אורבך טועה! .דעה.

חבר מרכז המפד''ל, אריאל כהן מתנגד לתוכנית השיקום שהציע ח''כ אורבך, לא מצליח להבין איך מספר חברי המרכז קשור לכשלונה של המפלגה ומציע להתעסק בעיקר(הדרך) ולא בטפל (הגוף הבוחר).

אריאל כהן ו24/11/2009

מרכז המפדל.עדיין רלוונטי (צילום: עמי שרון)

אורבך.טועה בגדול? (צילום: יוסי זליגר)

אחד הדברים הטובים ביותר שקרו בכנסת הנוכחית בכלל ובמפלגת המפד"ל (הבית היהודי) בפרט כרוך בכניסתו של אורי אורבך למשכן הכנסת. אורבך הביא איתו רוח חדשה ,שנונה ולא מתלהמת של נציג משכיל שמכיר את כלי התקשורת ויודע להשתמש בהם על מנת ליצור חיבור חדש לעולם הפוליטי. אולם לעניות דעתי בהצעתו לחידוש מוסדות המפד"ל הוא טעה ובגדול.

למי שאינו בקי, אציין ממש בקצרה את התוכנית שלשמה נזעקתי. ח"כ אורבך מציע שכדי "לנער את האבק" ממוסדות המפלגה יש להקים ועדה של 15 חברים שתבנה שיטה ונוהלי בחירה שבסיומם של דבר יבחרו 300 חברי מרכז חדשים. שתי טעויות בסיסיות אני מזהה בהצעה זו:

1.מרכז המפד"ל המונה 1080 חברים זוכה בין שורות התוכנית להתייחסות מזלזלת כאילו היה גוף אנכרוניסטי ומיותר. בפועל נבחר המרכז לפני פחות מחמש שנים כאשר עד היום לא נדרש המרכז לאף החלטה משמעותית(לא הוא בחר את הרשימה לכנסת) מלבד ההחלטה לחבור לאיחוד הלאומי כשנאמר בפירוש על הבמה שבמידה והחיבור לא יצלח המוסדות ימשיכו לתפקד.

איזו סיבה הגיונית יש לפרק מרכז זה, שהנבחרים בו טרחו להיבחר מתוך ראייה של שליחות ורצון להתחבר לעשייה?מלבד הרצון ה-"טרנדי" להקים מרכז חדש ? לא ברור לי מה הסיבה האמיתית לפזר מרכז חדש יחסית המכיל חברים מכל הגוונים שהם היחידים שאין להם שום חלק בכישלון בבחירות האחרונות? הצעתו של ח"כ אורבך שולחת לפחות 780 חברי מרכז לבתיהם. כלומר 780 אנשים העלולים להרגיש שנהגו בהם בכפיות טובה (ובצדק). שגרירים טובים למפד"ל לא יצא מכך וכל זה לשם מה? האם ה-300 החדשים יהיו יותר איכותיים? האם בכלל ניתן למדוד את טיב הצירים?.

זווית מעניינית קשורה למטרתו של ח''כ אורבך למנוע באמצעות התוכנית "מפקד ארגזים". האם צמצום החברים ל300- בלבד לא יגביר את החשדות העתידיות ל"דילים וקומבינות"? המהלך הינו הפוך לחלוטין מזה שנעשה בליכוד במסגרתו הורחב מעגל הבוחרים לרשימה לכנסת מחברי מרכז לכלל המתפקדים למנוע שחיתות. איזה מסר חיובי ייוצר כתוצאה בהגדלת כוחו של חבר המרכז מול הח"כ?

אין בדברים דלעיל משום הצהרה כי חברי המרכז ''קדושים שלא ניתן לגעת בהם". בהחלט ניתן למפות את אלו שעזבו בשנה האחרונה ולהוסיף חדשים אך אסור לשכוח שמרבית חברי המרכז "חדשים" כבר היום ובכלל אני לא רואה את שינוי הסטטוס שלהם בראש סדר עדיפות שיצעיד את המפד"ל

2 הטעות השנייה והמהותית הרבה יותר שבגינה נזעקתי היא ההתעסקות בטפל ולא בעיקר, מחלה כרונית! מזה שני עשורים מדשדשת המפד"ל סביב 4-5 מנדטים(למעט בחירות 96 שללאחר רצח רבין בהם קיבלה המפד"ל 9 מנדטים כבומרנג להאשמה הגורפת של הציונות הדתית ברצח) בתקופה זו מפלגות קמו נסקו והתאיידו, אחרות שינו את תפיסתם באופן משמעותי, העולם הפוליטי עבר מהפכות משמעותיות ורק המפד"ל נשארה מסורה לדגליה הישנים ללא כל חשיבה אמיתית-רעיונית אמיצה-נטולת אינטרסים אישיים, על דרכה האידיאולוגית ועל הרלוונטיות שלה לציבור הדתי לאומי בשנות האלפיים.

במקום חשיבה אנו ''נמרחים'' בכל פעם עד הבחירות ואז מחפשים חיבורים מאולצים שכל פעם מלמדים שהשלם קטן מסך חלקיו.מצניחים שחקן חיזוק המתאים לאותה עת ו"שורדים". המצב התחדד בבחירות האחרונות כאשר המפד"ל הגיעה לשפל האלקטוראלי הגדול ביותר - 3 מנדטים כאשר היא מעמידה את רשימת הנבחרים הטובה ביותר (ללא טיפת ציניות) שניתן להעמיד.

האם הדבר לא אומר דרשני לגבי הדרך? התפיסה האידיאולוגית? הרלוונטית של המסרים? יש לערוך חשיבה פתוחה לא רק עם בכירי הציונות הדתית אלא גם עם אנשי מקצוע בתחום האסטרטגי ולבחון כיצד ניתן להביא את הצלחות הציונות הדתית בחיים לידי ביטוי בקלפי.

ופה אני שואל את אורי, האם חברי המרכז אשמים במצבה של המפד"ל בעשורים האחרונים ?האם אצלם מצוי הפיתרון לבעיה המתוארת?האם לשפל החסר תקדים של שלושה ח"כים קשורים בכלל חברי מרכז? האם יש סיכוי ששינוי מספר חברי המרכז יביא את הישועה הקרובה? הרי הרשימה הנוכחית נבחרה ע"י גוף בוחר מצומצם מאד.

יתרה מכך וכאן כוונתי לבעיה כרונית (שאורי כמובן לא אחראי לה אבל בהצעתו הוא מחדד אותה)אנו עסוקים כל הזמן בטפל כלומר במנגנון הבחירה בשיטה, רבותיי השיטה כמעט לא רלוונטית כלל להצלחת המפלגה.

מפלגות" דמוקרטיות" רבות בעבר ובהווה(שינוי, קדימה בקדנציה הקודמת, הגמלאים, ישראל ביתנו ועוד)זכו להצלחות גדולות כאשר הגוף הבוחר היה גוף יחיד או גוף מצומצם בעוד אנו בציונות הדתית משחיתים זמן רב ויקר למריבות האם יש צורך בפריימריס? במפקד? בגוף רחב או בכל מיני שיטות שהובילו ל-"פורשים" כי לא בחרו בה. דווקא המפד"ל שהייתה בסופו נאמנה לגוף הבוחר(בניגוד לאיחוד הלאומי)"זכתה" להיות המפלגה הקטנה ביותר.

הגוף הבוחר הוא מקור לסכסוכים והתנגדויות ואין לו כל תרומה להצלחת המפלגה. מאידך התעלמות מסוגיות "הליבה" ומניסיון לתפיסה חדשה שהשלכותיה יכולות להיות מרחיקות לכת יאלצו את המפד"ל בבחירות הבאות לתפוס טרמפ בדקה ה-90 על מפלגה גדולה במחיר זול כי יותר נמוך לא ניתן לרדת שכן פחות משלוש המנדטים המפד"ל תיעלם מכוח החוק.

*הח"מ הינו חבר מרכז שאינו מכיר את רוב חברי המרכז ואין לו שאיפות פוליטיות הקשורות למרכז המפד"ל

 

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

  1. חברי המרכז קיבלו מנדט לחמש שנים בלבד
    (24/11/2009)
    כעת יש צורך לרעמן את זה מחדש ולא לתת להם זכות לבחור את הנציגים לכנסת כפי שהם בחרו את ניסן ואת גבאי למקומות הראשונים ובכך העמידו רשימה אנרכוניסטית להפליא.
  2. אורבך איש תקשורת מצויין אבל חסר ניסיון פוליטי
    (24/11/2009)
  3. תנו להרשקוביץ להוביל את המהלכים
    (24/11/2009)
    תנו לו את המנדט האמיתי להוביל את הבית היהודי בלי תככים פנימיים
  4. אני מסכימה עם כל מילה
    (24/11/2009)
    תפסיקו להתעסק בטפל ותתחילו לשקם את המפלגה באמת והכל מתחיל מבחירת דרך ואידיאולוגיה ברורה
  5. כהן כמו כל חבר מרכז מנסה לשמור על מעמדו
    (24/11/2009)
  6. צודק ב100%
    (24/11/2009)
    הבעיה היא הדרך האידאולוגית ולא הטכניקה ולמגיב הראשון,מרכז לא נבחר לחמש שנים ושנית מרכז זה לא בחר את גבאי וניסן
  7. אורבך טועה
    (24/11/2009)
    אריאל כהן צודק .אולי יתעוררו מתרדמתם תומכי המפד"ל וישנו את ההנהגה העוסקת במריבות.
  8. לאבישי משערי תקווה אתה טועה ומטעה
    (24/11/2009)
    לפי חוקת המפדל המרכז נבחר לחמש שנים.המרכז נבחר באפריל 2005.זה אומר שנשאר לו חצי שנה גג.מה גם שאורלב כבר הכריז על ביטול כל מוסדות המפדל לפני הבחירות.אני מכיר אישית אגב חברי מרכז שעברו לליכוד. אתה רוצה להגיד לי שלאחר מכן ב12 לינואר 2006 (במקרה זה יום ההולדת שלי אז אני זוכר) המרכז לא בחר את ניסן למספר שתיים ואת גבאי למספר שלוש ? רשימה אטרקטיבית ביותר עם שלישייה מובילה בני שישים פחות או יותר.כאשר הוא דחק החוצה את פינקלשטיין ויהלום כאשר חודשיים לאחר מכן היו בחירות לכנסת
  9. מספר 1 טועה מוטעה ומטעה
    (24/11/2009)
    1.ברור שמי ש"ערק "לליכוד צריך להיות בחוץ 2.יום הולדת שמח אבל בתאריך זה המרכז לא בחר 3.השפל הגדול של המפד"ל זה בבחירות האחרונות שמרכז המפד"ל נוטרל 4.אורלב הודיע שהמרכז מבוטל במקרה ורק במקרה של איחוד מה שכידוע לא קרה ולכן הוא שריר וקיים ובשום מקום לא נאמר שהמרכז ל 5 שנים ומעבר לכל אז תקים מרכז ל1000,מה ההגיון ב300?
  10. בגל מקרה חייבים מרכז חדש
    (25/11/2009)
    לא יתכן שהרשקוביץ ואורבך לא חברים במרכז המפלגה אפילו ולא בטוח שהם בכלל התפקדו בכלל למפדל ההיסטורית בעוד אנשים שהם ליכודניקים מוצהרים הם עדיין חברי מרכז
  11. שאורבך והרשקוביץ יצטרפו אבל לא לפזר בגללם 1000 חברים
    (25/11/2009)
  12. חידוש המפדל
    (26/11/2009)
    היו היה בורדל אשר עסקיו הלכו והתדרדרו. מונה מנהל חדש אשר החליט לסדר את המיטות בצורה שונה. אמרה המדם הבעיה אינה המיטות אלא הנערות. אותן צריך לחליף.
  13. תגובה לשי מלר הקשקשן
    (28/11/2009)
    הרשימה ה"אטרקטיבית" שהרכיב יעקב עמידרור עם הכוכבים הרשקוביץ ואורבך הצליחה להביא 3 מנדטים שזה בדיוק מה שהיה למפדל לפני קדנציה. אתה מבין מעט מאוד בפוליטיקה לכן אתה לא מצליח להיבחר אפילו למרכז המפדל שלידיעתך נבחר לפני 3 שנים . המפדל סיימה את דרכה בגלל שהציבור כבר איננו מעוניין באורלב ובתככים שלו שכידוע אתה מתומכיו המובהקים.
  14. משה תרגע
    (02/12/2009)
    ראשית לא נסיתי להבחר אפילו פעם אחת למרכז. שנית אין חילוקין על כך שהמרכז הנוכחי שנבחר באפריל 2005( תשאל את חברי המרכז מתי זה היה ותראה שאני צודק) בחר רשימה לא אטרקטיבית בעליל לכנסת בינואר 2006 כאשר בחר את ניסן וגבאי בראש ולא סתם התוצאות שהיו בבחירות 2006 היו בהתאם.אגב עמידרור לא בחר את הרשימה האחרונה אלא הרשקוביץ.עמידרור התפטר ופיזר את המועצה שלו כמה ימים לפני ההגשה הסופית של הרשימה. אני בהרגשה שאם הרשקוביץ היה משאיר את הגברת מועלם במקום הרביעי וניסן בחמישי היינו לקוחים הרבה קולות מגוש עציון שהצביעו בהמוניהם במחאה לליכוד עקב פרישתה של מועלם מהרשימה וזה גם היה מביא הרבה קולות מנשים שהצביעו האיחוד הלאומי לאחר שגם הבית היהודי בדומה לאיחוד הלאומי לא שם אשה במקום ריאלי ברשימה.
  15. הבית היהודי
    (03/12/2009)
    פרופ' הרשקוביץ מביא כבוד ואהדה בשל השכלתו והתנהלותו המכבדת. אורלב מנסה לשוא להחיות את המפדל הישנה. אנחנו מיצינו את התנהגותו התככנית.
יום א', י"ז כסלו התש"פ 15.12.2019
פרשת וישב
כניסה: 15:58 | יציאה: 17:29
הצטרף לרשימת התפוצה
אירועי המגזר
<דצמבר, 2019>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

כל הזכויות שמורות ל''עט תקשורת'' | מי אנחנו | כתבו לנו | פרסמו אצלנו | תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | מדינט-פורטל בריאות ורווחה| הפוך לדף הבית | RSS