פסיפס מתקופת בית ראשון ועד היום

יצירות מוזאיקה, שמכונות גם "פסיפס", מלוות את האדם פחות או יותר מאז המאה ה-6 לפני הספירה. בין היתר, ניתן לראות ביטוי ליצירות אלו מתקופת בית ראשון, דרך בית שני וכמובן עד ימינו.

אריאל גולן ו21/02/2019

(צילום: יחצ)

 השאלה המעניינת בהקשר הזה היא אילו שינויים נערכו ביצירות פסיפס וכיצד פסיפס תמונות מתכתבות עם המסורת והתרבות בכל תקופה. מתוך התשובות לשאלה הזו אפשר יהיה גם לגלות כיצד הפסיפס נראה בימינו.

הצורות הגיאומטריות וחלוקי הנחל של בית ראשון

בתקופת בית ראשון למשל ניתן לראות את האופן שבו עבודות פסיפס הושפעו מהנטייה ליצור צורות גיאומטריות בלבד. זו התקופה שבה הצורות הגיאומטריות שלטו והיה קל יחסית לשלב אותן גם בתוך עבודות פסיפס. יתרה על כך, הצורות הגיאומטריות שימשו גם לצרכי עיטור רצפות בבתים פרטיים וגם לשילוב בתוך מוסדות דת ומרכזים ציבוריים.

מבחינת חומרי גלם, בתקופת בית ראשון השתמשו בחלוקי נחל בגדלים שונים. חלוקי הנחל היו שכיחים מאוד בישראל וחלקם היו קיימים גם במקומות אחרים ברחבי העולם. עם חלוקי הנחל הצבעוניים ניתן היה לגוון את העיצוב הרגיל של יצירות פסיפס ולהשיג ערך מוסף מתוך תמונות פסיפס. מנגד, תמונות פסיפס לא היו של אנשים אלא של דמויות מהמיתולוגיה היהודית או מהתרבות של אותה תקופה.

#11709

כך נראו עבודות היצירה של הבית השני

בתקופת הבית השני נעשו שינויים מסוימים באופן שבו עוצבו עבודות פסיפס. העבודות המרכזיות כבר לא נשענו רק על השימוש בחלוקי הנחל, כי ניתן לראות עדויות ליצירות פסיפס עם קוביות אבן מסותתות ומשויפות. לשם השוואה, רק עשרות שנים לאחר מכן נעשה שימוש באבני מוזאיקה מזכוכית וזאת גם כדי לעטר את המבנים והקירות במבני מגורים וגם על מנת לייחד את העיצובים שנחשבו מודרניים לאותה תקופה - מאלו שהיו מקובלים בתקופות קדומות יותר.

קפיצה לאמצע המאה ה-19 מראה את האופן שבו עבודות פסיפס שולבו במהפכה התעשייתית. כך לדוגמא החלו בתי מלאכה שהתמחו בייצור אבני מוזאיקה לשימוש המוני להופיע ברחבי המזרח התיכון ואירופה, מה שהפך את יצירות הפסיפס לשכיחות יותר. במהלך המאה ה-20 אף נחשבה הפסיפס לאמנות ייחודית של יוצרים בלבד והקהל הרחב נחשף אליה רק בהמשך. 

מה אפשר ללמוד מהשינויים שעברו על עבודות הפסיפס?

השינויים שעברו על עבודות הפסיפס מראים במובנים רבים את היכולת האנושית להתפתח. במסגרת אותה יכולת, עבודות הפסיפס שמרו על תכונות מסוימות לצד גמישות בתכונות אחרות. את זה ניתן לראות באופן שבו יצירות פסיפס שולבו על גבי קירות בית המקדש, בבתי כנסת ברחבי ארץ ישראל וגם ביצירות שנשמרו על ידי יהודים בגולה.

יתרה על כך, יצירות ועבודות הפסיפס הן בן היחידות שבהן צומצמו הפערים האמנותיים בין היהדות לבין תרבויות אחרות. כאן המקום להזכיר שבתרבות היהודית יש איסורים הלכתיים מסוימים על הכנת תמונות של רבנים וגם העניין של איסור על עשיית פסלים עלול להפוך למגבלה. הפתרון שנמצא על ידי אמנים היה שילוב הצורות הגיאומטריות על גבי יצירות הפסיפס, כמו גם מתן עדיפות  לצבעים מופשטים על פני אלמנטים מובחנים.#11710

כך נראה הביטוי המודרני של תמונות פסיפס

הביטוי המודרני של יצירות פסיפס מראה שיש עוד הרבה לאן לשאוף על מנת למצות את הפוטנציאל של הענף. סטודיו CAYA מוזאיקה למשל מציעים סדנאות יצירה להכנת תמונות פסיפס, משווקים מגוון רחב של מוצרי פסיפס לעיצוב חלל הפנים והחוץ וגם עורכים ימי גיבוש למבוגרים ולילדים על בסיס יצירות פסיפס מיוחדות. כתוצאה מכך, עם סטודיו CAYA מוזאיקה ממשיכה לשמור על מעמדה ואף לסחוף אחריה מעריצים חדשים.

לסיכום, פסיפס מתקופת בית ראשון ועד היום מהווה מקור השראה לאמנים, מעצבים ואדריכלים. מי שרוצה להתנסות בעבודות פסיפס מן הסוג הזה יכול לעשות זאת במסגרת מסלולי יצירה למתחילים ולמתקדמים, כמו גם לרכוש תמונות פסיפס לעיצוב חלל הפנים, הגינה והחצר.  

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

    לא קיימות תגובות לכתבה.

Fatal error: Call to undefined function: json_decode() in /home/virtual/datili/public_html/main/functions.php on line 49