זהירות -לחצתי יד! .דעה.

ההתקפות על פסק ההלכה של הרב שרלו שהתיר לחיצת יד בין המינים במקרים מסוימים עוררו את זעמה של הילה סולימני, בחורה דתייה שלוחצת ידיים גם לגברים כשמושיטים לה, ממש לא חושבת שהיא סוג ב' ומעבירה ביקורת נוקבת על החלקים המתנשאים בחברה הדתית לאומית.

הילה סולימני ו10/11/2010

אילוסטרציה (צילום: עמי שרון)

סערות בציבור הדתי הפכו בשנים האחרונות לדבר שבשגרה. כבר התרגלנו לכך שאנשי רוח וציבור מהמגזר מנהלים מאבקים לעיני התקשורת בנושאים החשובים ביותר לציבור הדתי תוך שהם חושפים קבל עם ועדה מחלוקות קשות ומורכבות.

לאחרונה פרסם הרב שרלו היתר הלכתי המתיר לגבר להחזיר לחיצת יד לאישה (וכן להפך) במגבלות מסוימות ולא בדרך חיבה וכבר יצא על הרב קצפם של בני המגזר הדתי שכעסו זעקו והתעצבנו על ההיתר עוד לפני שהספיו להבין את המניע להיתר שנתן הרב.

אותם ''מתקיפים''  מטעם העדיפו להשמיץ את הרב בכלי התקשורות ולדאוג לתייג אותו כאחד ש"יראת שמיים אינו נוגעת בלבבו" ללא שישבו לקרוא לעומק את הסיבות לפסק ההלכה התקדימי.

האם אותם אנשיפ הבחינו בכך שהרב לא התיר לגבר להושיט יד לאישה אלא רק להחזיר יד לאחר שזו כבר הושטה לו וזאת על מנת שלא להעליב ולהלבין פנים?

התשובה היא:"ממש לא" אותם אנשים העדיפו להתחמם ו''לשפוך'' את דעותיהם בפני כלי התקשורות, לדאוג לתייג, להשפיל, להכעיס ולהסית ללא בדיקה מינימלית של העובדות.

נושא שמירת הנגיעה הינו נושא מורכב בציבור הדתי שמתחיל בגילאים הקטנים  עובר בשיעורי החינוך במוסדות החינוך ומגיע לשיאו בפעולות בתנועות הנוער השונות.

כל אחד יודע להסביר את חשיבות העניין, אבל לא כל אחד מוכן לקבל את הנורמה החברתית הזו. אותם חבר'ה (גילוי נאות גם אני נכללת בקבוצה זו) שלא מקבלים את נורמת שמירת הנגיעה נתקלים במבטים שורפים, יחס משפיל כאל אנשים:"סוג ב'" שעוטף אותם.

לחבר'ה קל לתייג אותנו כסוטים מדרך הישר, כאלו שמעדיפים לחפףתוך התייחסות אלינו כאנשים רציניים שהרי הושטנו יד  משמע ''אנחנו חוטאים''.

 אם הסכמת לקבל את הנורמה האוסרת על לחיצת יד דרכך סוגה בשושנים והדרך להנהגת השבט בתנועה סלולה גם אם בדרך העדפת לבייש לרגע את העומד מולך אבל העיקר ששמרת על מעמדך בחברה.

נחמד להזכיר לנו שהרב עובדיה יוסף לא הושיט את היד לגולדה מאיר ושהרב אליהו לא החזיר יד למלכת אנגליה אך קל לשכוח שההיתר עוסק בפשוטי העם בעוד הסיפורים מדברים על מנהיגי הציבור.

שכחנו לרגע שלכל אדם יש את שיקול הדעת שלו ואת היכולת לבחור בעצמו. קל מאוד לעמוד מולנו ולשפוט אותנו על שהושטנו יד בנימוס  במקום להיכנס לסיטואציה ולנסות להבין אותנו.

זה מאוד נחמד להעביר שיעור או פעולה על "עין טובה" ו"קבלת האחר" לחזור הביתה ובחצי משפט לפסול אותי בטענה ש "אין לה בושה, היא לחצה לו יד" שהרי על פי מדד האיכות הציבורי הרווח והצבוע  אני סוג ב' כזו שעדיף שהבן שלכם יפסול לפני החתונה ושהבת לא תסתובב איתה מחשש להדרדרותה הרוחנית.

אז תודה רבה לכם אנשים יקרים, אך את המדדים שלכם תשמרו לעצמכם.תמשיכו לתייג כרצונכם חבר'ה כמוני, רק אל תשכחו- אנחנו צועדים בראש מורם וגאים בעצמנו על כך שלמרות המבטים והלחצים החברתיים אנחנו עומדים על שלנו, יודעים שחונכנו בדרך אולי קצת שונה משלכם אבל אצלנו יש אהבת האחר מעומק הנשמה.

 

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

  1. לא "אין בושה" אלא "אין לה אומץ"
    (10/11/2010)
    כותבת נכבדה, ההתלהמות שלך רק מוכיחה את הבעייתיות בלחיצת יד. אני לא מאלה שאומרים "יו, איך היא לא מתביישת" אני מאלה שיביטו עלייך ברחמים ויאמרו "אין לה אומץ לעמוד על עקרונות, אין לה אומץ להתגאות בדתיותה" אני מאחלת לך שכמו שאת יודעת להתלהם על אותם הצודקים בדרכם תדעי לאזור אומץ ולומר קבל עם ועדה "אני דתיה, אני לא לוחצת ידיים לגברים, כבדו אותי כמו שאני מכבדת אתכם"-ואת מכבדת, זה לא חוסר כבוד כלל! הבן אדם לא יפגע, ויבין שלדתיות לא לוחצים יד! ואם הום ח"ו כן יפגע-פעם הבאה הוא כבר יבין ויכבד מאד!!
  2. אמת ואמיתיות
    (10/11/2010)
    כבר מהכותרת רואים שמשום מה את חושבת שאת יודעת יותר טוב תורה מגדולי עולם התורה אוסרת נגיעה נקודה אז אל תתחילי להצדיק דברים מי את חושבת שאת בכלל חוצפנית התורה היא ניצחית ואמיתית ואילו את רק תופעה אדיוטית בר חלוף
  3. הילה בהצלחה בהמשך!
    (10/11/2010)
  4. אבל זה רב התיר את זה, לא היא
    (10/11/2010)
    לכל אלה שמתקיפים אותה ואומרים שאין לה אומץ וכו' אז קודם כל זאת לא היא שהתירה את זה וחושבת שהיא יודעת הכל אלא רב שאני מאמין שדעותיו נשקלות בכובד ראש יותר מאשר אדם שהוא לא רב (בנושאי דת כמובן). אמנם אסור לגבר ללחוץ יד לאישה ולהפך אבל מצד שני אסור להעליב גם, וברגע ששולחים "בקשה" ללחיצת יד והצד השני פשוט מתעלם, בפורומים רשמיים זה מסב בושה רבה, וגם אל תשכחו שהוא לא התיר את זה כל הזמן אלא רק למקרים מסויימים, מה שנראה מקובל בעיני.
  5. מסכימה עם כל מילה
    (10/11/2010)
    לפי דעתי זה ממש לא קשור לאומץ...ההפך זה בא ומראה זלזול בבן אדם ברגע שהוא מושיט יד ולא מחזירים לו תגובה זה מה שגורם לביקורות הקשות נגד דתיים בן אדם מושיט לך יד תכבד אותו ותדאג להזכיר להבאה שזה לא הדרך שלך.... ישר כוח על הכתבה מסכימה עם כל מילה!!!
  6. רגשות רק במסגרת ההלכה - טענות רגשיות מחוץ להלכה
    (11/11/2010)
    איסור גילוי עריות מפורסם הוא ואין חולק. מי שחושב לקחת היתר של שעת הדחק במקום מסויים בשעה מסויימת ובמקרה ספציפי ולהפוך אותו לדבר שמותר לכתחילה מצבו לא פשוט בכלל. האם ההלכה מחייב אותך או שמא הרגשות האמוציונליות באם הרגשות במה מתבטאת היהדות שלך? היהדות היא מוחלט וברור ואין שום אדם יכול להוסיף ולגרוע שום דבר ממנה, ממילא כל הטענות יכולות להיות יפות אך רק כשהן במסגרת ההלכה. על כן תעזבי את כל הרגש שלך ותשאלי, למה בכל הדורות כל היהודים המאמינים בה' ובמשה עבדו הקפידו על ההלכה לא כחל ולא שרק? אם תרצי תשובה, אענה שהם לא חיפשו קיצורי דרך אלא הלכו ישר כל הזמן לפי מה שהתוו להן חכמים ולא לפי טענות רגשיות חסרות פשר
  7. לטון יישר כוח תשובה מדהימה זו מקור הבעיה כשסותרים רבנים(שיוש
    (12/11/2010)
    .יצי
  8. לטון ולכותבת
    (12/11/2010)
    לטון יישר כוח תשובה מדהימה זו מקור הבעיה כשסותרים רבנים(שיושבים ולומדים ודנים בכל סוגיה ימים ולילות) מרגש או ממה שנוח לך לעשות ואז זה מה שקורה שלא שמים לב כמו שאמר טון שזה רק היתר לזמן מסוים ומקרה מסוים ולא פרוץ מתי שבא לך ללחוץ יד או לא לשמור את האיסור(שמירת נגיעה)כלל
  9. כובש
    (14/11/2010)
    לרשתו של ג'אקו עראפת
  10. שני צדדים למטבע
    (03/01/2011)
    לכל מטבע יש שני צדדים וסוגיה זו אינה יוצאת מן הכלל. דעתו של כל רב "קאנוני" הנתמכת על מקורות ההלכה היא לגיטימית. יש צדק רב בדברים של הכותבת ויש להעיר, מלבד זאת, שהמקורות האוסרים על נגיעה מדברים רק על נגיעה של חיבה. יתר על כן, רוב ככל המקורות מהם שואבים את האיסור נכתבו בתקופה אחרת כאשר איסור זה הלם את המצב התרבותי הנוהג. זהו אינו המצב היום. לסיום, בוודאי שאין למצדדים באיסור לזלזל באלה המתירים וכן להיפך, כדברי המדרש: גדול השלום, שלא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום.
יום ה', י"ד כסלו התש"פ 12.12.2019
פרשת וישלח
כניסה: 15:56 | יציאה: 17:26
הצטרף לרשימת התפוצה
אירועי המגזר
<דצמבר, 2019>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

כל הזכויות שמורות ל''עט תקשורת'' | מי אנחנו | כתבו לנו | פרסמו אצלנו | תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | מדינט-פורטל בריאות ורווחה| הפוך לדף הבית | RSS