ראש השב"כ לשעבר יורם כהן בועידת מקור ראשון. צילום: לירון מולדובן - מקור ראשון

במהלך ועידת מקור ראשון ומכון תכלית למדיניות ישראלית – 'חברה וביטחון – פנינו לאן?' המתקיימת בשדרות, נשא ראש השב"כ לשעבר יורם כהן נאום בנושא תפיסת הביטחון של ישראל. במהלך דבריו התייחס כהן לשירות החרדים, לשינוי הדרוש בשיירות הציבורי ולממשלה.

בנושא שירות חרדים בצבא אמר ראש השב"כ לשעבר כי צה״ל יידרש להגדיל את פעילות הביטחון השוטף הן בגבולות והן ביישובים, הנמצאים תחת איום. לצורך כך יידרש סד״כ גדול יותר של חיילי הסדיר והמילואים ראוי שהממשלה והכנסת יבינו את גודל השעה והצורך הקריטי ויקדמו לאלתר חוק המחייב שותפות בנטל, מכל אזרחי ישראל, שיוצבו במסגרות צה״ליות ואזרחיות שיוגדרו על ידי המדינה.

על השירות הציבורי הוסיף: "חייב לעבור מהפך. יש למנות בכירים הראויים לעמוד בראש משרדי הממשלה. אנשים מקצועיים, בעלי רקע ניהולי מתאים והבנה בתחום עליו הם מופקדים ולהימנע מתרבות המקדמת מינוי בכירים על בסיס השתייכות פוליטית או נאמנות לשר הממונה בלבד".

ראש השב"כ לשעבר התייחס גם לאחריות הממשלה: "אל מול אתגרי הביטחון של ישראל, אלו שקיימים ואלו שחלילה יתפתחו, אנו חייבים ממשלה מאוזנת יותר. ממשלה רחבה ששרים בעלי תפיסת עולם קיצונית, לא מהווים חלק ממנה."

- פרסומת -

עוד הוסיף כי: "יש לעשות מאמץ עילאי מצד כל הגורמים, להמשיך לעודד ולקדם את השיח המאחד שהתפתח בחודשים האחרונים, ולא לאפשר גלישה לקיטוב, לשיסוי ולשנאה שהתפתחו בציבור, מאז יזמה הממשלה את מהלך הרפורמה במערכת המשפט. לאחר אסון כה חמור, המנהיגות, בעיקר הפוליטית, חייבת מתוקף תפקידה לשאת באחריות, להפגין יושרה ודוגמה אישית, להתוות דרך ולקבל מחדש את אימון הציבור בבחירות שראוי שיוקדמו למועד מוסכם".

לגבי רעיון שתי המדינות לשני עמים דעתו של יורם כהן היא שרעיון כזה: "מסוכן ביטחונית ואסטרטגית לישראל" לדבריו.

בנוסף אמר: "מחד, נוכחנו לתשתית המפלצתית שהתפתחה בשנים שלאחר יציאת ישראל מרצועת עזה ולאכזריותה. מאידך התוודענו לאורך השנים, לחולשה הכרונית של הרשות הפלסטינית באיו״ש בתחומים שונים ובמיוחד בהיעדר משילות בערים ובמחנות הפליטים הפלסטיניים והעדר נכונות ויכולת למאבק אפקטיבי בטרור. גם הרעיון של הידרדרות מחוסר מעש למציאות של ״מדינה אחת״ מסוכן לא פחות, לאינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל. להבנתי אנו נדרשים לצעדים מחושבים לניתוק מקסימלי מרצועת עזה ולהפרדות פונקציונאלית בהדרגה מהפלסטינים ביהודה ושומרון, תוך הגדרת יעד מקסימלי עתידי בדמות ״אוטונומיה פלוס״. כלומר שילטון פלסטיני מוגבל, המפורז ביטחונית בעזה ובאיו״ש. הסטטוס קוו בירושלים, ביישובים הישראליים באיו״ש ומאפייני הפעילות הביטחונית יישמרו הישראלית הנוהגת היום, בעתיד הנראה לעין".