102,644 טון בשר נצרכו בשנה האחרונה במדינת ישראל

לקראת יום העצמאות 2011, מדווחת מועצת הבקר כי הערך הכלכלי של משק הבקר בישראל עומד על כ- 1.23 מיליארד שקל המהווה כ-8% מסך ערך התפוקה החקלאית.

רות עפרי טאוב ו15/05/2011

(צילום: עמיעד טאוב)

צריכת בשר בקר טרי בישראל עומדת על כ- 37 אלף טון בשר בשנה וצריכת הבשר הכללית היא 103 אלף טון.הצריכה הממוצעת לנפש היא 13.50 ק"ג בשר בקר בשנה כאשר לשם השוואה, צריכת הבשר הממוצעת בארגנטינה היא 65.9.

עוד עולה מהנתונים כי בצריכת בשר צורכים הישראלים כ-60% בשר בקר קפוא לעומת כ-40% בשר בקר טרי, כאשר פער המחירים ביניהם הולך ומצטמצם עם השנים. כך למשל, בשנת 97' הפער בין הבשר הקפוא לטרי עמד על יחס של 2.5 וכיום מדובר על פחות מ-1.8.

 נקודה חשובה לציון היא, שבשר בקר טרי הינו מזון עם יתרונות תזונתיים רבים, מכיל שפע חלבונים, ויטמינים ומינרלים שחיוניים לגופנו ושומרים על בריאות טובה. בשר בקר טרי מהווה חלק מתזונה מאוזנת ותורם לבריאות טובה באמצעות אספקת רכיבי תזונה חיוניים בכמויות משמעותיות, בניהם: יתרונות בשומן, בתכולת ויטמין 12B ואבץ אשר גבוהות פי כמה מבשר העוף. בנוסף, נתחי בשר בקר פשוטים להכנה ועלותם אינה גבוהה.

אנשים רבים אינם מודעים כי לעיתים ברכישת בשר בקר טרי, נמכר להם בשר בקר קפוא שהופשר במסווה של בשר בקר טרי ואף במחירו של בשר בקר טרי. "מועצת הבקר" יזמה את "אמנת בשר בקר טרי". במסגרת האמנה מתחייבים הקצבים ליושרה צרכנית - דיווח אמת לצרכן לגבי מקור הבשר, איזה סוג בשר בקר הם רוכשים ולבצע הפרדה ברורה בין בשר בקר טרי לבשר הקפוא באמצעות שילוט מתאים ובולט ותצוגה נפרדת. זאת מתוך ההבנה כי בשר בקר טרי הוא טעים יותר, בריא יותר, מזין יותר ומכירה וצריכה של בשר בקר טרי תטיב עם  הצרכן.

 על-פי נתוני מועצת הבקר, לקראת יום העצמאות עולה צריכת בשר הבקר בארץ באופן משמעותי - בין 15% ל-20% והישראלים צפויים לצרוך 1230 טון של בשר. הנתחים הפופולאריים ביותר הם אלו המיועדים לצלייה: אנטריקוט, סינטה ופילה.

 אפרי רייקין, סמנכ"ל מועצת הבקר מדגיש כי "שנת 2010 הייתה שנה שמחירי הבשר עלו בכל העולם, כמו גם בישראל, וזאת עקב גידול בביקושים. בחודשים הראשונים של 2011 נרשמה עליה במחירי חומרי הגלם להזנת הבקר .

 אחת ממטרות מועצת הבקר הינה עידוד הצרכנים לרכוש בשר בקר טרי תוצרת כחול לבן. הן בשל איכות וטיב הבשר ויתרונותיו התזונתיים בהשוואה לבשר הבקר הקפוא והמעובד, והן על-מנת לתמוך בענף הבקר הישראלי.

 טיפים ממועצת הבקר לקניה ואחסון בשר בקר טרי

•1. לבשר טרי וטוב צבע אדום אך לא אדום מבריק (הברק נוצר מכימיקלים מוזרקים  שנועדו לרכך את הבשר ולשמור בתוכו נוזלים).

•2.שוליים כהים של הבשר מעידים על התייבשות עקב שהייה ממושכת במקרר שבאטליז.

•3.במידה ואתם מריחים ריח לא נעים, רואים סימנים ירוקים על פני הבשר או שטח הפנים שלו חלקלק-רטוב, סימן שהחל תהליך ריקבון ויש לזרוק את הבשר.

•4. יש לשמור את הבשר באזור הקר ביותר במקרר. בחלקים פנימיים, בשר טחון ועגל שגילו שלושה עד חמישה חודשים) - יש להשתמש תוך יום יומיים. בשר חתוך לסטייקים או קוביות, ניתן לשמור עד ארבעה ימים.

•5. אם צריך להקפיא בשר טרי יש לעטפו בניילון ניצמד ולהפשירו במקרר במסננת במשך מספר ימים, לפי גודל הנתח כדי למנוע התפתחות חיידקים. עדיף כמובן לרכוש בשר טרי ולהשתמש בו בתוך 24 שעות מהקנייה.

•6. השריית הסטייקים למשך הלילה לפני הכנתם, בתערובת של שמן זית, יין ועשבי תיבול, תניב תוצאות טעימות במיוחד.

•7. לסטייקים על האש מומלצים חלקי הבקר הבאים: חלקים אחוריים - כף, פילה, שייטל (כנף העוקץ), סינטה (מותן). חלקים קדמיים - אנטריקוט (ורד הצלע).

•8. מלח סופח נוזלים. הוספת מלח למישרה התיבול עלולה לייבש ולהקשות את הסטייק. לכן כדאי להמליח סטייקים דקה או שתיים לפני הורדתם מהאש.

•9. לפני ההכנה חשוב שהבשר יגיע לטמפרטורת החדר. 

 טיפים תזונתיים באכילת בשר בקר טרי :

  • בשר בקר טרי עשיר ברכיבי תזונה חשובים, ביחס לכמות הקלוריות שמספקת מנה אחת.
  • בשר בקר הוא מקור מצוין לחלבון, ברזל, אבץ וויטמין  B12 ומספק אותם במידת זמינות גבוהה לגוף.
  • מנת בשר בקר טרי שמשקלה לאחר ההכנה הוא  100  גרם, מספקת: 215 קלוריות, 10 גרם שומן, 89 מיליגרם כולסטרול, 3.24 מיליגרם ברזל, 6.26  מיליגרם אבץ  ו - 2.79  מיקרוגרם ויטמין  B12. כמויות מוגברות של ברזל, אבץ וויטמין  B12,  נדרשות לנשים הרות ומיניקות. הכמויות הגבוהות ביותר של ברזל, נדרשות למתבגרות, נשים בגיל הפוריות ולנשים הרות.
  • אפשר לשלב בתזונה היומית נתח של בשר בקר, ללא שומן נראה לעין, מבלי לעבור את כמות השומן או כמות הכולסטרול  המותרות ליום.
  • לאדם הזקוק ל- 2000  קלוריות ליום, כמות  השומן המכסימלית המומלצת היא  67  גרם. כמות הכולסטרול המכסימלית היא  300  מיליגרם ליום.
  • כ-50% מהשומן בבשר בקר מהווה השומן החד בלתי  רווי שהוא סוג השומן שמספק שמן זית. לשומן חד בלתי רווי השפעה חיובית על בריאות הלב.
  • כאשר קונים בשר בקר טרי, ניתן לבחור נתחים רזים במיוחד ובמקרה הצורך להרחיק שומן נראה לעין לפני הבישול. נתחים רזים הם: כתף, פילה, פילה מדומה, צוואר, מותן, כנף העוקץ.  עדיף להשתמש בשיטות בישול שאינן דורשות שימוש מוגבר בשומן: צלייה, אידוי ובישול.

 

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

    לא קיימות תגובות לכתבה.
יום א', י"ז כסלו התש"פ 15.12.2019
פרשת וישב
כניסה: 15:58 | יציאה: 17:29
הצטרף לרשימת התפוצה
אירועי המגזר
<דצמבר, 2019>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

כל הזכויות שמורות ל''עט תקשורת'' | מי אנחנו | כתבו לנו | פרסמו אצלנו | תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | מדינט-פורטל בריאות ורווחה| הפוך לדף הבית | RSS