הצדיק מקיבוץ אפיקים – לזכרו של בארי חזק

ערב יום הכיפורים מביא אליעזר שפר את סיפורו של קצין הצנחנים הנועז בארי חזק ז"ל וממליץ לקרוא את ספר השירים "בבכי אותי תקצר" שכתב בארי ז"ל לפני מותו.

אליעזר שפר 06/10/2008

כשנה לפני מלחמת יום הכיפורים, התבקשתי על ידי מנהלי מוסדות החינוך של חסידי סטולין קרלין לסייע להם בהפשרת התקציבים שאושרו להם ומתעכבים באגף התקציבים של משרד האוצר בגלל הביורוקרטיה.

מאחר ולא הכרתי את הפקידים הבכירים באגף התקציבים, הלכתי לאורך המסדרון של משרד האוצר כדי לראות אם ישנם שלטי דלתות עם שמות המוכרים לי. להפתעתי מצאתי את השם בארי חזק. הקשתי על הדלת ונכנסתי לחדר. ואומנם, היה זה בארי חזק שהכרתיו מהשירות בצנחנים כקצין נועז שהתבלט בקומתו ובהדרו ובמיוחד בתכונות ובמידות הטובות שלו ובנועם הליכותיו.

- פרסומת -

שמחנו שנינו על הפגישה המקרית ובו במקום טיפל חזק בבקשתי והפשיר את התקציב.

במלחמת יום הכיפורים (1973), נלוויתי למשאית עמוסה בחללים שיצאה ממתקן החללים בסיני לשם קבורתם בבית הקברות הזמני ליד קיבוץ בארי בנגב.

היה זה ביום ששי, ערב שבת של חול המועד סוכות, וצוותי הזיהוי של חברא קדישא הצבאית עסקו יומם ולילה בזיהוי החללים ובהבאתם לקבורה זמנית בהלוויה לקבוצת של עשרה חללים. בעודני עומד במקום, שמעתי את ראש חוליית הזיהוי קורא בקול רם את המספר האישי מהדיסקית של החלל. היה זה מספר אישי מהמחזור של בני הקיבוצים שהתגייסו בשנת 1963. לאחר מכן הקריא את השם: בארי חזק.

נחרדתי והזדעזעתי לראות את האיש הנפלא הזה מזוהה כחלל והפצרתי בראש החוליה לאפשר לי לקיים בעבורו הלוויה אישית ולא קבוצתית.

לאחר שנענה לבקשתי, וקיימנו הלוויה אישית לבארי חזק ואמרו עליו קדיש, ביקש ממני יעקב צ., אברך חסידי, במקורו מהעיר טבריה לברר אצלי מדוע ביקשתי הלוויה אישית עבור הבחור מקיבוץ אפיקים שהוא קיבוץ חילוני. השבתי ליעקב: "בארי חזק היה צדיק".

ברבות השנים ניסיתי מספר פעמים ליצור קשר עם אחד מבני המשפחה, כדי לספר לו על ההלוויה האישית, אך לא עלה בידי.

בימים אלה הוזמנתי על ידי יהודה עצבה להשתתף בתוכנית של רדיו מורשת לקראת יום הכיפורים וסיפרתי את סיפורו של בארי חזק.

עם שובי הביתה הגיע טלפון מטוביה בן חיים, המתגורר במושב בית גמליאל שסיפר לי בהתרגשות על המחזור שלו לימים נוראים, שהוסיף לו דפים נוספים הכוללים שירי לוחמים שנפלו במלחמות ישראל ושיר הפתיחה במחזור יום הכיפורים הוא שירו של בארי חזק הי"ד. השיר נפתח במלים: "ריבונו של עולם" ומסתיים במילה "קדיש".

בעודני מספר זאת בתוכנית הרדיו "מלווה מלכה" המשודרת ברשת ב' של קול ישראל במוצאי שבתות, התקשר לאולפן ידידי שי סגל, וסיפר לי בהתרגשות שהוא מחזיק בידו את הספר שיצא לאור על ידי "הקיבוץ המאוחד" ובו מבחר משיריו של בארי חזק.

למחרת השידור, התקשר אלי אפרים לפיד, תת אלוף במילואים, שהאזין לשידור וציין כי לבנו של בארי חזק הי"ד קוראים אבירם חזק והוא מתגורר בירושלים.

בימים אלה, אני מתכונן בע"ה לדבר עם אבירם חזק ולספר לו אודות ההלוויה האישית לאביו בארי לפני 35 שנים. ואני ממליץ בפני גולשי אתר החדשות דתילי לקרוא את הספר: "בבכי אותי תקצר" שיצא לאור על ידי "הקיבוץ המאוחד" ובו מודפס גם השיר "ריבונו של עולם" שהולחן על ידי ברי סחרוף שגם ביצע את השיר.

אם אתם מגלים את התקליט או הדיסק עם השיר, אנא פרסמו זאת בתגובתכם כדי לזכות את הרבים.