לקראת חנוכה: שוק הנרות מתעורר

אילוסטרציה (צילום: קובי טיריפינטו)

שוק הנרות בארץ שנשלט בעבר על ידי נרות הקודש ונרות הנשמה עבר מהפכה וכיום הוא נשלט על ידי הנרות הדקורטיביים, הריחניים, המעוצבים והצבעוניים. היקף שוק הנרות הדקורטיביים נאמד בכ – 9 מליון ₪ בשנה, והיקף נרות הקודש, ונרות הזיכרון נאמד בכ – 80 מליון.

עידן הראל 01/12/2009

כמדי שנה ולקראת ימי החג מתעוררת לה 'סאגת הקניות' ברכישות מוגברת של נרות חנוכה. שוק הנרות בארץ עבר תהפוכות רבות בשנים האחרונות. בעוד בעבר נשלט השוק על ידי נרות הקודש ונרות הנשמה, כיום הוא נשלט על ידי הנרות הדקורטיביים, הריחניים, המעוצבים והצבעוניים. היקף שוק הנרות הדקורטיביים נאמד בכ – 9 מליון ₪ בשנה, והיקף נרות הקודש, ונרות הזיכרון נאמד בכ – 80 מליון.

בין המגמות שתרמו לגידול פופולאריות הנרות הדקורטיביים הינה תורת הפנג שוואי והמבחר הגדול של נרות מסוגים שונים, בריחות שונים ובשלל מחירים.

- פרסומת -

להערכת מנכ"ל חברת הנרות הוותיקה 'מנורה – עולם הנרות', ישראל שיינר, מכירות חודש החנוכה כפולות ממכירות שאר חודשי השנה, בהם, לדבריו, חברתו מוכרת למעלה מ-200 אלף נרות דקורטיביים.

לדבריו, כיום נקנים הנרות במהלך כל ימות השנה, מאחר שהם נתפסים כיוצרים אווירה בבית. בניגוד לעבר, אומר שיינר הנרות אינם מוגבלים עוד לצריכה עצמית בלבד והם משמשים גם כמתנות פופולאריות. "הנרות הדקורטיביים הפכו בשנים האחרונות לאביזר עיצובי הכרחי, ולחלק בלתי נפרד מסגנון החיים של כולנו. המגוון הרחב של הנרות: נרות ארומאטיים, נרות ג'ל ועוד, העיצובים השונים, ומגוון הצבעים הרחב מאפשרים לנו ליצור את המראה המבוקש כיד הדמיון הטובה.

גם בני מורן, מנכ"ל רנבי הום קוטור מאמין כי בכל בית ישראלי אפשר למצוא היום כמה נרות דקורטיביים על השולחן בסלון, או מעמד מסוגנן לקטורת, וכי טרנד הנרות אינו נחלתו של חג החנוכה בלבד. כאשר מדובר ביצירת עיצוב חם ונעים, מאמין מורן כי השילוב בין הצבעים והגוונים, העובי, הגודל וניחוח הנרות, הם המפתח ליצירת האווירה המבוקשת.

"בל נשכח שמלבד יופיו ועיצובו המרהיב של הנר, תרומתו לעיצוב וקביעת האווירה בחדר הוא בכך שהנר דולק. הלהבה הגלויה מפיצה חום ואור רך וענוג היוצר בחדר אווירת שלווה ורוגע" הוא אומר ומוסיף: "בשנים האחרונות ניכר שמותגי על רבים נכנסים לעולמות עיצוב חדשים ומציעים ללקוחותיהם קשת רחבה יותר של מוצרים".

שוק הנרות הדקורטיביים מתחלק ל-3 קבוצות עיקריות:

  • נרות ארומאטיים – המלווים בשמנים או בריחות. היקרים שבהם משמשים את חסידי הרפואה האלטרנטיבית להשגת רוגע ושלווה. את תרבות הנר כמפיץ ריח הביאו לארץ התרמילאים ששבו מהמזרח הרחוק, שם נהוג לעצב את האווירה בחדרים גם בעזרת אור נר עמום בעל ריח מרגיע.
  • נרות דקורטיביים – מתאפיינים בעיצוב מסוגנן במיוחד, כשהצבעים האהובים ביותר על הישראלים הם בורדו ושמנת. האמריקאים, לעומת זאת, אוהבים נרות לבנים. השוק הישראלי מציע מגוון עצום של נרות דקורטיביים, בעשרות גדלים, משקלים, צורות ומחירים. שוק זה כולל גם את נרות הג'ל השקוף, בתוכם מוטבעים פרחים יבשים. הנרות מגיעים בכוסות ובכלי זכוכית מכל הגדלים והצבעים. ניתן להשיג נרות מסוג זה, מיבוא או מתוצרת מקומית, במגוון מחירים, לפי גודל הנר ומקום הקנייה.
  • ונרות מסורתיים – לקראת החנוכה הופכים נרות אלה למבוקשים מאד. בדרך כלל מדובר בנרות פשוטים למדי, מתוצרת מפעלים מקומיים ותיקים. לכו בעקבות הריח: מחירו של הנר נקבע הן על פי גודלו ואיכותו והן על פי החומרים ממנו הוא עשוי. תהליך הייצור של הנרות יכול להיות באמצעות "טבילה" או עבודת יד. "טבילה" פירושה שיוצרים את הנר במכונה, ובסוף התהליך טובלים אותו בצבע ובתמצית ריח. כתוצאה מכך הניחוח לא נספג בשעווה כולה ועלול להתנדף עוד לפני שמדליקים את הנר. במקרה כזה גם צבעו של הנר אינו אחיד. ייצור ביציקה ובעבודת יד פירושו שמכניסים את תמצית הריח לשעווה עצמה, כך שהניחוח מתפזר באופן אחיד בכל הנר במשך כל הבעירה.

אז איך תדעו לרכוש נר איכותי? ישראל שיינר, מנכ"ל חברת הנרות 'מנורה – עולם הנרות' מספק לכם מספר עצות: איכות הנר נקבעת על פי משקלו. מסתבר כי ככל שהנר כבד יותר – הוא גם איכותי יותר, וההסבר לכך נעוץ בעובדה שהשעווה לייצורו נלקחה כנראה מהחלק התחתון של התערובת, הנחשב לאיכותי. אם אתם אוחזים נר שנראה גדול אך משקלו קל יחסית, גם איכותו בהתאם. הנר הכבד יהיה בדרך כלל גם יקר יותר. אם קונים נר ריחני, יש ללכת בעקבות האף והריח. ריח נעים שמדיף הנר, גם כשהוא אינו דולק, מעיד על תמצית ריח איכותית. האף יחוש בתמצית שאינה טבעית ומבוססת על כימיקלים. אגב, הישראלים זקוקים לריח חריף כדי להירגע – ורצוי וניל, שתופס את המקום הראשון בסדרת הריחות האהודים עלינו. אחריו, במרחק עצום, ניצב לו ריח הקינמון. כדי לשמור על אורך החיים של נרות גדולים במיוחד, מומלץ להדליקם עד 3 שעות בכל פעם ולהניחם בעת הבעירה במקום בטוח, הרחק ממשב רוח או מזגן.