דת ופוליטיקה, דת ועסקים

כיצד מקבלת זהבה גלאון שבת ואורחים? והאם בתקופת הגמרא למדו מינהל עסקים?.יעקב סופר מסכם שני אירועים הקשורים ליהדות וללוחות זמנים.

יעקב סופר 31/03/2008

(צילום: אורח)

(צילום: אורח)

rong>זהבה גלאון מביאה את "יציאת השבת".

"הדיפלומטיה בשירות הדת". תחת הכותרת הזו נתנו גלי צה"ל במה לח"כ זהבה גלאון ללהג את כל אשר על ליבה בקשר לביקורה של מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליסה רייס.

ומה מטריד את חברת הכנסת מטעם מר"צ? האם שורת ה"מחוות" שמתכנן שר הביטחון אהוד ברק לאותם המכונים "שותפינו הפלסטינים למשא ומתן", לנוכח ביקורה של רייס? מה כוללות המחוות הללו? שריוניות ורובי קלצ'ניקוב. בהחלט סיבה לדאגה, רק לכאורה. ומה עוד? בניסוח דיפלומטי ניתן לומר: "העברת האחריות לשמירת החוק והסדר באזור טול כרם - ג'נין לאנשי המשטרה הפלסטינית". ובתרגום לעברית: נסיגת צה"ל מצפון השומרון והפקרת האזור בידי קיני הטרור של המחבלים מ"ארגוני הביטחון" הפלסטינים.

סביר להניח שגם זו סיבה מספיק טובה להטריד את שלוותה של זהבה גלאון, אך לא. יציאת צה"ל מאזור טול כרם - ג'נין שמשמעה נתינת רשיון עסק לארגוני הטרור בחסות הרשות הפלסטינית לפתיחת מחרטות לייצור קסאמים ומכאן לא רחוקה הדרך לשיגור בכיוון נתניה, חדרה, פרדס חנה, קיסריה זכרון-יעקב ועוד, כל זה לא מדאיג את הח"כ הנכבדה.
בראש מעייניה של הגב' גלאון גם לא עומדת הדאגה שבנתינת רובי קלצ'ניקוב למחבלים מארגוני "הביטחון" הפלסטינים, על אף ששימשו לא פעם בפיגועים רצחניים כנגד ישראלים. אגב, בנשק כזה בדיוק, שהועבר לפלסטינים על ידי מדינת ישראל, השתמש המחבל בטבח הנורא בספרייה בישיבת מרכז הרב בירושלים.

אז על מה באמת מתקוממת זהבה גלאון? קונדוליסה רייס, כך מסתבר, הייתה אמורה לנחות בישראל ביום שבת בשעה 18:15. לפתע נזכר מישהו במשרד החוץ, שמשרד הפנים התחיל להפעיל את שעון הקיץ כבר ביום חמישי שעבר, והודיע על כך למשרד רוה"מ כדי שהללו יבקשו מקונדי לנחות בארץ הקודש רק לאחר צאת השבת. רייס נתנה תשובה חיובית ושינתה את זמן הנחיתה המיועד לשעה 19:45 - רבע שעה לאחר צאת השבת. קונדי באה במטרה ללחוץ על רוה"מ ושר הביטחון להעניק לאויבים שורה של "מחוות" מסוכנות, ניחא. אבל לעכב אותה בדיוטי-פרי? זה כבר היה יותר מידי.

"משרד החוץ מתרפס בפני החרדים" זעקה זהבה גלאון. "אני ממש מתקוממת שחוזרים להתרפס בפני החרדים", אמרה לגלי צה"ל תחת הכותרת שלעיל והוסיפה "הציבור החילוני והחופשי לא אומר את דברו, והשותפים הקואליציוניים מתעלמים. כשנכנעים אין גבול לתיאבון ולהפגנת היוהרה". גלאון הוסיפה למחות כנגד הפגיעה בחופש מדת ולגנות את הכפייה הדתית. שר הדתות יצחק כהן מש"ס אמר שההחלטה התקבלה ללא התערבות של אף גורם חרדי, אך זה לא הפריע לזהבה להתקומם על אותה נחיתה "מאוחרת", רבע שעה בסך הכל לאחר צאת השבת. ומה על רובי הקלאצ'ניקוב, הקסאמים והשריוניות? אכן, כפי שאמרה זהבה - כשנכנעים אין גבול...

יזמות עסקית בתקופת הגמרא

הרצאתו של פרופ' נועם וסרמן מאוניברסיטת הארוורד הייתה ההרצאה המרכזית בכנס בנושא ניהול יזמות שהתקיים בשבוע שעבר בקמפוס בית הספר הגבוה לטכנולוגיה, ירושלים.

וסרמן, מרצה בכיר ב-Harvard Business School הוא אדם חביב בשנות ה-30 לחייו, ששמו הולך לפניו בין השאר בזכות מחקרים שערך בתחום יזמות ומשאבי אנוש, מחקרים שזכו לתהודה בין לאומית.

וסרמן, חובש הכיפה, ניחן בהומור יהודי ולא שוכח לפרגן לאמא ("היא בטח היחידה שקראה את המחקרים שלי"). אולם חשובה מזאת היא העובדה שכבר זכה לסיים סבב אחד של הש"ס במסגרת "הדף היומי".

על אף שהפרטים בהקדמה הקצרה הזאת היו ידועים לציבור שומעיו, הצליח הפרופ' להפתיע את אנשי העסקים, בכירי המרצים באקדמיה, העיתונאים והסטודנטים למינהל עסקים שישבו באודיטוריום. במרכז הרצאתו "To Be Rich or To Be King" שעסקה בנושא כח וכסף ביזמות עסקית, הציג וסרמן על המסך הענק שבאולם, דף גמרא מפרק "שניים אוחזין" במסכת בבא מציעא.

"החכמים שבגמרא" הסביר פרופ' וסרמן "כבר נתנו את דעתם על הסוגיות המחקריות שעומדות בפנינו היום". בבא מציעא היא מסכת בסדר נזיקין, שעוסקת בקשרים ממוניים שבין בני אדם ובהם סוגי קניינים ונושאים הקשורים בכסף וריבית, כמו גם דיני מציאה ואבידה, חיובי שומרים, ושכירת פועלים, כך שוסרמן הרגיש חופשי לזרום מהסוגיות שעומדות על הפרק במחקר האקדמי, לסברות ולדרכים שעמדו בפני חז"ל להתמודד עם סוגיות אלו בתקופת הגמרא.

בשנים האחרונות שומעים על עוד ועוד אנשי עסקים שמפנים מזמנם כדי לקיים שיעורים ב"דף היומי" או בנושאים אחרים. גם במקרה הזה היה מרתק לראות כי משתתפי הכנס קיבלו בנעימות ובפנים מאירות את דבריו של פרופ' וסרמן הנשענים על דברי הגמרא ויעידו על כך התשואות ומחיאות הכפיים להן זכה בסוף הרצאתו. על כגון דא אמרו חז"ל: "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" (מס' אבות ב', ב').