איך עובדת מכונת כביסה?

מכונת הכביסה היא אחת המכשירים הבסיסיים בכל בית. כולנו משתמשים משמשים בה על בסיס יומיומי, אבל רק מעטים יודעים כיצד בדיוק היא פועלת. האם גם אתם סקרנים כיצד המכונה מנקה לנו את הכביסה ביעילות רבה כל כך? אנחנו כאן עם התשובות.

מכונת כביסה
צילום: pexels
אופן הפעולה הבסיסי של מכונת הכביסה

ראשית ניזכר כיצד היו עושים כביסה פעם: היו לוקחים קדרה גדולה וממלאים אותה מים וסבון, ומניחים אותה על האש. כשהמים התחממו דיים היו מכניסים את הבגדים המלוכלכים ומערבבים אותם, כדי שהסבון יפריד את הלכלוך מהבגד. לאחר מכן היו שוטפים את הבגדים במים קרים ומניחים אותם ליבוש.

הפעולה הבסיסית שמבצעת מכונת הכביסה דומה מאוד: אנו מכניסים לתוף של המכונה את הבגדים, ומכנסים אבקת כביסה בתא המתאים. במכונה יש גוף חימום שמחמם את המים, והטמפרטורה נשלטת ע"י בקר טמפרטורה (תרמוסטט). הבגדים מסתובבים באמצעות מנוע המסובב את התוף. לאחר שהלכלוך יצא החוצה, משאבה שואבת את המים המלוכלכים אל הביוב ומים נקיים נכנסים במקומם. שוב מבוצע אותו סיבובי על מנת לנקות את הסבון והלכלוך שנותר, ובאמצעות הלחץ הצנטריפוגלי הבגדים נלחצים לדפנות וכך מתבצעת סחיטה. זהו, הכביסה מוכנה ליבוש.

מכונות הכביסה כיום

על אך שעיקרון הפעולה הבסיסי של המכונה לא השתנה מאז הומצאה במאה ה19, נוספו במהלך השנים אלמנטים רבים שנועדו להקל על המשתמש, וכעת נעמוד עליהם:

  1. ויסות טמפרטורה, מהירות וזמן – במכונות הראשונות הייתה תוכנית אחת להפעלת המכונה, עם טמפרטורה אחידה וקבועה ומהירות סיבוב אחידה, לאורך זמן אחיד. הבעייתיות שבזה היא שכל אחד מסוגי הבגדים זקוק לכביסה באינטנסיביות שונה – בגדים לבנים זקוקים לכביסה ארוכה בטמפרטורה ומהירות גבוהה, משום שהכתמים בולטים במיוחד על הרקע הלבן. בגדים צבעוניים זקוקים לטמפרטורה ומהירות פחות גבוהה, כדי שהבגדים לא יאבדו מהצבע שלהם. בגדים סינטטיים ואריגים זקוקים וכביסה באינטנסיביות נמוכה במיוחד, שכן אחרת הם עלולים להיהרס.
    כיום רובן ככולן של המכונות מאפשרות תוכניות שונות בהתאם לסוג הכביסה שאתם מכבסים: תוכנית ארוכה בטמפרטורה גבוהה לבגדים לבנים, תוכנית באינטנסיביות בינונית לבגדים צבעוניים ותוכנית איטית בטמפרטורה נמוכה לאריגים ובגדים רגישים.
  2. תא מיוחד לאבקת הכביסה – עד לא מזמן היה נהוג פשוט להכניס את אבקת הכביסה יחד עם הכביסה אל התוף. כיום ברב מכונות הכביסה ישנו תא מיוחד לאבקה, ומנגנון אוטומטי מווסת את כמות אבקת הכביסה שמוזרמת פנימה לאורך תהליך הכביסה ומעניק ניצול אופטימלי של אבקת הכביסה.
  3. תכונות אופטימיזציה – במכונות חדשות ישנו בקר המתאים את כמות המים והחשמל למשקל הבגדים. כמו כן ישנן מכונות המאפשרות תוכניות הלוקחות זמן רב יותר אך חוסכות במים וחשמל.
תקלות נפוצות במכונת הכביסה

לסיום, נעבור על מספר תקלות נפוצות שעלולות להתרחש במכונה.

  • המכונה משמיעה קולות מוזרים, הבגדים נותרים יבשים – כנראה בעיה בחיבור למערכת המים. יתכן שמדובר רק בברז סגור, ויתכן שמדובר בסתימה של אחד מצינורות כניסת המים, בכל מקרה תוכלו לפתור את הבעיה בעצמכם.
  • נזילה – ככל הנראה סדק או שבר בצינור ניקוז המים של המכונה. במקרה זה ברב הפעמים כדאי להזמין טכנאי שיעשה את העבודה.
  • המים נשארים קרים או מתחממים יותר מדי – בעיה בתרמוסטט. הזמינו טכנאי לצורך פתרון הבעיה.