באיחור של שנים פונה המקבץ הבדואי בדרום שתוקע את כביש 6

לאחר שנים של נסיונות להגיע להסכמה, הבוקר פונה "אום סלים", מקבץ בדואי בלתי חוקי הממוקם בצמוד לצומת שוקת, על התוואי המתוכנן של כביש 6. רגבים: "איחור של שנים רבות."

רשות מקרקעי ישראל וכוחות הביטחון החלו הבוקר בפינויו של מקבץ בלתי חוקי בנגב שתושביו פלשו לאדמות מדינה ליד מחלף שוקת. הפלישה של פזורת "אום-סלים" בוואדי חליל התעצמה בסוף שנות ה-90.

בשנים האחרונות היה מקבץ זה למכשול העיקרי בהמשך הפיתוח והסלילה של כביש 6 דרום. במשך שנים ניהלה המדינה באמצעות הרשות להסדרת הבדואים, משא ומתן לפינוי המקבץ והציעה לתושביו שלל פיצויים מרחיקי לכת.

עד לאחרונה, התושבים ניסו לסכל את פינויים מהשטח באמצעות עתירה לבג"ץ, בטענה כי הם מוכנים לעבור ליישוב תל שבע, אולם השופטים יצחק עמית, דפנה ברק ארז וחאלד כבוב דחו את העתירה פה אחד.

בג"ץ קבע כי המדינה עשתה כל מאמץ להגיע להידברות עם התושבים, התכניות אושרו לפני שנים רבות והטענה לפיה ניתן לעבור ליישוב תל שבע, תתקע את המשך סלילת כביש 6 בשנתיים לפחות. הבוקר כאמור, מתבצע פינוי על ידי רשות מקרקעי ישראל בליווי כוחות גדולים של משטרה ומג"ב.

מתחם אום סלים שמנע את המשך בנייתו של כביש 6. צילום: באדיבות תנועת רגבים
- פרסומת -

תושבי המקבץ מפונים ליישוב אום בטין הסמוך, בו הוכשרו מגרשים אותם המדינה מעניקה להם בחינם כפיצוי, לצד תשלום של מאות אלפי שקלים לכל בית אב כנגד המבנים הבלתי חוקיים.

אום בטין, יישוב מוכר במועצת אל קאסום, ממוקם כקילומטר בלבד מהמקום, ולתושביו, בני שבט אבו עסא, שייכות שבטית לתושבי "אום סלים".

בתנועת רגבים אומרים כי "החזון והתכניות לפיתוח הנגב נבלמו יותר מדי פעמים ובמשך יותר מדי שנים בגלל עברייני בניה. כביש 6 הוא עורק חיים קריטי עבור מדינת ישראל ופיתוחה. בלתי נתפס לחשוב כי סלילת המקטע ממחלף שוקת דרומה נוטרלה במשך שנים כה ארוכות. בעיניים צופות פני עתיד, ברור לכולם כי מדינת ישראל חייבת לפתח תשתיות ולהשלים אותן לרווחת תושבי הנגב ודור העתיד."