בקרוב אפשר יהיה לאכול ירקות מהשדה בלי לשטוף

''הסטנדרטים בנושא שאריות חומרי הדברה במוצרי מזון הולכים ומחמ

המעבדה החקלאית שלפ הגישה ארבעה פיתוחים חדשניים של אמצעים טבעיים להדברת מזיקים, פטריות ונגעים נוספים.

מיכל אטיאס 30/09/2007

כולנו התרגלנו מגיל צעיר לשטוף ירקות לפני שמכניסים אותם לפה. בקרוב אפשר יהיה לוותר על השטיפה, לפחות בכל הקשור לחשש מחומרי הדברה ולאכול את הירקות הישר מהשדה.

המעבדה החקלאית שלפ בקיבוץ גבעת ברנר נמצאות בשלבי רישוי מתקדמים לארבעה פיתוחים חדשניים של אמצעים טבעיים להדברה, המיועדים הן לענף החקלאות והן לענף הנוי. החומרים מופקים ממיצוי של צמחים ומכילים חומרים בהם משתמשים הצמחים בכדי להגן על עצמם מפני נגעים שונים.

- פרסומת -

הניסויים נערכו בחלקות של ירקות, תבלינים, מטעים ופרחים, בגידולים רגישים שבהם נדרש שימוש נרחב בחומרי הדברה, אשר חלקם הוכחו כרעילים ביותר ואינם מתפרקים בתום השימוש. במהלך הניסויים שהתקיימו בשנתיים האחרונות הוכח כי התכשירים, הקרויה, HD – Pure Planet , תורמים להגנת הצמחים ע"י פירוק פיסי של גוף המזיקים, ציפוי הפטרייה בשכבה פעילה אשר מדבירה את הנבגים, קטילת נמטודות על ידי הרס תאי, חיטוי סביבת הצמח מפני פתוגנים נוספים והדברת עשבים המפריעים להתפתחותו התקינה של הצמח.

התכשירים פותחו בארץ ע"י ד"ר רזי רונן וכבר קיבלו את אישור הרשות להגנת הסביבה ורשות המזון והתרופות בארצות הברית, הידועות בהקפדתן על ביקורת של מוצרים חדשים. התכשירים עברו בהצלחה בדיקות רעילות ואף אושרו לטיפול בתוצרת חקלאית לאחר קטיף. ארבעת התכשירים נותנים פתרון לקשת רחבה של נגעים בעייתיים בחקלאות, ביניהם: עשבים רעים, מזיקים, מחלות עלים וקרקע ומגוון גורמי מחלה נוספים.

המוצרים מיועדים הן לחקלאות האורגנית והן לחקלאות הקונוונציונלית אשר נדרשת לעמוד בסטנדרטים הולכים ומחמירים בנושא שאריות חומרי הדברה.

לדברי מנהל מעבדת שלפ, עודד יפה: "יעילות התכשירים נבחנת תחת התנאים המחמירים ביותר ותוצאות הניסויים מראות יעילות רבה אפילו בהשוואה לחומרי ההדברה הכימיים הרעילים ביותר. בקרוב, ניתן יהיה להשתמש בתכשירים גם בגן הנוי על מנת למנוע פגיעה בבריאות האישית ובסביבה."