנד – אפ במגזר הדתי. בתחילת דרכם, ידעו הארבעה לנצל את המדיה החברתית ע"י הפצת סרטונים ומערכונים שגרפו מיליוני צפיות. לפני מספר חודשים, הם עלו לאוויר עם מופע חדש, שני במספר, שצובר פופולריות בכל רחבי הארץ. לפני פחות מחודש הם פרסמו קליפ חדש ומשעשע, "סנדלים" שמו, שכבר צבר מעל ל-267 אלף צפיות ברשת, והפך ללהיט של החבורה הצעירה, שכנראה שתמשיך להפתיע גם בשנה הבאה.

מקום 2 – ישי ריבו

ישי נשוי ואב לשניים ומתגורר בירושלים. במהלך שנת 2014 יצא אלבומו הראשון "תוכו רצוף אהבה" שזכה להצלחה אדירה ובימים אלה הוא מופיע ברחבי הארץ ועמל על אלבום חדש. ריבו עשה ללא ספק התקדמות משמעותית בשנה האחרונה, ועל אף שאיפותיו הצנועות יחסית, הוא הספיק כבר למלא את בנייני האומה, להתארח בהופעות אצל מגוון אמנים (אברהם פריד, ובקרוב גם דוד דאור) וגם להופיע בבית הנשיא. כל זאת, לצד הופעות קטנות ואינטימיות.

עם זאת, נראה כי השיא עוד לפניו, ובקרוב הוא צפוי להופיע לצדו של דוד דאור במופע סליחות מרכזי בקיסריה. בנוסף, ייתכן שלקראת השנה החדשה, אחד משיריו גם יופיע במקום מכובד במצעד השנתי של גלגל"צ שיתקיים בערב החג. על הדירוג המכובד ציין ריבו: "אני שמח מאד וזה כבוד גדול בשבילי. תודה רבה".

צילום עמיעד טאוב

דוד דאור, שיחגוג 50 ממש בקרוב, תרם באופן משמעותי לתרבות הדתית בשנה האחרונה, זאת על אף שאינו חובש כיפה. בשנים האחרונות נראה שהזמר הוותיק, שכבש כל פסגה שרק נמצאת באזור, החל להתקרב יותר למקורות, דבר שהתבטא גם במוזיקה. כבר בשנת 2008 הוציא דאור את האלבום הראשון מסדרת "שירת רבים", שכולל שירי תפילה מהמקורות ("לכה דודי", "אדון הסליחות" ו"טוב ומיטיב").

בהמשך השנים, סיפר ד'אור על לימוד תורה ותפילה, כחלק ממהלך של התקרבות לדת, והמשיך להופיע (לבד ועם אמנים חסידיים) ולשיר שירים מהמסורת היהודית בארץ ובעולם. לפני כמעט שנתיים הוא החל להנחות את התוכנית "רב אומן" בערוץ "הידברות". בשנה האחרונה הוא כתב את השיר המרגש "פתח לבך" לעילוי נשמת שלושת הנערים החטופים, וביצע אותו יחד עם ישי ריבו, אברהם פריד, קובי אפללו, יונתן רזאל ודיוויד ברוזה.

בימים אלה, עמל דאור על מופע סליחות מרכזי בקיסריה, שם הוא צפוי להופיע עם עשרות זמרים מלווים, פייטנים ונגנים, שאליהם יצטרפו גם הזמרים ישי ריבו, ברי סחרוף וקובי אפללו.

לאור המעמד המכובד, ציין דאור בפנינו כי "אני מאמין שאמן צריך ללכת עם ליבו ולבחור באמירות אמתיות שקרובות לליבו, והאמונה בקב"ה קיימת בי עוד משחר ילדותי. אותם תפילות ופיוטים שהצליחו לרגש את אבותינו במשך שנים עדיין מרגשות את ילדינו ואת הדור החדש. כל פעם שאני מבצע שירים מאלבום הפיוטים אני מרגיש שאני נוגע במקומות מאד מקודשים, והעיסוק בכך, בתפילות ובשורשים הוא מדהים ומרגש".

עם זאת, לעת עתה, דאור עדיין לא מגלה את התכנונים להמשך, וציין כי "כולו בתוך החזרות להופעה הקרובה בקיסריה. התפילות שמוכרות לכולנו, עם העיבודים והחזנים והפייטים, יחד עם תחושת הקדושה עם העיבודים המודרניים – הם פשוט יצירה מופלאה, וכולי שם. אני מקווה שאחרי המופע אוכל לציין את השאר".