ארגוני הנשים דורשים למנות נשים לראשות מועצות דתיות: "זו שעת מבחן לשר הדתות"

לקראת חידוש הרכבי המועצות הדתיות, לאחר תקופה ארוכה שבה עמדו בראשן ממונים זמניים, פורום הארגונים למען נשים במועצות דתיות החליט להקדים תרופה למכה ויוצא בקמפיין לקידום שוויון מגדרי בשירותי הדת העירוניים. במשך שבועות איתרו הארגונים 18 מועמדות העומדות בתנאי הסף לתפקיד, ומעוניינות להתמנות. היום, מגיש הפורום לשר לשירותי דת את הרשימה בקריאה: חתור לשיוויון מגדרי – ומנה עוד נשים לראשות המועצות הדתיות.

בשבוע האחרון נודע כי פקע תוקף המינויים הזמנים של הממונים על המועצות הדתיות, אך טרם חודשו הרכבי כלל המועצות ברחבי הארץ למעט חמש, בגלל חילוקי דעות של המשרד לשירותי דת עם הייעוץ המשפטי. במצב הביניים חסר התקדים הזה, שירותי הדת למעשה פועלים באופן לקוי ובלי חלק מהסמכויות הנדרשות על מנת לספק כראוי שירות עבור הציבור.

פורום הארגונים למען נשים במועצות דתיות – הכולל את הארגונים 'עתים', 'נאמני תורה ועבודה', 'קולך', 'נבחרות', ו'הציבור החרדי ממלכתי' – פנו לשר לשירותי דת מספר פעמים בחודשים האחרונים, בקריאה לפעול להרכבת מועצות דתיות נבחרות בהקדם, ולנצל את ההזדמנות לפעול גם לשוויון מגדרי – אך הדבר לא נעשה. "מאבק הכוחות הפוליטי משתק את שירותי הדת ברחבי הארץ" מסרו.

על אף התפיסה השגויה הרווחת, תפקיד ראשות המועצה הדתית איננו הלכתי או דתי אלא ציבורי. תדמית זו, בצירוף סביבת העבודה הגברית, מנעה מנשים רבות להגיש מועמדות במשך השנים. משכך, ולאור ההתקדמות בחובת הייצוג ההולם לנשים בקרב חברי המועצה הדתית, יצא פורום הארגונים בקמפיין וקרא לנשים העומדות בתנאי הסף להציע את מועמדותן לתפקיד היו"ר, ובכך להשפיע על איכות שירותי הדת בישראל. במסגרת הקמפיין נרשמו נשים רבות ומתוכן הורכבה רשימה של נשים דתיות, חרדיות ומסורתיות שהוגשה לשר לשירותי דת.

כעת, מוצבת בפני השר לשירותי דת רשימת מועמדות שביכולתו למנות לתפקיד, דבר המהווה אפשרות ממשית להגדיל משמעותית את הייצוג הנשי בשירותי הדת המקומיים. המועמדות מגיעות מאזורים מגוונים בכל הארץ, ואף מינוי של חלק מהן יהווה התקדמות משמעותית. כשאפשרות זאת מוצבת לפתחו, נשאר רק לראות האם השר לשירותי דת ינצל את ההזדמנות וירים את הכפפה.

- פרסומת -

מפורום הארגונים למען נשים במועצות הדתיות נמסר: "אנו יודעים כי נשים הן לפחות 50% מהציבור הנדרש לשירותי המועצות הדתיות, ואין סיבה שלא יהיה עבורן ייצוג הולם בקרב מקבלי ההחלטות במוסדות הללו, ברוח הנחיית היועמ״ש בעניין חברי המועצה הדתית. במקומות בהם ישנו ייצוג הולם לנשים בקרב מקבלי ההחלטות, ניתן לראות כי השירותים עברו שינוי והם מותאמים יותר לצרכי הקהילה כולה, ובכללה נשות הקהילה. מכניסתו לתפקיד ניכר שהשר השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן, פעל לתיקון עוולות העבר, ואנו ציפיה כי כעת כשברשותו רשימה מכובדת של מועמדות ראויות לראשות מועצה דתית, הוא גם יתקן את העוולה של חוסר הייצוג לנשים בתפקידי מפתח בשירותי הדת".