כספת לכל מטרה

הכספת, מטבעה, היא מתקן נחבא אל הכלים. חלק מהרעיון הוא שכספת לא תמשוך תשומת לב מיותרת והרבה פעמים הסלקה או הסתרה של הכספת משמשות כרובד נוסף במערכת ההגנה שהכספת נועדה לספק.

רות עפרי טאוב 12/07/2018

אם אנחנו עצמנו לא שותפי סוד שמשתמשים בכספת, בדרך כלל לא נהיה מודעים למיקומה ואפילו לא לעצם קיומה; ועדיין כבר למעלה ממאתיים שנה כספות הן חלק בלתי נפרד מהעולם שלנו, הן נועדו לשימושים מגוונים ואפשר למצוא אותן בכל מקום. החלטנו לעשות לכם היכרות עם סוגי הכספות העיקריות ויצאנו לבקר במפעל הכספות של 'כספות חצור', יצרנית הכספות המובילה בישראל, וללמוד את הנושא מקרוב.

כספות ביתיות

כצפוי, לא מרבים לדבר על זה אבל אנשים רבים (רבים יותר ממה שנדמה לכם) מחזיקים כספת ביתית. לרוב מדובר בכספות בגודל קטן עד בינוני שאינן תופסות הרבה מקום ושניתן להסליק בארון הבגדים או בפינה מוסתרת בחדר השינה. כספת ביתית מיועדת לשמירת תכשיטים, מסמכים חשובים, כסף מזומן או אקדח אישי. מרבית הכספות הביתיות המודרניות ננעלות באמצעות קוד אישי או כרטיס. את הקוד ניתן להחליף ולרענן מעת לעת. הכספות הביתיות המתקדמות הן כספות דיגיטליות משוריינות שכוללות גם מערכת עצמית לזיהוי תקלות שמונעת קריאות שירות מיותרות.

כספות חסינות אש

- פרסומת -

כשהמטרה היא לא רק לשמור על חפצי הערך אלא גם להבטיח שבכל תסריט אפשרי המסמכים החשובים ישרדו – כספות חסינות אש הן התשובה. כספות חסינות אש יכולות לעמוד בשעות של אש ישירה בטמפרטורות של מאות מעלות צלזיוס. אגב, כספות חסינות אש הן גם כספות חסינות מים ועמידות בלחות. הרעיון – הכספת מעניקה הגנה לא רק מפני פולשים וגנבים אלא גם מפני איתני הטבע.

יש כספות חסינות אש כמו למשל הכספות מתוצרת Lampertz, שמיועדות לשמירה על מדיה דיגיטלית, ויכולות לשמור עליה ללא חשש גם כשבחוץ מתחוללת שריפה בטמפרטורה של מעל אלף מעלות צלזיוס. בכל מקרה הטמפרטורה בתוך הכספת לא תעלה על מעל 44 מעלות צלזיוס.

כספות כבדות

עסקים (או אנשים פרטיים) שמחזיקים סחורה רגישה כמו תכשיטים, נשק או תרופות נדרשים פעמים רבות מחברות הביטוח לשמור על הסחורה בכספת כבדה. לכספות כבדות יש כמה יתרונות מול כספות רגילות – הפלדה העבה הופכת את הכספת להרבה יותר קשה לחיתוך או פיצוץ, והמשקל שלה (לא סתם קוראים לה 'כבדה') מקשה מאוד את הוצאתה מהמקום גם כאשר כנופיה מיומנת של פורצי כספות מנסה להניח יד על תכולתה. משקלים של כספות כבדות מתחילים ב-100 ק"ג עד דגמים מסוימים שיכולים לשקול יותר מ-1800 ק"ג. ישנם תקנים שונים לכספות כבדות. התקן האירופאי ECB-S מקפיד על 3 שכבות של מתכת עמידה לריתוך. כספות כבדות בתקן האמריקאי -UL כוללות מנגנוני הגנה מיוחדים כמו 'מלכודות זכוכית' ובריחים כפולים שהופכים את פריצתן למשימה בלתי אפשרית.

כספות לארונות קודש

נסיים את הסקירה שלנו בכספות ייעודיות לשמירה על ספרי קודש. כידוע, יש גנבים שאין להם אלוהים וספרי קודש, כמו למשל ספרי תורה המיועדים לקריאה בבית כנסת, נכתבים בעבודת יד על גווילי עור והם יקרים מפז (גם במובן הכלכלי הטהור). אחד מתחומי ההתמחות של כספות חצור, הוא תכנון ובנייה של כספות אלו שהאתגר בבנייתן קשור גם ליכולת שלהן לשמור על ספרי הקודש (וארון הקודש) ולהשתלב במארג הקיים של חלל בית הכנסת.