טיפים לחולי סוכרת

0
82

עבור הציבור כולו מהווה החג סכנה לגזרה, אך עבור חצי מיליון חולי הסוכרת בישראל חג הפסח הוא גם איום על איזון הסוכרת.סטלה חקון, דיאטנית קלינית מוסמכת ומנהלת תחום תזונה מחוזית במכבי שירותי בריאות, נותנת טיפים לחולי הסוכרת לצלוח את החג בשלום ובתיאבון.

סטלה חקון 15/05/2011

הידעתם?

  1. 1 פרוסת לחם פרוס לבן/שחור = 1 מצה קלה = 1/2 מצה רגילה מקמח לבן/מלא = 1 תפוח אדמה קטן = 1 קניידלך (כופתאות מצה למרק) = 4 כפות אורז מבושל = 70 קלוריות ו- 15 גר' פחמימות , שהופכות ל-3 כפיות סוכר
  2.  יין (100 ס"ס):  אדום יבש = 68 קלוריות= כמות הסוכר זניחה, חצי יבש = 77 קלוריות = 2  גר' סוכר  ו-מתוק 140 קלוריות= 6 גר' סוכר = 1 כפית גדוש סוכר
  3.  בשר צלוי (100 גר'): עגל =194 קלוריות, עוף 207 קל', בקר = 295 קל', כבש = 596 קל' – אין סוכר
  4.  דג צלוי (100 גר'):  בקלה = 53 קל', פורל =112 קל', סלומון = 206 קל' – אין סוכר

מזונות החג בדרך כלל מהווים איום על איזון הסוכרת והגזרה, אך אפשר גם אחרת. אם נשכיל להקפיד על עקרונות בסיסיים, נצלח את החג בשלום.

 10 עצות אך לצלוח את חג הפסח בשלום:

  1. הקפידו לאכול את הארוחות הרגילות, ואל תשנו באופן דרסטי את מספר הארוחות והרכבן. זכרו, שבאם הינכם מטופלים באינסולין בזאלי, הניתן בזריקה חד יומית, כגון LANTUS, גם אם משנים את סדר או את כמות הארוחות אין לשנות את המינון.
  2. הקפידו לא לשנות את כמות הפחמימות (מצות, תפו"א, אורז, תירס, קטניות, פירות) בארוחות אך באם כמות הפחמימות השתנתה, חובה להתאים את מינון התרופות ו/או האינסולין המהיר, כגון APIDRA לכמות החדשה של פחמימות בארוחה.
  3. אל תגיעו רעבים לארוחות.
  4. בחרו לארוחות מבין המזונות דלי קלוריות (כגון אלו המצויינים לעיל).
  5. פתחו את הארוחות במרק צח או מרק ירקות טוב ללא פחמימות (אורז, אטריות, תפוחי אדמה או תירס).
  6. שלבו סלטים חיים בארוחות עיקריות.
  7. העדיפו מנות עיקרית אפויות ולא מטוגנות.
  8. העדיפו יין אדום יבש על יין מתוק או מיץ ענבים.
  9. שתו הרבה מים בזמן הארוחות.
  10. ההליכה היא דרך מבורכת לפעילות גופנית ואמצעי חיוני לאיזון הסוכר בדם ולשריפת קלוריות.

 בפסח, אנו אוכלים ארוחות דשנות ובמיוחד ארוחת החג שפותחת את שבוע החגיגות. קשה לדעת מראש כמה פחמימות נאכל, לכן באם הינכם מזריקים את האינסולין המהיר, כגון APIDRA כדאי להתייעץ עם דיאטנית או הרופא המטפל, באם ניתן להזריק את האינסולין לא כרגיל לפני הארוחה, אלא מיד בסיומה, לאחר שיודעים בוודאות את מספר מנות פחמימות שאכלנו.

 זכרו! יצאנו מעבדות המזון לחירות הרזון.

הכותבת היא סטלה חקון, דיאטנית קלינית מוסמכת R.D., M.Sc., מנהלת תחום תזונה מחוזית ומנהלת אדמיניסטרטיבית של מכון סוכרת מחוזי במכבי שירותי בריאות, מחוז הדרום.

שיתוף

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן