בוז'י הרצוג בכנס קטיף: 'ביצוע תוכנית ההתנתקות הייתה טעות מבחינה ביטחונית'

(צילום: באדיבות מירי צחי)

כנס קטיף לציון עשר שנים להתנתקות מגוש קטיף נפתח בנוכחות מאות משתתפים בקריה החינוכית נווה דקלים שבניצן. הכנס שנערך ביוזמת מרכז קטיף להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון עסק בהשפעות העקירה על עתיד החברה הישראלית, במהלכו נערכו חמישה מושבים בנושאים שונים.

אייל רותם 22/07/2015

בוז'י הרצוג אמר במושב הסיום כי רוב אזרחי ישראל לא היו רוצים לחזור היום ליישובי גוש קטיף מה שעורר מהומה רבה בכנס והוסיף: "נעשה פה מעשה נדיר של התמודדות האומה. באנו לאחינו ולאחיותינו ואמרנו להם לצאת ממוקם. והיה כואב והכאב הוא נורא וקשה. וכעבור 10 שנים יש התחדשות גדולה. גם כאן בניצן. ועם כל הקשים. אתה רואה גם התפתחות שמראה את הכח של הקהילות ועל זה אני מצדיע.

"עולה השאלה האם מבחינה ביטחונית הייתה טעות? היא אכן הייתה טעות. כיוון שאין יכולת לקיים הסכמים חד צדדים. אין לי שום רצון לפנות חבלי ארץ. הם יקרים לליבי מאוד. ההתנתקות לא הייתה טעות במובן הדמוגרפי. הדילמה קיימת איתנו כבר שנים. שרון עשה ניסוי. אמר שאין עם מי לדבר הלך למהלך חד צדדי. ולכן זה יכול להיות רק בהסכם. ועם הבנה אמיתית גם של הסיכונים וגם של האופק".

- פרסומת -

במושב הרביעי שבכנס, עסק בקשר בין ההתיישבות לביטחון, בהשתתפות שר החקלאות אורי אריאל, ח"כ בני בגין וראש המועצה האזורית חוף אשקלון.

ח"כ חיים ילין התייחס בתחילה לאנרגיה שיש בהתיישבות ואמר: "האנרגיה הלכה מאנרגיה התיישבותית לאנרגיה מפלגתית, ברגע שהציונות נלקחה מכל המציאות על ידי מפלגות הימין באופן אוטומטי נוצר קרע בהתיישבות בארץ ישראל. אם האנרגיה שלנו תהיה על אחדות העם יהיה לכולנו הרבה יותר קל, זוהי משימה ציונית יותר חשובה מההתיישבות. לא יכול להיות שעם ישראל מאוחד רק במלחמות ובזמן מצוקה, אנחנו צריכים לדעת להקרין זאת כלפי חוץ, גם בשמחות וגם במלחמות".

כשנשאל מדוע הציונות הדתית נשארה לבדה, אמר ח"כ ילין: "הפכנו להיות מדינה חומרית יותר מידי לטעמי מערבית, מה שמרחיק אותנו מהשיח הנכון. בסופו של דבר החומרנות פוגעת באידיאולוגיה, כי מי שרואה בכסף מטרה לא יוכל להתחבר לשיח שאני מדבר עליו".

השר אורי אריאל: "זקנותו של שרון ביישה את בחרותו. אריק שרון עבד לפי הנוסחה הידועה, כגודל החקירה כך גם עומק העקירה. ההתיישבות לא באה לשרת מטרה ביטחונית, לעיתים היא משתלבת אבל המטרה היא מצוות יישוב ארץ ישראל. אם לא נשכיל לשלב את ההתיישבות עם התודעה של צדקת יישובה של ארץ ישראל, אז נעמוד בעוד מבחנים כמי שעמדנו לפני כעשור".

השר אריאל התייחס להשלכות העקירה ואמר: "היושבים פה באולם הם ההוכחה שאפשר אחרת, הם אנשים שבאופן תיאורטי היו צריכים להתפרק, ועובדה שהם יושבים פה בקהילות, כי הם מאמינים במונח קהילה ויש להם את הכוח והחוסן".

מנכ"ל מרכז קטיף להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון, מוכי בטר: "לפני מספר שנים הקמנו בניצן מרכז מבקרים המספר את סיפורו של גוש קטיף ואת סיפורם של התושבים שנעקרו באבחה אחת. היום, אנו עוסקים בנושא של זיכרון, בכתיבה של דמעות ובעיקר בלמידה לדורות החיים בהווה ובעתיד על מקום בו חווינו שבר וצמיחה".

(צילום: באדיבות מירי צחי)