על מנגנון האיזון האקטוארי שמעתם? הנה כל מה שחשוב שתדעו עליו

עודף אקטוארי, גירעון אקטוארי – לביטויים אלו, ככל שנשמעים לנו מורכבים ולא מוכרים במיוחד, יש משמעות רבה על קרנות הפנסיה שברשותינו. מהו מנגנון האיזון האקטוארי ומה חשוב לדעת עליו? המדריך הבא יעשה לכם סדר

תמונה: shutterstock

מאת: אביבה טנא

הידעתם שכשאתם חוסכים בקרן פנסיה, אתם ערבים לכל שאר החוסכים – והם ערבים לכם, במנגנון הידוע בשם ה"איזון האקטוארי", לפיו היא פועלת?

בקרנות פנסיה יש מרכיב ביטוחי למקרה של מוות ולמקרה של אובדן כושר עבודה חלילה. העמיתים בקרן משלמים את דמי הביטוח (פרמיית הביטוח) בכל חודש מתוך ההפקדות ואלו נכנסים לחשבון מיוחד נפרד, המשמש לתשלום הקצבאות לנכות ולשארים. זאת בניגוד לחברות ביטוח המשלמות פיצויים או קצבאות מתוך כספיהן.

אם בסוף הרבעון נשאר כסף בחשבון, זהו מצב של עודף אקטוארי והסכום העודף מועבר בחזרה לחוסכים. מנגד, אם חסר כסף בחשבון או במילים אחרות – ישנו גירעון אקטוארי, נאלצת הקרן לגבות סכום נוסף מכלל החוסכים כדי למלא את קופת כספי הביטוח. תשואה זו נקראת תשואה דמוגרפית, והיא יכולה להיות חיובית או שלילית.

- פרסומת -

אם כן, מה נדרש כדי לשמור על האיזון האקטוארי בקרן, מה משפיע עליו ומה ביכולתכם, החוסכים בקרן לעשות? הנה כל מה שחשוב לדעת בעניין.

מהם הפרמטרים העיקריים המשפיעים על האיזון האקטוארי בקרנות הפנסיה שלנו?

ישנם כמה גורמים עיקריים המשפיעים על גירעון או עודף אקטוארי בקרנות הפנסיה לטווח הקצר והארוך.

  • גודל הקרן: ככל שקרן הפנסיה גדולה יותר ויש בה יותר נכסים מנוהלים, הסיכון מתפזר על מספר גדול יותר של עמיתים – כך שבמקרה של גירעון, ההשפעה על הקרן קטנה יותר.
  • המאפיינים הדמוגרפיים של העמיתים בקרן הפנסיה: מאפיינים אלה כוללים גיל, מצב בריאותי, תחום עיסוק וסטטוס משפחתי. אם ניקח את עניין הגיל למשל, ככל שמדובר בחוסכים צעירים יותר – מספר מקרי הביטוח בקרבם יהיה לרוב נמוך יותר ופחות כספים יצאו מ"קופת" הביטוח. מנגד, ככל שהחוסכים בה מבוגרים יותר, עולה הסיכוי למקרה ביטוחי שבו תידרש הקרן לשלם לעמית וכמוהו גם הסיכון ליצירת גירעון אקטוארי.
  • מבטח משנה: חלק מקרנות הפנסיה מבקשות לפזר סיכונים ומעבירות חלק ניכר מהסיכון הכספי למבטח משנה, אשר נושא בו במקרה של תביעות. איך זה עובד בפועל? אותן החברות המנהלות את קרנות הפנסיה משלמות, עבור הכיסוי, חלק מהפרמיות שהן גובות מעמיתיהן למבטח המשנה. זה בתורו, מכסה את הקרן ומשלם את סכום הביטוח בכל תביעה שמתקבלת, במקום לגרוע את הסכום מכספי העמיתים. מכאן שחשיבותו של מבטח המשנה באה לידי ביטוי בעיקר בעתות משבר ובמקרי קיצון שבהם סכומי התביעות גבוהים במיוחד, ואז עלולים העמיתים בקרן לאבד חלק ניכר מכספיהם בשל הגירעון שנוצר.
צילום: Shutterstock

בשתי קרנות הפנסיה הנבחרות הפעילות היום בישראל בפרט, מבטח המשנה הוא מסוג SWISS RE הנחשב לאחד מאלו הגדולים בעולם ופועל ומכיר מקרוב את שוק הפנסיה בארץ והקרנות הנבחרות בה. הוא גם זה הנושא ברוב נטל הסיכון (לעיתים אף ב-90% ממנו) וממזער משמעותית את זה המושתת על עמיתי הקרן.

  • שינויים בתוחלת החיים: תוחלת החיים המתארכת בעקביות משפיעה על מקדם ההמרה לקצבה – מספר הקובע את גובה הקצבה החודשית שיקבלו החוסכים בעת היציאה לפנסיה. אם למשל, בקופת הפנסיה של החוסך הצטברו 1.5 מיליון שקלים, ומקדם ההמרה הוא 200 – הסכום יחולק ב-200, כך שיקבל קצבה חודשית של 7,500 שקלים. עלייה בתוחלת החיים משפיעה על עלייה במקדם ההמרה – וככל שהוא גבוה יותר, הקצבה החודשית יורדת.
  • שינויים בהנחת הריבית: "ריבית תחשיבית" היא גורם נוסף המשפיע על גובה הקצבה החודשית כאשר ההנחה היא שלאורך כל שנות החיסכון, תהיה הריבית בשיעור זהה. עם זאת, בשנים האחרונות אנו עדים לסביבת ריבית נמוכה מאוד ברחבי העולם מה שעשוי להוביל לפגיעה בתשואה על החיסכון הפנסיוני.

מה כדאי לבדוק טרם הבחירה בקרן פנסיה?

גם כשמדובר במבוטחים צעירים יותר, לבחירה בקרן פנסיה מתאימה קיימת השפעה רחבה על העתיד – והיא זו שתקבע אם יצליחו לפרוש לגמלאות תוך שמירה על רמת החיים הרצויה. אז טרם הבחירה באחת, ישנם כמה פרמטרים כמו גם כלים יעילים דוגמת אתר הפנסיה נט, אתר אובייקטיבי של משרד האוצר, שיסייעו לכם להשוות בין הקרנות השונות, ולבחור בזו הטובה ביותר עבורכם.

  • הרכב ההשקעות בקרן הפנסיה: כל קרן מציעה מסלולים שונים אשר בכל אחד מהם הרכב ההשקעות שונה. כך למשל, ישנם מסלולים עם חשיפה גבוהה או נמוכה יותר למניות או למטבע חוץ; כאלו עם חלוקות שונות בין סקטורי ההשקעה ועוד. הבחירה במסלול הנכון תלויה במאפיינים האישיים של החוסך כמו גיל ומצב משפחתי.
  • תשואה לאורך זמן: בעיתונים אמנם מדווחים לעתים קרובות על התשואה שהשיגו קרנות הפנסיה ברבעון או בשנה האחרונה אך אלו הם נתונים נקודתיים בלבד. בעוד שהחיסכון בקרן הפנסיה מתפרש על פני כמה עשורים, הנתון הרלוונטי יותר הוא התשואה שמשיגה הקרן לאורך זמן. זאת מעידה לא רק על עליות וירידות בשוק אלא גם על מיומנותם של מנהלי ההשקעות בקרן, בניגוד לתשואה גבוהה בפרק זמן נקודתי.
  • דמי ניהול: דמי הניהול נגבים כשיעור מסוים מתוך הצבירה וההפקדות וככל שהם גבוהים יותר – כך הם עלולים לפגוע בסכום המצטבר בפנסיה. לאור זאת, החליטו ברשות שוק ההון באוצר לצאת למכרז על קרנות פנסיה נבחרות שתצענה דמי ניהול מוזלים.
  • שירות: מדד איכות השירות בא לידי ביטוי בעת ההצטרפות לקרן, אך גם במהלך שנות החיסכון, בשקיפות המידע, בתביעות ביטוחיות וכמובן, בעת הפרישה. תוכלו לבדוק מדד זה של החברות המנהלות את קרנות הפנסיה באתר של רשות שוק ההון.
  • מבטח משנה ושיעור הכיסוי: כאמור, קיומו של מבטח משנה מקטין את הסיכון לגירעון אקטוארי בקרן הפנסיה. עם זאת, גם גובה הכיסוי הוא פרמטר קריטי וככל שהוא גבוה יותר, הסיכון לחוסכים נמוך יותר.

בשורה התחתונה, בחירה מושכלת בקרן פנסיה דורשת שקלול של כמה פרמטרים חשובים. מעבר לתשואה טובה לאורך זמן, הרכב השקעות מתאים וכיסוי ביטוחי הולם, כדאי שתבדקו גם את האיזון האקטוארי בקרן הפנסיה שלכם או במילים אחרות, באיזו מידה פועלת הקרן כדי להגיע למצב של איזון או עודף אקטוארי, תוך הימנעות ממצב של גירעון וכן האם היא מחזיקה במבטח משנה שמגן עליכם בכל תביעה של קרן הפנסיה. אלה צפויים להשפיע לא מעט על עתידכם הפנסיוני.

*  אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח