פרסום עסקים למכירה – כך תעשו זאת נכון

חנות למכירה
חנות למכירה / השכרה. צילום: דתילי

לכל אחד ואחת יש חלום לפתוח עסק משלו. גם לאלו שאומרים שלא. יחד עם זאת, לא כולם מגיעים לסיטואציה הזאת, ואלו שכן יודעים שלא מדובר ככל הנראה בעסק לכל החיים.

יש הפתעות, ישנם עסקים שקמו וחשבו שישרדו רק מספר שנים, והנה הם כבר שורדים עשרות על גבי עשרות שנים. יש להם יורשים, ממשיכים והם מגדלים דורות של מוצרים או שירות מסוים. אך ישנם עסקים שאצלהם זה לא הסיפור.

לרגע נשים בצד את תקופת הקורונה שגרמה להרבה מאד עסקים לסגור את הדלתות. כשמדובר בעולם העסקים, אין ספק שזה עולם חמקמק. לא באמת אפשר לדעת איזה עסק ישרוד יותר שנים עד לפנסיה ואחר כך גם ליורשים. ואיזה עסק מיועד להיות קיים חי ובועט רק לכמה שנים בודדות.

זוהי אחת ההתלבטויות בלהיות בעלי עסקים עצמאיים, והיתרון של וותק ושנים יכול להפוך גם להיות חיסרון.

איך מגיעים למכירת עסק?

- פרסומת -

לא אחת אנחנו תוהים איך אנחנו בעצם מגיעים לסיטואציה שבה ישנם עסקים שעומדים למכירה. הרי אם העסק מתפקד היטב, למה בעצם מוכרים אותו? ואם העסק הוא לא טוב, מי באמת יקנה אותו והאם אפשר לשקם אותו?

לשאלות הללו יש מענה מאד מדויק. עסק טוב הוא עסק שיכול להמשיך ולתפקד עם בעלים אחרים. אולי לבעלי העסק יש סיבה למכור אותו בשל סיבות אישיות. הסיבות יכולות להיות חוסר ביורשים, פנסיה, חוסר חשק ורצון לשנות ולגוון בחיים. ועוד לא מעט סיבות שיכולות להעמיד עסק טוב למכירה.

עסק שאינו טוב, מומלץ לנסות ולשקמו ולאו דווקא ישר לסגור את הדלתות ולספוג התחייבויות והפסדים. וכאשר מתבצעת רכישת עסק מתבצעת גם בדיקה מדויקת של כל הסיטואציות הפיננסיות.

ולכן פרסום עסקים למכירה הוא לאו דווקא פרסום של עסקים לא טובים. לעיתים, עסקים אלו הם הזדמנות השקעה נהדרת וברכישה של עסקה טובה. אם יש היכרות עם התחום, אפשר גם להפוך את העסק למניב ורווחי.

צילום: freepik

איפה מפרסמים?

אם כבר בעלי העסק הגיעו למכירת העסק מסיבות אלו ואחרות כמו קושי כלכלי, מעבר לחו"ל פירוק של שותפות ועוד, אז ישנן דרכים מקובלות וידועות לפרסום העסק למכירה:

  • רשתות חברתיות

כיום הרשתות החברתיות הפכו להיות פלפטורמות פרסומיות לכל דבר. בין אם אנחנו מדברים על פרסום ממומן ובין אם אנחנו מדברים על פרסום שהוא אורגני. ישנן קבוצות סגורות, פרטיות, וגם ציבוריות דרכן אפשר לקבל במה פרסומית וחשיפה רלוונטי.

  • אתרי אינטרנט

ישנם אתרי אינטרנט שאפשר לפרסם דרכם באופן חינמי, וישנם אתרי אינטרנט שאפשר לפרסם דרכם בתשלום. רוב אתרי האינטרנט שאינם חינמיים יקחו סכום לא מבוטל של עד 300 ₪ לפרסום עם אופציות לקידום כלשהו או הקפצה של מודעות הפרסום.

  • תיווך לעסקים

פרסום עסקים למכירה דרך תיווך לעסקים היא דרך איכותית ומאד מדויקת למכור את העסק שלכם. פרסום אצל מתווך כולל גם הפצה לרשימת משקיעים ספציפית שיש ברשותו, פרסום באתר שלו, בעמודים הדיגיטליים שלו ובמקומות אחרים שבדרך כלל אין גישה אליהם. בנוסף, מדובר בליווי אישי לכל דבר בתהליך.

כעת כל מה שעליכם לעשות זה באמת לפרסם את המכירה בכל מקום שאתם חושבים עליו. הסיבה לכך היא לא זילות המכירה חלילה, אם כי חשיפה רלוונטית. נכון מקומות חינמיים זה יעיל, אבל דווקא במקומות בהם מכירת עסקים היא דבר מוכר כמו קבוצות סגורות, תיווך לעסקים ועוד, עדיף אפילו. יש אפקטיביות גדולה יותר.

כמובן, שההמלצה החמה והגורפת ביותר היא להיות מלווים באנשי מקצוע מהטובים בתחום. אנשים שיש להם וותק, נסיון והם מכירים היטב את כל הסיטואציות שעולם מכירת העסקים יכול להביא לפתח דלתכם.

3 טיפים למכירת עסק ברוגע

  • המלצות על אנשי תיווך לעסקים

אם בחרתם בתיווך לעסקים, אל תלכו עם עיניים עצומות. דאגו לקבל המלצות על אנשי המקצוע המתאימים, לדאוג לכך שתוודאו חוות דעת אותנטיות ולקבל את מלוא האינדיקציה. כמובן שתבקשו גם לשוחח עם לקוחות עבר, לקוחות הווה, לבדוק אופציות נוספות במקביל ולבצע סקרי שוק על הצעות מחיר גם.

  • קודם כל תרגעו

הגיע הרגע? משא ומתן זה בהחלט מלחיץ. אבל הסוד הוא לא להיות לחוצים. אם אתם כמוכרים תהיו בלחץ, הקונים ירגישו את זה ואם העסק מעניין את הקונה יהיה קל להשיג תנאים טובים יותר במכירה.

  • תמיד תלכו עם האמת שלכם

הצגת דוחות בשקיפות מלאה מראה על הכנות שלכם כבעלי עסקים. אם יש נזק כלשהו לעסק, או משהו שאינו תקין בדוחות שקפו זאת כבר על ההתחלה. הכנות הזאת תעניק לכם נקודות זכות, במקום שהדברים יתגלו תוך כדי תהליך הרכישה.

אילו טעויות נפוצות קיימות במכירת עסקים?

כל תהליך הוא תהליך שבו יש טעויות. גם פרסום עסקים למכירה הוא תהליך שבו ישנן טעויות נפוצות. אנחנו נמנה חלק מהן:

  • הערכה ריאלית

העריכו את שווי העסק בשווי שאתם מבקשים. זאת כדי שתוכלו להיות עם שקיפות מלאה לדוחות שאותם אתם מציגים למשקיעים. אל תשקרו לגבי שום דבר, הציגו את הכל בכנות ובשקיפות מפורטת וזכרו שכנות מקדמת את העסקה.

  • לא לרוץ אחרי הקונים

אל תלחיצו את הקונים. תנו לו לעבד את המידע, לעכל את הכל. אם העסקה הזאת צריכה להיות שלכם, זה יקרה.

  • לא למכור מאוחר מדי

לא מעט יזמים מוכרים את העסק לפני שהבשילו התנאים לעסקת המכירה. יכול להיות שזה לא הזמן למכור. יחד עם זאת, יש גם נקודת זמן שבה כבר זמן המכירה עבר. והעסק מיצה את עצמו. עם הליווי הנכון תדעו מתי הזמן הזה.