נעמה בן גיגי

נעמה בן גיגי בת 30 נשואה +2. אשת חינוך, עובדת במרכז משמעו"ת בקרית מוצקין. גרה בקרית מוצקין, וחולמת להקים ישוב בקריון.

 

גם ביפן יש קווי מהדרין.דעה.

רגע לפני שהיא מצטרפת להפגנה כנגד קווי ההפרדה הבינה נעמה בן גיגי שאולי עדיף לאפשר לנשים לשבת רק עם נשים באוטובוס ולתת לחרדים לנהל דמוקרטיה קטנה משלהם, ממש כמו ביפן.

נעמה בן גיגי ו02/11/2009

נשים מפגינות נגד קוו המהדרין.לא בטוח שצריך (צילום: באדיבות רחל עזריה)

סוף סוף! נשמתי לרווחה, כאשר ראיתי ביום שלישי שעבר את דו"ח משרד התחבורה שפסק כי ההפרדה בין גברים ונשים ב"קווי המהדרין" הציבוריים אינה חוקית.

מטיוטת מסקנות הוועדה המקצועית של משרד התחבורה עולה כי מדובר בהסדר לא חוקי וכי כל אדם רשאי לשבת היכן שהוא חפץ בתחבורה הציבורית. עם זאת, הדגישה הוועדה כי ניתן לקיים הפרדה באוטובוסים על פי רצון הנוסעים - אך הדבר לא ייעשה על ידי החברות הציבוריות ולא יאכף על ידן.

איזה אושר, אפשר לשבת איפה שרוצים באוטובוס, היתכן או חלמתי חלום? הסרט היחידי שחייתי בו, כלל אותי בגיל 16 נוסעת באוטובוס. כי מהיום שיש לי רשיון אני נמנעת\משתדלת כולל שמיניות באוויר כדי לא לעלות לאוטובוס.

בעת שנהגתי (לא באוטובוס) לבלוק באסטר על מנת להחזיר את הסרט שבו חייתי עלו בי כמה מחשבות: מה פתאום קווי מהדרין כ"כ מעניינים אותי פתאום? מה אכפת לי איפה אני יושבת?. זה התחיל איפה שהוא בהתקוממות אוטומטית- נגד כל דבר שמזכיר את טהרן. המשיך בכך שאני תומכת בכך שנשים וגברים, בייחוד אם הם בעלי משפחות חייבים לשבת ביחד-יש משהו בחוויה משותפת, גם אם היא מפוקפקת כמו נסיעה באוטובוס.

אני לא רוצה להגיד מה קרה לי כשחשבתי על זה שהגברים, יושבים מקדימה והנשים תקועות להם עם עגלות אי-שם מאחור. מישהו אמר תא מטען? כי זו פחות או יותר התמונה שעלתה לי בראש. גברים יושבים מרווחים מקדימה בעוד הנשים מצטופפות זו על עגלתה ותינוקה.

ואיך תמיד מוצאים לנו דרכים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור. כשבכלל בא לנו להיות אפיקורסים. צמד המילים כפייה דתית כבר הידהד לי בראש. ושניה לפני שהתחלתי להשתלט על אוטובוס מלא חרדים, לשבת באמצע האזור הגברי. להניף את דגל הדמוקרטיה ולצעוק- אותי אף אחד לא יכריח לשבת מאחור. נרגעתי! (תודה לקב"ה.) ואת דגל הדמוקרטיה קיפלתי.

פתאום הציפה אותי תחושה שהמילה דמוקרטיה היא אולי מילה מאד דמוקרטית. אולם, לא משתמשים בה באופן שוויוני. כלומר, הדמוקרטיה במדינת ישראל שהיא אגב מדינת כלל אזרחיה עובדת רק בכיוון אחד. ולרוב רק נגד ציבור אחד- הציבור החרדי.

ברומא התנהג כרומאי, אמנם לא מדובר באימרה שנלקחה ממאמרי חז"ל אך כן באחת שמתאימה מאוד לנושא. הקווים החרדיים, נוסעים בשכונות חרדיות ומיועדים לציבור חרדי. מדוע, לא מכבדים את הציבור הזה שרוצה באופן דמוקרטי לשבת בנפרד?

מי אמר, שהנשים החרדיות לא נהנות לשבת ביחד. בשם הדמוקרטיה אנחנו שוכחים שזו חברה המופרדת כבר מגילאי גן הילדים. הבנים הולכים לתלמוד תורה והבנות לגן.

זו חברה שלא יודעת איך מתנהגים כאשר נשים וגברים הם ביחד יתרה מזאת הנשים החרדיות רואות בזה שהן יושבות מאחור כבוד רב הואיל ולכך התחנכו מהיום שנולדו. ואם הן מרגישות טוב עם זה אף אחד, או אף אחת לא יכול להכריח אותן או להגיד להן שזה לא דמוקרטי לשבת איפה שהן רוצות באוטובוס.

בינינו, בשקט בלי שאף אחד שומע אני רוצה לשאול את הגברת "רינה בר טל" האם בפעם האחרונה שעלית על אוטובוס לא היה לך יותר נוח לשבת ליד אשה? לא היה לך יותר נעים? לא הרגשת יותר מוגנת אפילו.

ביפן יש קרון רכבת שמיועד לנשים בלבד וכל אשה יכולה לבחור אם לשבת בקרון הזה או לא.
אגב, בלי לבדוק את הנתונים. אני בטוחה שהקרון הזה מלא תמיד במיוחד בשעות הלילה.
המטרה שבגללה נפתח קרון לנשים בלבד ביפן הייתה מניעת הטרדות מיניות בנסיעה ברכבת.
לאחר ההחלטה לא נשמעו ביפן קולות כמו "טהרן זה כאן," או "השפלה" או "ימי הביניים".

כי בדיוק כמו ביפן, גם הנשים החרדיות, כמו כל אשה בעולם. מעדיפות לשבת ליד אשה זרה ולא ליד גבר זר.
כך גם ממליצים בכל המרכזים למניעת הטרדות מיניות. אף-אחד לא מכריח אותן לעשות את זה, או משכנע בארסיביות.

זה הדבר הכי טבעי בעולם כי אוטובוס ציבורי צפוף הוא כר נוח מדי לשליחת ידיים וחיכוכים, כאילו לא בכוונה.

מכל מקום אין לי ספק שלו היית קמה חברת הסעות פרטית המציעה לחרדים שירות של קווי מהדרין החרדים היו קופצים על ההצעה.

אבל במדינה דמוקרטית כמו ישראל יש מונופול אגד ואגד לא תוותר על קווי המהדרין כ"כ מהר מפני שהקווים הללו הם ביצי זהב. וביצי זהב לא מוכרים בכסף.

וכך, הציבור החרדי נותר ללא מענה כאשר באופן דמוקרטי אסרו עליו לשבת בצורה הדמוקרטית והטבעית בה הוא בחר.

 

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

  1. את בעד או נגד?
    (02/11/2009)
  2. גם נגד וגם בעד
    (02/11/2009)
    נגד לשבת בנפרד, בעד שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה
  3. הייתי שם
    (02/11/2009)
    אכן אין לי שום התנגדות שהדבר יעשה-אך בשום אופן לא בקווי אגד. מעולם לא קרה לי שירדתי מאוטובוס כ"כ נסערת כי מישהו בטעות נרדם לי על הכתף אך במשך שנה שגרתי בירושלים בשכונה מעורבת-אך מתחרדת-עברתי השפלות פעם אחר פעם- מה שגרם לי בסופו של דבר לרכוש מכונית אחת הבעיות העיקריות הן שאגד מודע לכך שהדבר אינו חוקי ולכן לא מסמן את האוטובוסים ואץ מורה על הנהגים לא להתערב-אם כן זכור לי לשמצה נהג ספציפי בקו 40 שסירב באופן עקבי לפתוח לי את הדלת הקדמית והתיחחס אלי כאיל ו הייתי אויר כל אימת שאותתי לו שיפתח את הדלת.נכון שקווים אלה נמצאים במקומות שרוב האוכלוסיה היא חרדית-אך לא כולה ועל כך אני מתקוממת.
  4. התביעה היא נגד קווי מהדרין באגד ולא באופן כללי
    (02/11/2009)
    אני לא חושבת שאם מישהו מארגן ארגון הסעות פרטי נפרד-זה יפריע למישהו.
  5. קווי מהדרין
    (02/11/2009)
    כל עוד תנתן אפשרות בחירה לכל אזרח מדינת ישראל מתוקף היותו אזרח מדינת ישראל, לעלות לאוטובוס מהדרין או רגיל (מה שאומר שיהיו גם אוטובוסים רגילים בקווי המהדרין ובתדירות זהה) אין לי בעיה עם זה "איש באמונתו יחיה" - ברגע שיהיו רק קווי מהדרין (אפילו בעיר כמו בני ברק) כאן זו כבר כפייה!
  6. היא נגד הבעד ובעד הנגד, כרגיל..
    (02/11/2009)
    או שאולי היא בעד הבעד ונגד הנגד.. בכל מקרה, צריך גם לעשות הפרדה באיקאה!
  7. גם ביפן יש קווי מהדרין. דעה
    (02/11/2009)
    הצלחת לשכנע אותי, ברכותיי
  8. לא מדוייק
    (02/11/2009)
    יש כמה אי דיוקים שצריך לציין. הקווים לא נוסעים רק בתוך שכונות דתיות. הם אולי מתחילים שם אבל מגיעים לאזורים אחרים, לא חרדים, עליהם עולה הציבור הרחב. כנל לגבי קווים בין עירוניים. לדוגמא, יש קו שאוסף נוסעים מפתח תקווה בדרך לירושלים. הקו הזה זול יותר וזמין יותר מקווים "רגילים" במסלול הזה. ואין לכך הצדקה. צריך גם לזכור שההתנגדות היא בשל היות חברות ההסעה חברות ציבוריות. אף אחד לא ימחה אם תקום חברה פרטית שבה הנסיעה תהיה בהפרדה והכי חשוב - ההפרדה ברכבת ביפן היא וולנטרית. אישה שבוחרת בכך יכולה לשבת בקרונות המעורבים. אף אחד לא ימנע ממנה לעשות זאת, אף אחד לא ירביץ לה או יירק עליה מסיבה זו.
  9. מסכים לחלוטין
    (02/11/2009)
  10. קווי מהדרין
    (02/11/2009)
    הבעייה היא לא ההפרדה אלא למה הם משלמים מחיר מוזל לניסעות שלהם ובנאדם חלוני שרוצה לנסוע באותו מסלול בדיוק ישלפ פי שניים.
  11. שכנעת אותי
    (02/11/2009)
    מדהים איך כל פעם את מצליחה לשכנע אותי מחדש... בתחילת הכתבה הסכמתי עם כל מילה שאמרת לגבי הנגד, ובסופה הייתי כבר משוכנעת לגמריי לגבי הבעד. אין עליך!
יום ו', כ' טבת התש"פ 17.01.2020
פרשת שמות
כניסה: 16:19 | יציאה: 17:50
הצטרף לרשימת התפוצה
אירועי המגזר
<ינואר, 2020>
אבגדהוש
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

כל הזכויות שמורות ל''עט תקשורת'' | מי אנחנו | כתבו לנו | פרסמו אצלנו | תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | מדינט-פורטל בריאות ורווחה| הפוך לדף הבית | RSS