מבחן טובה – יתרונות מול חסרונות

מבחן TOVA, ראשי תיבות של Test of Variables of Attention הוא מבחן אשר בודק ומאבחן בעיות קשב וריכוז באופן ממוחשב. זהו מבחן תפקוד מתמשך אשר בוחן את יכולתו של הנבחן לשמור על קשב וריכוז לאורך זמן בעודו מבצע משימה משעממת וחד גונית. המבחן פותח בשנות ה-60 ומאז הפך לאחד הכלים המרכזיים לאבחון של הפרעות קשב וריכוז ושל הפרעות קשב וריכוז המשולבות עם היפראקטיביות.

כתב דתילי 09/02/2020

זהו מבחן מסוג CPT, כלומר בדיקה ממוחשבת לבחינת תפקוד מתמשך. מטרת הבדיקה היא הערכת מרכיבי הקשב באופן אובייקטיבי. זו אחת הבדיקות הוותיקות להערכת ולזיהוי הפרעות קשב וריכוז, כיום מקבול להשתמש בה לצורך בדיקת יעילות הטיפול התרופתי, ולרוב מבצעים בדיקות נוספות.

כיצד מתבצע המבחן הממוחשב?

למבחן טובה ישנם שני חלקים, בדרך כלל. כל חלק לוקח כ-11 דקות, כלומר סך הכל 22 דקות של מבחן. בכל חלק מוצגים לנבחן אובייקטים. ההוראות הן שכאשר חלק מהאובייקטים מופיעים עליו ללחוץ על כפתור בעוד לאחר הופעת אובייקטים אחרים המופיעים על המסך עליו להימנע מללחוץ על הכפתור. האובייקטים שהופיעו בחלק הראשון ככאלה שיש ללחוץ עם הופעתם על כפתור יופיעו בחלקו השני של המבחן ביחס הפוך לאלה שבהופעתם היה עליו להימנע מלחיצה על הכפתור.

- פרסומת -

לאחר שהמבחן הסתיים, הנבחן נוטל תרופה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, כגון ריטלין או קונצרטה, מחכה שעה ואז מבצע שוב את מבחן טובה. מטרתו של שלב זה היא לבדוק את ביצועיו של הנבחן ותוצאות המבחן תחת השפעתה של התרופה. גם בחלק זה וגם בחלק הראשון מתקבלים ציונים המחולקים לפי ארבעה פרמטרים: השמטה, לחיצה סתמית, זמן תגובה ויציבות זמן התגובה. כך נבחנים שלושה משתנים עיקריים: חוסר קשב, אימפולסיביות והתמדה.

מבחן טובה – יתרונותיו וחסרונותיו

מבחן טובה מהווה כלי עזר משמעותי, בעזרתו ניתן להגיע לאבחנה מקיפה יותר באשר להימצאותן של הפרעות קשב וריכוז אצל הנבדק. הוא אמנם אינו יכול לעמוד בפני עצמו ויש לצרף אליו מבחנים נוספים ובדיקות שונות אך הוא מדייק בכ-80 עד 85 אחוזים מהמקרים. מי שטוענים נגד המבחן גורסים כי סוג מבחן זה, בו נבחנים פעם אחת ללא תרופה ופעם אחת תחת השפעת תרופה, הוא מוטה. מדוע? כי יתכן והחומר הפעיל בריטלין ישפיע לטובה על יכולות הלימוד של כל אחד, בין אם הוא סובל מהפרעות קשב וריכוז ובין אם לא.

עם זאת, מבחן טובה משמש לבדיקת שינויים בקרב ילדים ומבוגרים הנוטלים תרופות או מצויים בטיפול התנהגותי, רגשי או קוגניטיבי כלשהו ותוצאותיו יכולות להעיד על יעילות הטיפול הנ"ל. בשל מורכבות זו חשוב לבצע את מבחן טובה במכון מוסמך ומקצועי, שיוכל להתאים את המבחן לנבדק (מבחן טובה לילדים שונה ממבחן טובה למבוגרים) וכן, יוכל לנתח את תוצאותיו לעומק.