הפרעה טורדנית כפייתית? מה זה אומר?

צילום: Depositphotos

אחד השמות ה"חמים" והמוכרים ביותר כיום בקרב הציבור הרחב בכל הנוגע להפרעות התנהגות נפוצות הוא – OCD (Obsessive Compulsive Behavior) או בשמה העברי – הפרעה טורדנית כפייתית. בעוד בעבר הלא רחוק כל כך נחשב מצב זה לחריג ובלתי מוכר על ידי מרבית האנשים (אשר הסתכלו על אדם הסובל מבעיה שכזו כמשוגע לחלוטין), כיום כבר ברור לכולם כי אם אחד מחבריהם נוהג לשטוף את ידיו שלושים פעמים ביום או להדליק ולכבות את האור שלוש פעמים בכל פעם שהוא נכנס הביתה, כנראה הוא סובל מהפרעה זו.

כבר מזמן לא תופעה שולית או בלתי ברורה

בעשורים האחרונים ממש הפך כאמור OCD לתופעה מוכרת ונפוצה ביותר בארץ ובעולם המערבי כולו. במדינות כמו ארצות הברית מעל לאחוז מהאוכלוסייה (יותר משלושה מיליון בני אדם) סובל מהפרעה טורדנית כפייתית ברמה כזו או אחרת, והאופן בו מצב זה משפיע על אורח החיים של הסובלים ממנה משתנה בהתאם לחומרת המצב, כמו גם מאפיינים שונים נוספים.

עבור מי שאינו מכיר אנשים הסובלים מבעיה זו ומעוניינים להבין מעט טוב יותר במה מדובר, נסו לדמיין מצב בו יצאתם מהבית ועולה בכם החשד כי לא עשיתם משהו שצריכים הייתם לעשות – לא סגרתם את האור, לא נעלתם את הדלת או במקרים חמורים יותר שכבתם את התנור או הגז דולקים. במידה ואתם באמת חושבים שזה המצב אולי תעשו משהו בנידון, אך במרבית המקרים אתם מודעים לכך שמרבית הסיכויים שלא באמת קרה כלום ואתם מצליחים להתעלם מהמחשבה הזו לאחר זמן מה. אדם הסובל מ OCD חווה את המחשבות והספקות הללו באופן אינטנסיבי וטורדני של ממש ואינו מצליח להשתחרר מהם לאורך כל היום, וכך מדי יום ביומו. הפגיעה באיכות חייו, כפי שניתן להבין, אינה זניחה כלל וכלל.

- פרסומת -

טיפול קוגניטיבי התנהגותי לטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית

מפאת היקף התופעה והשפעתה השלילית על אורח החיים של הסובלים ממנה, פותחו שיטות שונות ומתקדמות לטיפול במצב זה, חלקן מוכיחות עצמן כאפקטיביות ביותר ומסייעות למיליוני אנשים מדי שנה להתמודד עם ההפרעה ממנה הם סובלים.

דוגמה טובה ומעניינת לטיפול מסוג זה הוא מה שמכונה – CBT, או בעברית – טיפול קוגניטיבי התנהגותי. שיטת טיפול זו מתמקדת בזיהוי של דפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים (דפוסים הגורמים למצוקה ופוגעים בתפקוד היומיומי התקין), ובהתוויה ורכישה של אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם דפוסים אלו. הרעיון העומד בבסיס שיטה זו הוא כי דפוסי חשיבה בעייתיים המתקבעים במוחנו מסיבות רבות ושונות וחוזרים על עצמם שוב ושוב גורמים לנו להיקלע לדפוסים נפשיים שליליים ומזיקים דוגמת דיכאון, חרדה וכד'. במסגרת טיפול זה מנסים להבין את אותם דפוסי מחשבה בעייתיים ואת השפעתם על המצב הנפשי (ובהשלכה מכך גם על פיתוח מצבים של OCD). לאחר שמזהים ומבינים את אותם דפוסים בעייתיים ניתן לנסות ולטפל בהם ישירות, ובכך לפתור את הבעיה מן השורש.

לסיכום, אנשים רבים סובלים מהפרעות טורדניות כפייתיות, ואלו עלולות לשבש משמעותית את אורח החיים ולפגוע באיכותם. טיפולים שונים, דוגמת CBT, מוכיחים עצמם בשנים האחרונות כאפקטיביים ביותר במקרים רבים, ולכן מעוררים תקווה עצומה בקרב הסובלים מהפרעות מסוג זה.