מי סיפח את הרב אליהו לסרוגים?.דעה.

הסתלקותו של גדול הדור הרב אליהו זצ''ל שידע לחבר בין כל קצוות העם וגווני הכיפה מעלה בלילך נתיב את התהייה מדוע החליט המגזר הדתי לאומי לנכס את הרב לעצמו? ואת המסקנה כי רבנים לא צריכים להיות מגזריים.

לילך נתיב ו10/06/2010

גילוי נאות- לא הייתה לי כל קירבה לרב מרדכי אליהו זצ"ל. לא זכיתי שיתארח בביתי, לא שמעתי שיעור שהעביר וכמובן שלא הייתי איתו במחתרת.

הזיכרון היחיד שיש לי מהרב הייתה מהפעם היחידה בה ראיתי אותו עובר ברחוב. כמה בחורי ישיבה פינו מהר את המדרכה על-מנת שלרב ולאנשיו יהיה מעבר חלק, ואני וחברותי זזנו בנימוס הצדה. לא זכינו לראות את הרב מקרוב, אבל גם ממרחק של כמה מטרים קשה היה לפספס את האדם המיוחד שעבר שם.

לא רק בגלל בבגד המסורתי או הכובע המיוחד, אלא בעיקר בגלל הדרת הפנים ששידרה ענווה וצניעות, יחד עם היכולת הכל-כך נדירה, לקבל את הכבוד המגיע לו מתוקף מעמדו ולא לעשות מהמעמד "קרדום לחפור בו".

הסתלקותו הותירה את רבים מהמגזר בהלם, למרות שכולנו ידענו על מצבו הבריאותי הקשה. אך כמות האנשים שהשתתפו במסע הלוויה והתמונות בתקשורת מעידות, כי לא רק המגזר הדתי-לאומי מתאבל על הרב. לא מעט כיפות שחורות ומגבעות נראו בהלוויה, ולכן הופתעתי לראות את הכותרות בעיתונים (החילוניים כמובן) של היום למחרת, שדיווחו על פטירתו של "מגדולי הרבנים של הציבור הדתי-לאומי", והופתעתי עוד יותר לראות שבדיונים באתרי אינטרנט שונים הועלתה הטענה כי הרב כלל לא היה מנהיג של המגזר.

הטענות לכאן ולכאן מעלות שאלות רבות עלינו כמגזר ועל השתייכות רוחנית. האם מעצם היותו רב ציוני שכיהן בתפקיד מדיני (הרב הראשי לישראל) והביע התנגדות לגירוש, סופח הרב אליהו אוטומטית למגזר הכיפות הסרוגות? האם זה בכלל נכון וראוי לסווג ולחלק רבנים למגזרים שונים? והאם הציבור הדתי-לאומי, על שלל גווניו ורמותיו הדתיות, יכול לומר בפה מלא שיש מי שמאחד אותו? הלו גם בין הרבנים הציונים ישנן מחלוקות מפה ועד ימות המשיח. לא דומה פסיקת הרב שרלו לאנשיו לפסיקת הרב דב ליאור לאנשיו, ולא דומים אנשי יצהר לאנשי גבעת-שמואל.

מפה לשם נשמעות קריאות כמו "ניאו-רפורמים", "המגזר מתחרד ומקצין" ועוד כהנה וכהנה המראים כי קבוצות שונות במגזר הציוני-דתי, על הרבנים המובילים שלהן, תופסות את המגזר, צרכיו והכיוון אליו הוא הולך, בדרכים שונות. המחלוקת היא לשם שמיים ולכן היא לגיטימית ואף מבורכת, והאתגר הוא לשמור על שני הבסיסים החשובים ביותר: הבסיס ממנו יוצא הדיון- הוא הבסיס ההלכתי, והבסיס בלעדיו אף דיון, באף תחום, לא יוכל להתנהל- הבסיס של כבוד אנושי, כלפי השווים לך ובעיקר כלפי תלמידי חכמים.

באשר לבסיס ההלכתי- אף רב אינו צריך להיות מנוכס על-ידי מגזר כזה או אחר, מאחר ורב הוא סמכות הלכתית וההלכה- לפחות במצבה האידיאלי- אחידה לכל תתי-הקבוצות. זו הייתה מעלתו המיוחדת של הרב אליהו. הוא היה ממוצא ספרדי, אך מקורב לחב"ד האשכנזית. מחובר לחוג המקובלים כגון ה"בבא סאלי", אך לא חשש לצאת בהצהרות חדשניות ואמיצות השואפות להתיר תרומת איברים. הוא הצליח לאחד סביבו יהודים מכל קצוות הקשת וכל גווני הכיפה, לא לחינם קיבל את התואר "גדול הדור".

קטונתי מלחלק ציונים לרבנים ולקבוע מי ראוי למלא את הנעליים הגדולות שהותיר אחריו הרב אליהו. רבים וטובים הם הרבנים בדור שלנו, ואתגר המרכזי שעומד בפניהם הוא להיות מסוגלים להמשיך בדרכו ולנתב את כל המחלוקות בין כל המגזרים, לשם שמיים, להיות עמוד האש לפני המחנה המאוחד של עם ישראל, על כל שבטיו.

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

  1. הוא אף פעם לא היה שייך לסרוגים
    (10/06/2010)
    פשוט שם חסרה הנהגה רבנית חזקה אז התייעצו איתו
  2. ההקצנה הדתית לאומית חוצה כל גבול
    (10/06/2010)
    והורסת לחלוטין את המגזר הכי יצרני בארץ
  3. יהי זכרו של מרן הרב אליהו זצל ברוך
    (10/06/2010)
    עם ישראל עוד יתגעגע למנהיגים צנועים מהליגה שלו
  4. הרב שרלו צריך לקחת צעד קדימה בציונות הדתית
    (10/06/2010)
    הגיע הזמן לפסיקות אמיצות מהצד המתון של המפה
  5. הוא היה הרב של כולם
    (10/06/2010)
    ולכן זכה למעמדו הרם
  6. אהבתי מאוד את הכתבה
    (10/06/2010)
יום שבת', ט"ז כסלו התש"פ 14.12.2019
פרשת וישלח
כניסה: 15:56 | יציאה: 17:26
הצטרף לרשימת התפוצה
אירועי המגזר
<דצמבר, 2019>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

כל הזכויות שמורות ל''עט תקשורת'' | מי אנחנו | כתבו לנו | פרסמו אצלנו | תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | מדינט-פורטל בריאות ורווחה| הפוך לדף הבית | RSS