ניגונים מתנגנים וסיפורים מתהלכים בסמטאות צפת

אליעזר שפר חזר ממופע הכלייזמרים המסורתי בצפת עם המלצה חמה לגולשים לעלות לאוויר הפסגות של צפת ולהתבשם מחכמת הניגון.

אליעזר שפר 24/08/2008

זכתה העיר צפת, עיר הקבלה אפופת המסתורין, להתכנסות השנתית של הכליזמרים מכל רחבי העולם, הבאים להשמיע את ניגוניהם בסמטאותיה הקסומות של העיר.

הגדילו לעשות פרנסי העיר שאת הפסטיבל ה-21 של הכליזמרים בצפת הרחיבו בנגנים ובזמרים חדשים ורבבות המבקרים בפסטיבל נהנו מתוכנית רב גונית שיש בה תשלובת של ניגוני כליזמרים קלאסיים שמקורם במזרח אירופה עם השירה המזרחית של "הברירה הטבעית" ובתווך מחרוזות שירי תפילה בנוסח שלמה קרליבך.

- פרסומת -

לאחר שעמלתי שעות בסימון האומנים שאני מעדיף לראות ולהאזין להם, בחרתי גם השנה זו בפעם ה-21 לחזור לניגונים שאהבתי, והם ניגוני הגליל, שבמרכזם ניגוני מירון, שיש בהם שילוב נפלא של ניגונים מחצרות אדמו"רים, קצב של ריקודי דבקה ערבית ושירי ארץ ישראל של המשוררת רחל.

את ניגוני מירון הקלאסיים הפליא לנגן משה (מוסה) ברלין שבימים אלה ימלאו 50 שנה לניגוניו המלווה על ידי ביתו אודליה בקלידים ובנו אלישיב על התופים.

התבוננתי באלפים שישבו ועמדו מסביב, רובם ככולם, מה שקרוא בפינו חילוניים והנה הם יושבים מרותקים ומזמזמים מדי פעם ניגון ששמעו בבית אבא או סבא, וכשמוסה מנגן מחרוזת משולבת של שירי רחל עם ניגוני מירון, הם מתנועעים כמו בתפילה.

על אותה בימה, בכיכר שדה, הופיע יום לפני כן הכנר מיכל רזניק, איש גדול ממדים המנגן בכינור זעיר ומפליא להוציא ממנו צלילים מדהימים. כאשר הודיע על כוונתו לנגן את ניגון האדמו"ר מקרעטשניף, המוכר גם בניגון הבעל שם טוב, הצטרפו אליו אלפים מהנוכחים, שעל פי חזות פניהם ומראה לבושם איש לא היה חושב שהם מכירים את הניגון הזה.

כדרכי, הקדשתי את השעה הראשונה כדי להקשיב לניגוניהם של איטה זילברמן (אקורדיון) ובנה דב זילברמן (קלרינט), שהפעם שינו מהמסורת שלהם והמנגן דב השמיע את שירי צפת בקול ובזמרה ולא בניגון.
איטה זילברמן, ביתו של הרב דב (בערל) זילברמן ז"ל, שהיה בעצמו בעל מנגן גדול וחיבר פיוטים לכבוד רבי שמעון בר יחואי בל"ג בעומר, מקפידה מאוד לנגן את שירי צפת וניגוניה בדיוק כמו ששרו יהודי צפת והגליל מזה מאות בשנים.

את ברני מרינבך, המנגן כל ימות השנה בתזמורת המשטרה, הכרתי בימי נעוריו בתנועת הנוער "נועם" – נוער מזרחי בארה"ב ובפסטיבלים בצפת. ברני מרינבך מביא עמו את ניגוני העיירה היהודית שנכחדה ואת המוסיקה היהודית שהתפתחה בניו יורק במיוחד על ידי נגן הקלרינט המהולל מ. אטרס.

אינני יכול לפסוח על הפתעת הפסטיבל, וזו הופעתן של "נשות חווה", כולם ציפו להופעה של נשים נוסח בנות קרליבך, והינה התייצבה על הבמה להקה של ארבע נשים, כאשר המובילה ביניהם היא ר. אורבך המפליאה לנגן בקלרינט ניגוני נשמה. ואלה מבינינו שלא עלה על דמיונם שגם אשה יכולה לנגן בדבקות עילאית כזו, הגיבוי בהתפעלות מעוצמת הנגינה שלה.

כאשר חזרתי מפסטיבל הכליזמרים בצפת, חזרתי לעיין בכתביו של רבי נחמן מברסלב על כוחו של הניגון, והריני מצטט מתוך ספרו של צבי מרק "מגילת סתרים – חזונו המשיחי של ר' נחמן מברסלב, (בהוצאת אוניברסיטת בר אילן): "ויעשה כלי זמר וניגונים חדשים כי חכמת הניגון יהיה בקי בו עד שתכלה נפשם של השומעים". ובליקוטי מוהר"ן: "שכל חכמה וחכמה שבעולם יש לה זמר וניגון מיוחד".

ואתם, גולשי אתר החדשות דתילי, מזומנים לנטוש את אזור השפלה עם הרטיבות הגבוהה ולעלות לגליל העליון לנשום אויר פסגות בצפת, ולהתבשם מניחוח הכליזמרים, להכיר מקרוב ולחוש את חכמת הניגון.