לא מחכים למדינה – ילדי מפוני נווה דקלים משדרגים את יישובם

צילום: יח"צ

במלאת 15 שנים להתנתקות מרצועת עזה, ביישוב בני דקלים שהוקם כדי לשכן בו את מפוני נווה דקלים, החליטו שלא להמתין עוד למדינה. כ-50 בני נוער, שחלקם נולדו למשפחות המפונים, החליטו לשפר את חזות היישוב והשטחים הציבוריים. בין היתר,  הקימו, הרכיבו וצבעו ברחבי היישוב עשרות ספסלים ופרגולות מהודרות. מי שיזם וסייע היה יחידת המתנדבים של ארגון JNF UK.

תמר בקשי, בת 20 המשמשת כיום כרכזת נוער ביישוב יש בטן מלאה על המערכת גם היום. "החלטתי לא לעשות שירות לאומי, אלא לעבוד כאן ביישוב" היא מספרת. "עדיין חרוטה אצלי בראש התמונה של אבא שלי, הרב רוני בקשי כשהוא מפציר בחיילים שלא יפנו את בית הכנסת וגרונו נחנק". לדבריה, "ההתעניינות הציבורית בנושא הגירוש נעלם לחלוטין. מעטים האנשים שאני פוגשת ושואלים אותי אם הסתדרנו וחזרנו לעצמנו. יום כזה מזכיר לי שלא לגמרי נשכחנו".

נחלה אהובה אברהם, בת 15, סיפרה שבני הנוער מוזנחים ביישוב. "אנחנו בני הנוער לא זוכים לתשומת לב מספקת. המבוגרים מתערבבים ביניהם, אבל בני הנוער הרבה פחות והפעילויות שלנו לא קבועות", אומרת נחלה שהוריה עלו מאתיופיה והיו בין המשפחות ממוצא אתיופי הבודדות בגוש קטיף.

דביר סרלוי ראשון מימין). צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

הראל חניה, בן 15 שהשתתף בחידוש פני היישוב אמר ש"אני לחלוטין מגדיר את המקום הזה כבית". אימו, מזל חניה התפרסמה בזמן ההתנתקות כאשר צולמה ממררת בבכי כלפי חיילים שלא יפנו אותה מביתה. "עבודת הבנייה כאן היא הדבר החשוב באמת. התמונה של אמא שלי עם החיילים לא אומרת לי הרבה. זו המדינה שלי, זה העם שלי ופה העתיד שלי".

- פרסומת -

אלקנה גובי, בן 15 וחצי נקרא על שם דודו לוחם דודבדן, אשר נפל בקרב בציר כיסופים בשנת 2001. אלקנה טוען כי מחשבה על ההתנתקות מעלה בו "תחושת פספוס שאנחנו לא נמצאים שם" והיה שמח לחזור לשם יום אחד.

דביר סרלואי, בן 18 נולד בנווה דקלים והיה שם בשעת הגירוש. "הייתי על הכתפיים של אחותי עם מגפון וקראתי לחיילים לסרב פקודה", הוא מודה בכנות. דביר מספר כי הגירוש הוא חלק חי אצלם בבית. "לאבא שלי יש מעין מוזיאון נווה דקלים בבית. יש לנו קסאם ופצמ"ר שאספנו, לצד חפצים מבית הכנסת שאבא הציל לפני החורבן" הוא אומר. עם זאת, הוא לא יודע אם ירצה לחזור לשם. "סופסוף אחרי שנות נדודים רבות יש לנו בית קבע. לא נעזוב אותו כל כך מהר", אמר.

יונתן גלון, מנכ"ל JNF UK אמר: "בתור ארגון פילנתרופי בריטי אנו מבקשים לחזק את ידיהם של תושבי בני דקלים דווקא בימים אלה, בהם החברה הישראלית יודעת לא מעט משברים. לבנו עם מפוני גוש קטיף כשם שלבנו עם תושבי עוטף עזה", סיכם.

צילום: יח"צ
אלקנה גובי(מימין) וחבריו במנוחה על הספסל שבנו. צילום: יחצ