פרסומי ביס(א)

רועי לחמנוביץ צפה בפרסומות האחרונות בטלויזיה והזדעזע מעוצמת הסטיגמות והעדתיות שבהם.
דווקא בעקבות הצפייה בפרסומת לyes נמצאה סיבה למסיבה בקרב הציבור החרדי.

רועי לחמנוביץ ו04/12/2007

הפרסומת הפרובוקטיבית.מטיבה לדימוי החרדי (צילום: מתוך הפרסומת בyes)

עולם הפרסום כמרקחה.
מעולם לא היו באוויר סטיגמות שהובילו לפרסומות אוויליות כל כך:הצב(המדובב על ידי בועז שרעבי ) של גדי סוקניק מדבר במבטא מזרחי כאשר ברור שאף אחד לא חשב אולי שבועז שרעבי יככב בפרסומת וסוקניק יהיה הצב(למרות שלי ברור כי זה ההיה הרבה יותר זול לבנק).

גם תוכי האינטרנט שלא מפסיק להופיע על מסכנו הוא ככל הנראה יוצא מעדות המזרח (המדובר על התוכי שקולו של שלום אסייג בוקע מגרונו ) הדואג לכבודו שנפגע ואומר כל העת "מי מספר 1".

מעניין מדוע אף אחד לא חשב לבדוק האם תוכי פולני היה מוכר.
אסור לנו לשכוח את נהג המונית בן עדות המזרח שהיה מתוסכל כי הוא לא יודע איך אומרים באנגלית שמה של רשת מזן מהיר המוכרת לחמניות עם קיצת בשר, הרי גם אותם מעטים נהגי המוניות יוצאי ורשה עשו את התואר השני שלהם באוקספורד וההתמחות שלהם הייתה מחזות שייקספיר.

השבוע נחצו כל הגבולות חברת הלויין yes העלתה פרסומת לאוויר בו נראה מופע ריקודים של חרדים במסגרתו הם מוחים כנגד טכנולוגיה שתכליתה שיפור יכולת הצפייה בטלויזיה.
המחאה התמקדה בכך שמהיום והלאה כל מי שישתמש בטכנולוגיה הנ"ל יראה, רחמנא לצלן, את השיקצס באיכות טובה יותר.

הפרסומת הזו זכתה למאמרי ביקרות בכל הרמות החל מנימוקי קריאייטיב, שפרסומות לyes הן חיקוי לפרסומות למעדן יופלה וכלה בנימוקים ערכיים המציירים את כל הדמויות החרדיות כזהות וכחד ממדיות.

האזנתי בקשב רב לכול אותם אלו שדיברו איתי במהלך השבוע על הפרסומת הנוראה... ועל כך שחייבים לעשות משהו... ואי אפשר להשאיר את המצב כמות שהוא .... והדבר גובל באנטישמיות ..... לכל אותם נרעשים ונרגשים אמרתי שהתשובה שלי כמו בצבא מתחלקת לשלושה חלקים:
האחד - מה הלחץ קצת הומור עצמי לא הזיק לאף אחד ....
התשובה השנייה הייתה שכל ההתעסקות והמחאה הציבורית רק תוסיף רייטינג לפרסומת והנושא יתבצר על סדר היום הציבורי והדבר יהיה בבחינת כל המוסיף ( התעסקות ) גורע ( מהמטרה - העלמת הפרסומת ).

תשובתי השלישית הייתה תשובה סוציולוגית.
ההיגיון שעומד מאחרי הפרסומת הוא שהציבור החרדי הוא בעצם שומר הסף כנגד תופעות חברתיות לא ראויות.
זעקת האוי ואי שעולה מההתפתחות הטכנולוגית אינה רק זעקה קומית היא זעקה הרלוונטית גם לסוגיית חופש הגלישה באינטרנט.

חשוב לציין כי בימים אלו משתף משרד התקשורת (בו מכהן שר מש"ס) פעולה עם הצעת חוק פרטית (של ח"כ מש"ס) המגבילה גלישה באתרים בעלית תכנים לא ראויים, הדבר עוגן בסקר בו הסתבר כי רובו של הציבור תומך בהצעת חוק זו.

נחזור לפרסומת בתודעת משרד הפרסום שיצר את הפרסומת ובתודעת קברניטי יס, כאמור, החרדים הם מעין שומר הסף, משגיחי כשרות או מפקחי מוסר של החברה בישראל.

האם מישהו מהעולם החרדי מבקש להזדעק כנגד קביעה זו ? נהפוך הוא.
על הציבור החרדי להתגאות בכך שמנהיגיו נשארו האחרונים הדואגים לרוח ולא רק לחומר ואם מישהו מבקש לצחוק על כך - אזי הצחוק נובע מחוסר אונים ולא מעליונות .

לסיום ... אנחנו נמצאים כפסע לפני חג השמן העמוק שבו השמן שאמור היה להספיק (לטיגון) עבור שמונה ימים הספיק בקושי רק ליום הראשון .
אותי מרגיזות כל הכתבות אודות סופגניות הבוטיק.
סופגנייה עם שוקולד תפוז, סופגנייה עם פיסטוק וסופגנייה עם חלבה - שעולות 7 שקלים ב "בתי מרקחת לסופגניות".

אני יוצא מכאן בקריאה נטשו את הסופגניות ועברו ללביבות - לביבות בטטה , לביבות תפו"א , לביבות תפוח עץ עם קינמון ולביבות גזר .
גם יותר טעים וגם יותר זול.
חג אורים שמח .

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

  1. מדינה גזענית מה לעשות
    (04/12/2007)
  2. הפרסומות יפות ולא גזעניות בכלל
    (04/12/2007)
    לא כל דבר צריך להפוך למלחמות ספרדים אשכנזים
  3. גילוי נאות מר לחמנוביץ
    (04/12/2007)
    כשאתה מפרגן לשס לפחות תציין שאתה דובר של אלי ישי
  4. תפסיקו לבלבל את המוח
    (04/12/2007)
  5. זאת פשוט הכוונה למכנה הנמוך המשותף
    (04/12/2007)
    זה הכיוון היום של הפרסומאים בארץ להיות עממיים ופרובוקטיביים
  6. פרסומת מעולההההההההההההההההההההההההההההההה
    (04/12/2007)
    לה לה לה לה
  7. זה מה שקורה כששמאלנים חילוניים ועשירים שולטים בתקשורת
    (04/12/2007)
    צריך לשנות את המצב בכלי התקשורת שלנו
  8. גם יצפאן גזעני ועדתי?
    (04/12/2007)
    הוא כל הזמן מחקה מבטאים ערביים והוא מזרחי לא כל דבר זה קונספירציה נגד ש"ס
  9. פרסומת דוחה ומקוממת
    (04/12/2007)
    כמות הסטיגמות נגד החרדים מגעילה אפילו אנשים לא דתיים לא צריך תמיד לרדת על החלשים בחברה הישראלית
  10. כסף, כסף, כסף
    (04/12/2007)
  11. האמת, הפרסומת הזאת ממש משעשעת
    (04/12/2007)
  12. הרעיון השיווקי פה
    (04/12/2007)
    הוא ליצור פרסומת כה פרובוקטיבית כדי שבמקום שרוב הפרסום ליס יהיה דרכה, הוא יהיה דרך כלי התקשורת כדוגמת זה. והם מצליחים בכל פעם מחדש.
  13. אולי הכותב יכול לפרט היכן בדיוק הבעיה?
    (04/12/2007)
  14. מדינת כל עדותיה
    (05/12/2007)
יום א', י' כסלו התש"פ 08.12.2019
פרשת ויצא
כניסה: 15:55 | יציאה: 17:25
הצטרף לרשימת התפוצה
אירועי המגזר
<דצמבר, 2019>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

כל הזכויות שמורות ל''עט תקשורת'' | מי אנחנו | כתבו לנו | פרסמו אצלנו | תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | מדינט-פורטל בריאות ורווחה| הפוך לדף הבית | RSS