לזכרן: בנות השירות שהקימו מיזמים חברתיים לזכר חברותיהן

בדומה לאחווה והחברות שנוצרת בשירות צבאי משותף, גם בשירות הלאומי מייצרות בנות השירות גיבוש וחיבור מיוחד במינו. לעיתים, הגיבוש וההווי המיוחדים נקטעים בשל אסון, והחברות, שהכירו במסגרת של עשייה והתנדבות לאומית החליטו לנתב את הרגשות והזיכרון לטובת עשייה נוספת למען עם ישראל.

אורי אנסבכר
אורי אנסבכר הי"ד. צילום: באדיבות המשפחה

לפני כשבועיים אמורה הייתה להתקיים חתונתה של יעל חלפון ז"ל, בוגרת שירות לאומי-אזרחי מיד בנימין, אשר נפטרה בפתאומיות בנסיבות טראגיות. יעל הייתה מחוברת מאוד למועצה אזורית נחל שורק ובוגרת גרעין חב"ב, יד בנימין.

בנות השירות ביד בנימין החליטו שלערב שהיה אמור להיות ערב כלולותיה חייב לתת משמעות נוספת ולא לדלג עליו וארגנו בשיתוף עם מד"א ועמותת "זכרון מנחם" יריד התרמה לזכרה בזמן ובמקום בו יעל הייתה אמורה להינשא. באותו ערב נתרמו עשרות צמות שיער ומנות דם. בנוסף, נרתמו למאמץ ספריות מהיישוב שסיפרו את הבנות בהתנדבות.

בנות השירות שהקימו את היריד סיפרו לאתר החדשות דתילי: "יעל כבר סגרה את הכל לחתונה. היא ובעלה תיכננו איפה יגורו, חשבה איך לקשור את המטפחת, איך לקרוא לילדים, ואז בפתאומיות מזעזעת וקורעת לב, כשבוע לפני היום שבו בעלה שם לה טבעת ואומר לה שהיא מקודשת לו, היא נפטרה. יריד החסד הוקם לעילוי נשמתה, רצינו שיום חתונתה יהיה בעל משמעות, שהיא תסתכל עלינו מלמעלה ותרווה נחת מההשתדלות שאנו עושים לעם ישראל".

חברותיה של יעל חלפון ז"ל. צילום: שירה עמיר

גילה ברוק, סמנכ"לית עמינדב הוסיפה: "אני נרגשת מהדרך הנפלאה והמרוממת בה בחרו בנות השירות להנציח את זכרה של יעל ז"ל, בדרך של חסד ועשיה ועל כך נאמר "עולם חסד יבנה". אין ספק שזהו החזון שמוביל את הגרעינים של עמינדב הפרושים ברחבי הארץ, שמטרתם לעשות חסד והפצת הטוב, בנוסף לעשיה השוטפת, יישר כח גדול לבנות גרעין יד בנימין"

- פרסומת -

לזכרה של אורי אנסבכר הי"ד שנרצחה באכזריות

אורי אנסבכר הי"ד, הייתה בת שירות לאומי ובוגרת בת עמי שנרצחה בפיגוע טרור. לזכרה החליטו בנות המנהיגות הצעירה להקים את הפרויקט "אחותי את בליבי" שבמרכזו מתקיים איסוף סלי מזון לבנות שירות שנמצאות במצוקה וזקוקות לסיוע.

שנת הקורונה הייתה ועודנה, שנה מאתגרת מכל הבחינות. הרבה משפחות נקלעו למצב כלכלי לא פשוט, וביניהן משפחות רבות של בנות ובני השירות בבת עמי. בנות תכנית המנהיגות הצעירה "לאורה נלך" של עמותת בת עמי בשיתוף המערך הסוציאלי של בת עמי משיקות פרויקט עזרה הדדית שנמשך מפורים ועד חג הפסח, לזכרה של אורי אנסבכר הי"ד, הנקרא "אחותי את בליבי". השנה כולן יזכו לשולחן חג חגיגי ומלא כל טוב.

"המנהיגות הצעירה היא תכנית לזכרה של אורי אנסבכר הי"ד, בוגרת בת עמי. בתכנית, מקיימים שיח מהשטח עם הנהלת בת עמי וחושבים איך לשפר ולשמר את חיי בנות ובני השירות הלאומי. כמו כן ניתנה לנו הזדמנות לחשוב על פרויקטים מדהימים, כמו זה שאנו מרימות כעת", מספרת נועה פורר בוגרת התוכנית, ולוקחת השנה חלק בהובלת המנהיגות הצעירה.

להרחיב את מעגל הנתינה. צילום: רעות גרין
צילום: הודיה פוטר

השנה, מטרת הפרויקט הוא להרחיב את מעגל הנתינה. לגייס כספים עבור כמות גדולה יותר של סלי מזון, שבנות השירות עצמן תתרומנה עבור החברות שלהן, מחברה לחברה, מאחות לאחות. הרעיון נולד כאשר בנות השירות נחשפו לעוד ועוד בנות סביבן הזקוקות לעזרה. עדי מספרת,  "בשנה שעברה לקראת חג הפסח הגיע אלי סטטוס של צעירה ששירתה אצלנו. היא וחברה שלה החליטו, בעקבות הקורונה, לבקש מצעירות בשירות הלאומי שדמי הכיס שלהן לא נפגעו, לתרום כמה שקלים עבור מי שזקוק. מאוד התרגשתי מהבקשה, זה היה מדהים ומרגש בעיני שצעירות בנות 18 שמקבלות דמי כיס נמוכים בוחרות לתת לאחרים, בנוסף לעשיה היומיומית שלהן בשירות".

שנת הקורונה בבת עמי יצרה והגבירה שינוי בתודעה, הבנות הבינו שישנן בנות שירות אחרות, חברות שלהן, שזקוקות להן – ומתוך כך גם צמח רצון גדול מאוד לתרום ולהעניק מכל הלב. "בדיוק באופן הזה, כשצעירה נותנת לצעירה, אני מרגישה שמעבר לתרומה הכספית יש כאן אמירה חברתית- אנחנו רואות את החברות שלנו שמתמודדות עם קושי ובוחרות להיות איתן", מסכמת עדי.

ראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי – אזרחי סיפר: "אנו ברשות לשירות לאומי- אזרחי זוכרים את בני ובנות השירות שהלכו לעולמם בטרם עת ומעודדים כל יוזמה של ערבות הדדית וחסד. בימים אלו אנו פועלים למען הקמת מערך זיכרון והנצחה של מתנדבי השירות הלאומי- אזרחי שנפטרו בטרם עת. ההנצחה ע"י מיזמים חברתיים מדגישה אף יותר את העשייה המשמעותית של מתנדבי ומתנדבות השירות הלאומי- אזרחי, הפועלים ימים כלילות לטובת חיזוק החברה הישראלית והגברת הסולידריות. התרגשתי למשמע היוזמות החשובות לזכרן של יעל חלפון ז"ל ואורי אנסבכר הי"ד".