ממשיכים להסתגר: לראשונה, שלוש יחידות לימוד לבגרות ב"ציונות דתית"

ריקוד דגלים
תלמידי ישיבה דתית (למצולמים אין קשר לנאמר). צילום: רון אלמוג, פליקר

עשר ישיבות ואולפנות כבר יחלו כבר השנה בלימודי שלוש יחידות לימודי הציונות הדתית, כחלק ממגמת מחשבת ישראל. התכנית החדשה שהובילה רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא ואושרה במשרד החינוך, תעסוק בדילמות המשלבות בין ערכים דתיים לבין ערכים ממלכתיים ומודרניים, "במטרה לגבש זהות שלמה לתלמידי הציונות הדתית". כותבי התכנית: "מדובר בתכנית חדשנית המשלבת לימוד, חקר, סיורים, מפגשים, חוויה, יצירה, עשייה ומנהיגות."

החל מהשנה הקרובה, יתחילו ללמוד תלמידים בעשרה מוסדות ברשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא את תכנית הלימודים "ציונות דתית: הגות, מנהיגות, מעשה" בהיקף של שלוש יחידות לימוד אשר תהווה השלמה לחמש יחידות לימוד במחשבת ישראל , בנוסף לשתי יחידות החובה.

מטרת התכנית היא ליצור הכרות מעמיקה עם ההגות והזהות הציונית דתית שתאפשר לתלמידים לגבש את זהותם ולבצע הכרעות מושכלות בהווה ובעתיד ולהביא לידי ביטוי באופן מעשי את מה שלמדו. התכנית משלבת לימוד סוגיות יסוד ומקורות מרכזיים במשנת הוגי הציונות הדתית, המשלבת למידה חווייתית, חקר ויצירה, פעילות בקהילה, סיורים, היכרות עם דמויות מפתח בציונות הדתית ומפגשים בין תלמידים מבתי ספר ורקעים שונים.

בין היתר כתבו יוזמי התכנית – הרב ד"ר יונה גודמן, רמי אלגרבלי, הרב פלטי גרנות ושירה שינדלר בהצגת המגמה למשרד החינוך כי "הציונות הדתית חרתה על דגלה את השילוב הבא לידי ביטוי גם בשמה 'ציונות דתית'. הציונות מבטאת את ערכי מדינת ישראל החופשית והמודרנית, ו'דתית' המבטא את ערכי מסורת ישראל כפי שנשתמרו במשך אלפי שנים. תלמידי הציונות הדתית במוסדות החמ"ד בכלל ובמוסדותינו בפרט מתחנכים לשילובים שונים: שילוב בין קודש לחול, בין 'ממלכתיות' ל'דתיות', בין ישיבה בה לומדים לימודי קודש לבין תיכון, בו לומדים לימודי חול. שילוב בין שמירה על המסורת היהודית, הלכתית לבין מעורבות מלאה במציאות המתחדשת, שילוב בין ערכים 'דתיים' לבין ערכים 'ממלכתיים' ו'מודרניים', שילוב בין צבא לישיבה. שילובים אלו מציבים קונפליקטים ערכים, חינוכיים ומעשיים בפני התלמידים באופן יום יומי ובצמתי הכרעה בחייהם בהווה ובעתיד. ללא לימוד מעמיק וייסודי המברר את ערך ה'שילוב', נתפסת דרך זו כגמגום המוליד בחירה של או או, או ציוני או דתי."

- פרסומת -

כאמור, במהלך השנתיים במקביל לעבודה לצד משרד החינוך החלו ברשת מוסדות בני עקיבא בהכשרות המורים. בתכנית הלימודים של כיתות י' הם ילמדו על יסודות הצינות הדתית, ויעסקו גם בדילמות הקשורות לאמנות ופנאי, כיוונים לפתרון וליצירת תרבות ציונית דתית. בכיתה י"א יתמקדו בעם ישראל לגווניו שיכללו סיורים ומפגשים ובמדינת ישראל ראשית צמיחת הגאולה. בכיתה י"ב יעסקו בהגות ציונית דתית ובניתוח קונפליקטים. צוותי ההוראה שילוו את התלמידים במגמה יהיו מורים למחשבת ישראל שיעברו השתלמות של 60 שעות כבר בשנה הקרובה ובנוסף ישתתפו במספר סיורים במקומות שונים בארץ.

במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא הביעו הערכה להתגייסות משרד החינוך לטובת פיתוח המגמה ומנכ"ל הרשת אלחנן גלט הבטיח לשמר ולשפר עוד את פיתוח מערכי ההוראה לצד המשרד.