מה זה קרן פנסיה ברירת מחדל?

מה זה קרן פנסיה ברירת מחדל?
מקור 123RF

תחום הפנסיה הוא תחום שמרתיע רבים מהעובדים בישראל. מצב זה גרם לעובדים רבים לחסוך את הכסף שלהם בקרנות פנסיה שגבו דמי ניהול גבוהים. משרד האוצר זיהה את הבעיה ויזם מהלך של קביעת קרנות פנסיה כברירת מחדל, אז מה זה קרן פנסיה ברירת מחדל?

קרן פנסיה ברירת מחדל

המדינה מייחסת לנושא הפנסיות חשיבות עצומה שכן הגדלת הקצבה הפנסיונית החודשית מקטינה את הסיכוי שפנסיונרים יזקקו לתמיכה מהמדינה. לכן אנשי משרד האוצר יזמו מהלך שבו נקבעו קרנות פנסיה שמהוות את ברירת המחדל לחיסכון הפנסיוני.

לפני הרפורמה נוצר מצב שהעובדים החלשים במשק, אלה שלא מרוויחים משכורות גבוהות או מאוגדים תחת ועדי עובדים חזקים מצאו את עצמם נאלצים לשלם דמי ניהול גבוהים במיוחד שהגיעו לתקרה של 6 אחוז מההפקדות השוטפות. 

המדינה זיהתה את הבעיה שנוצרה והחליטה לצאת בהליך התקשרות עם מספר קרנות פנסיה ובסופן נקבעו ארבע קרנות פנסיה שמהוות את ברירת המחדל של המעסיק. המשמעות היא שגם אם עובד חדש (ללא קרן פנסיה במקום עבודה קודם), אשר לא מבקש לחסוך בקרן פנסיה מסוימת באופן ספציפי, החיסכון שלו עשוי להגיע אל אחת מקרנות הפנסיה הנבחרות.

- פרסומת -

החוזים שנחתמו עם החברות שזכו במכרז היוו מהפכה של ממש שכן דמי הניהול הנגבים בהן נמוכים משמעותית מדמי הניהול שהיו נהוגים עד להחלת הרפורמה. שיעור דמי הניהול מהצבירה הוא לכל היותר 0.1 אחוז וגובה דמי הניהול מההפקדות עומד על 2.49 אחוז לכל היותר.

ומה קרה מאז הרפורמה?

מאז השינוי שבוצע בשוק הפנסיה, עובד רבים מצטרפים לקרנות הפנסיה שזכו במכרז של המדינה. הפיכת קרנות אלה לקרנות ברירת מחדל מוסיפה להן מדי שנה עשרות ואף מאות אלפי חוסכים.

למרות הרפורמה, עובדים רבים שכבר חסכו באמצעות קרן פנסיה כזו או אחרת, נותרו בקרן הפנסיה הישנה שלהם, בתנאים הישנים ולא ביקשו לעבור. העיוות הזה יוצר מצב שבו חלק לא קטן, כאשר המספרים מדברים על יותר מחצי מיליון עובדים, משלמים דמי ניהול שקרובים למקסימום הקבוע בחוק.

לכן, אם אתם עובדים וותיקים ולא ביצעתם בדיקה של דמי הניהול שלכם כבר תקופה ארוכה, הגיע הזמן לברר כמה אתם משלמים. אם תגלו שהקרן הנוכחית גובה מכם דמי ניהול גבוהים יותר מדמי הניהול שמציעות קרנות ברירת המחדל ייתכן שזה הזמן לעבור.

חשוב לדעת, גם לעובדים וותיקים שמורה הזכות להצטרף לאחת מקרנות ברירת המחדל וניתן לעשות זאת בקלות על ידי בקשה מהמעסיק או הצטרפות דיגיטלית.

כמה זה משמעותי?

כדי להבין עד כמה ההפרשים משמעותיים נשתמש בדוגמא. נניח ואתם בני 30 וצברתם עד כה 250,000 אלף ₪ בקרן הפנסיה שלכם, עוד נניח כי אתם עתידים לפרוש בגיל 67 וכי דמי הניהול על ההפקדה ודמי הניהול הצבירה בקרן הפנסיה הנוכחית שלכם עומדת על 3.5 אחוז ו0.5 אחוז בהתאמה ולבסוף נניח כי אתם מעבירים בכל חודש 2,300 ₪ לקרן הפנסיה.

במצב הנוכחי, בסוף התקופה ייצברו בקרן הפנסיה שלכם 2,904,857 ₪ לעומת זאת מעבר לאחת מקרנות הפנסיה ששייכות לקרנות ברירת המחדל יכולה להוביל לצבירה בגובה 3,298,034 ₪. כלומר הפרש של 393,177 ₪!