הנקודה היהודית של אבי טולדנו

טולדנו. חדור אמונה (צילום: אבי מלכה באדיבות אבי טולדנו)

הזמר והמלחין אבי טולדנו משתתף באופן קבוע בתיקון של ה"רנטגן", מאמין ש'נסתרות דרכי האל', ש:"כל ישראל ערבים זה לזה" ושהקב"ה נמצא איתו בכל מקום ובכל מכשול.

חיים שובל 03/05/2010

הזמר אבי טולדנו שנולד בעיר מקנס במרוקו ועלה לארץ היישר לטירונות קרבית בצה"ל משם המשיך ללהקה צבאית. טולדנו הוא זמר מצליח למעלה מארבעה עשורים, מי ששיחק במחזה עלובי החיים ובסרט הירושה, ייצג אותנו באירוויזיון וזכה במקום השני, העלה כמה מופעי יחיד בארץ ובעולם ויוצא בימים אלו במופע חדש תחת השם:"מחזירים את הרגש לשירים".

כמה אתה מחובר למסורת/לדת? אתה אדם מאמין?

"נולדתי למשפחה דתית מאוד וכל חיי התנהלו סביב הדת, סבי ז"ל היה אב בית דין בקהילה במקנס. גם בבית הפרטי שלי אני מקפיד על קידוש בערב שבת, על שמירת השבת, ברכות, תפילות וכשרות. אני רואה את עצמי כמרוקאי מסורתי ממוצע. אני אדם מאוד מאמין ויודע שיש דברים שאנו לא מבינים ו"כי נסתרות דרכי האל". כל פעם אני אומר לעצמי שהקב"ה נמצא איתי בכל מכשול וכשאני חש מכאוב הוא שומע את קולי. אני מאוד מאמין שכל מה שמבקשים מהקב"ה הוא מגשים ובאמונה זאת אני נחרץ טוטאלית".

ספר קצת על הילדות במרוקו?

- פרסומת -

"נולדתי בעיר מקנס שבמרוקו, מקנס הייתה ירושלים של מרוקו, הקהילה היהודית הייתה מאוד צפופה ומאוד סולידרית. גרתי בבית מאוד דתי ואני זוכר שדלת הבית שלי הייתה צמודה לדלת הכניסה של בית הכנסת של סבא שלי. כילד במקום לשחק בצעצועים אהבתי לפתוח את ספר התורה, לדבר איתו ולשחק ברימונים. הייתי ילד מאוד חברותי שאוהב מוסיקה, בגיל 5 עברנו לקזבלנקה ושם גם נחשפתי לראשונה לעולם הגדול ולעולם המוסיקה. לאחר המעבר לקזבלנקה, כשהייתי בגיל 7 הצטרפתי לתיאטרון המקומי ונחשפתי לעולם פתוח יותר, כי זאת קהילה פתוחה יותר לעולם ולא סגורה כמו במקנס. זה כאילו לצאת מבני- ברק לת"א. בגיל 11, הופעתי עם גיטרה בכל מיני מקומות. כשהייתי חוזר למקנס עם הגיטרה והיינו שרים ברחוב המלח שהיה רחוב מרכזי של הקהילה, משפחות שידעו שאני הנכד של רבי משה בן זוהר היו רבות כדי אכנס לבית שלהם לשיר ולאכול".

מה אתה עושה בימים אלה?

"אחרי תשע שנים, חזרתי להופיע ואני מעלה מופע חדש בליווי חמישה נגנים בשם "מחזירים את הרגש לשירים", מופיעים בכל הארץ בהיכלי תרבות. בנוסף, עובד על דיסק חדש כותב ומלחין וממש אוטוטו יוצא החוצה שיר חדש בשם "לגעת באור".

מה ה"אני מאמין שלך"?

"הכי חשוב להיות קשוב לזולת, הרגישות זה הדבר הכי חשוב בעיני, לשמור על החלשים שבינינו ולעזור להם. כשהייתי צעיר, חשבתי שהעולם מתחלק ללוזרים ולווינרים ועם השנים אני מבין שתהפוכות הגורל זה מנת חלקו של כל אחד. העולם מתחלק בצורה של פעם אני ופעם אתה, כשנמצאים למעלה צריכים להסתכל גם למטה. אני אישית כל הזמן משתדל להסתכל גם לצדדים. באחד השירים שכתבתי היה משפט שאמר:"אומרים שאחרי הקרב גם המלכה וגם החייל שבים לאותה קופסא". כולם שווים". אם לא נהיה ערניים לחלש סופנו שיהיה מצב הפוך ואף אחד לא יעזור לנו, "כי כל ישראל ערבים זה לזה".

ספר על חוויה יהודית שחווית?

"לפני 15 שנה כשהתחילו לדבר ולהתעניין ברנטגן, הסתקרנתי מאוד והתחלתי להתעניין בכל מיני תופעות ובדברים רוחניים. אני מאוד רוחני ומאמין במה שלא רואים ובדברים שמעל הטבע. מה שרואים זה ההיגיון ומה שלא רואים זה הלב. יום אחד, מצאתי את עצמי מתלווה לרנטגן לכל תיקון חצות פעמיים בשבוע במשך שנה וחצי. התחלנו עשרה אנשים בתיקון שהתקיים בעמוקה וגדלנו ל-5000 איש כאשר הדבר עובר מפה לאוזן. זאת הייתה תופעה מדהימה, חשבתי לעצמי אז שאפילו זמרי רוק לא מצליחים להביא בארבע לפנות בוקר כל כך הרבה אנשים, כוח הראייה שלו הוא דבר מדהים. הוא צפה את נישואיי וכתב פתק לאשתי עוד לפני שהתחתנו וביקש ממנה לפתוח את הפתק רק לאחר שנה. 11 שנים עברו ואנחנו עדיין נשואים באושר.

אתה משתתף בשיעורי יהדות?

"למדתי כמה שיעורים אצל הרב לייטמן בבני ברק אבל לא ממש התחברתי לשיעורים שלו בנוסף הייתי אצל הרב מוטי גל מסניף חב"ד בר"ג. עוד השתתפתי בכמה שיעורים וסמינרים של תנועת ערכים. אני מאוד מחובר לעולם היהודי אבל מתנגד מפלגות וקליקות ומתרחק מכל דבר שגורם לפילוג והפרדה. אני בעד איחוד כללי ותמיד אומר שלמעלה אנו נראים כגרגירי חול אבל בארץ יש סוג של התנשאות, של כל מיני כתות, כאילו ששמו איזה חומה סביבם ובעיני זה דבר שלא צריך להיות וקשה לי לקבל זאת".

במוסיקה שאתה יוצר יש חיבור למסורת?

"יש הרבה שירים מן המקורות באמתחתי וממש חם מהתנור כתבתי שיר בשם "תודה לאלוקים", זה שיר שאני מקליט בימים אלה לקרא צאת האלבום החדש שלי. השיר הוא שיר תודה ואשמח לשתף בכמה שורות:"או אלוקיי תודה שנתת לי לגעת באוויר, הייתי במקומות שמעטים זכו לראות, הגשמתי חלומות שלרבים נותרו תקוות, החזקתי את ידי, סללתי את דרכי, גם עם כל זה מאחורי לעולם לא אשכח".

איזה אלמנטים דתיים/ מסורתיים קיימים באורח החיים שלך?

"החיים שלי סובבים סביב האמונה, הדת והרוחניות כאשר לפעמים הדבר בא לידי ביטוי בהדלקת נר או לימוד זוהר ולעיתים בהנחת תפילין וכאשר אני משכיב את הילדים לישון אני לא מוותר על קריאת שמע ואנא בכוח".

אם לא היית זמר מה היית עושה?

"אם לא הייתי זמר הייתי עושה הרבה דברים. אני מאוד אוהב היסטוריה וארכיאולוגיה, אולי הייתי הופך להיסטוריון או ארכיאולוג כי יש בי יצר הרפתקנות וסקרנות לדעת מה היה לפני שנולדתי מבחינה היסטורית ולא נוסטלגית. אני מאמין ב"דע מאין באת ולאן אתה הולך" אם אנחנו לא יודעים מאין באנו איך נתמרן למה שיהיה?".

לסיום מה המוטו שלך בחיים או משפט שאתה מאמץ לחייך

"כל מה שקורה זה קורה לטובה, ברגע שיודעים ומקבלים זאת הכל נראה אחרת, אני מאמין שיש פה איזה מסלול שקבוע מראש אבל בגישה, בהתנהגות שלנו אנחנו יכולים לגרום לכל המכאובים להשתנות, למרות שיש הרבה דברים מאוד קשים, בן אדם חדור אמונה יכול לקבל דברים יותר בקלות".