זכויות אישה גרושה עם ילדים בביטוח לאומי

צילום: FREEPIK

הליך גירושין הוא מורכב ולא תמיד נגמר בצורה טובה ויפה בין הצדדים. לעיתים נוצר נתק בין הצדדים והאישה אינה מקבלת את כל מה שנקבע בהסכם הגירושין.

במקרים בהם יש ילדים, לאישה שנמצאת במשמורת מלאה עליהם מגיעות זכויות מטעם ביטוח לאומי ולעיתים מגופים נוספים.

חוק המשפחה החד הוריות

בשנת 1992 נחקק בישראל חוק לתמיכה במשפחות חד הוריות. שמו שונה ל'חוק סיוע למשפחות שבראשן עומד הורה עצמאי' כמה שנים לאחר מכן. מטרתו להגדיר מי נחשב הורה עצמאי.

החוק, מסביר עו"ד אלי לוטן , מגדיר מגוון של הטבות וזכויות שניתן לקבל ממוסדות הממשל השונים במדינה למשפחות שבהן יש הורה אחד בלבד והנטל של משק הבית מונח על כתפיו בלבד. החוק מדבר על משפחה שההורה אינו נשוי ומכלכל לפחות ילד אחד מתחת לגיל 18.

- פרסומת -

לאימהות חד הוריות יש אפשרויות רבות שיסייעו להן מלקרוס תחת הנטל הכלכלי. לכן, הזכויות הללו  ניתנות לרוב בעיקר מביטוח הלאומי אך ניתנים גם מגופים אחרים. ביטוח לאומי יכול להעניק תמיכה נוספת באמצעות גורמי מקצוע שונים.

דמי מזונות והשלמת הכנסה מביטוח לאומי

בישראל קיים חוק הבטחת תשלום, 'חוק המזונות'. החוק מיועד לנשים וילדים, אזרחי מדינת ישראל שקיבלו פסיקה לקבלת תשלומי מזונות. ברם, הם אינם מקבלים את הכסף מאותו אדם שמחויב בתשלומם.

כאשר מדובר בנשים לאחר גירושין, אי קבלת תשלום המזונות הוא מהאב שהתחייב בהם במסגרת הסכם הגירושין. במקרים בהם הוא אינו עומד בחובתו, ביטוח לאומי ישלם לאם מזונות חודשיים, על ידי גבייתם מהחייב.

הסכום שתקבל האם יהיה על סך גובה התשלום שקבע בית הדין בעת חתימת ההסכם או סכום שקבוע בתקנות. התשלום בפועל יהיה הסכום הנמוך מבין שתי האפשרויות. במידה וביטוח לאומי הצליח לגבות מהחייב את כל הסכום והוא גבוה מהתקנות האישה תקבל אותו.

ישנם מקרים, שגובה המזונות שנקבעו נמוכים מהקבוע בתקנות וזכאותה של האם להשלמת הכנסה תיבדק במסגרת המחלקה להבטחת ההכנסה בבטוח לאומי. בכדי לקבל השלמה זו, על האימהות לעמוד בתנאי סף שנקבעו בביטוח לאומי.

הטבות מס וימי מחלה לגרושה עם ילדים

  1. הטבות מס

אישה גרושה שמגדלת את הילדים ומקבלת עבורם קצבה מביטוח לאומי, ומקיימת לבד את משק הבית, תהיה זכאית לנקודת זיכוי נוספת במס לאור היותה הורה עצמאי. את הבקשה יש להגיש תחת טופס 101 של המעסיק, ורלוונטי בעיקר לנשים שמקבלות את הקצבה.

ברגע שאישה גרושה מתחתנת בשנית, היא מאבדת את זכותה לנקודת זיכוי במס. אולם אם ההורה שמשלם על כלכלת הילדים נישא פעם נוספת והם לא בחזקתו, הוא ימשיך להיות זכאי להטבה.

הורה שמגדל את הילדים תחת משמרתו לאור ההסכם, יהיה זכאי לקבל נקודת זיכוי נוספת במס עבור כל ילד שטרם חגג יום הולדת 19 במסגרת שנת המס. כאשר יש ילד שנמצא בשנתו ה 18 יקבל ההורה חצי נקודת זיכוי.

  1. ימי מחלה

במדינת ישראל, ישנו חוק 'דמי מחלה' שמגדיר זכויות לאור מחלת ילד. החוק מעניק להורה עצמאי את האפשרות להחסיר 16 ימים במהלך השנה במקום 8 ימים שמגיעים לזוג נשוי. זאת על חשבון ימי המחלה שלו ועל ילד חולה שלא עבר את גיל 16.

חיסורים שנובעים בעקבות מחלה ממארת של ילד מתחת לגיל 18, הורה עצמאי יכול להחסיר כ – 110 ימים על חשבון ימי מחלתו לטובת טיפול בילדו. במידה וישנו ילד עם מוגבלות קבועה, ההורה זכאי להחסיר 36 ימים על חשבונו ועוד 104 שעות ללא ניכוי שכרו לטובת הטיפול.

  1. תשלום ביטוח לאומי

גרושה עם ילדים שמקבלת הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי, או קצבאות שונות תהיה פטורה מתשלום דמי ביטוח לאומי. כך הסכום שתקבל כל חודש יישאר גדול יותר ויאפשר לה מחייה ברווחה.

זכויות נוספות לאישה עובדת

אימהות גרושות שנמצאות במעגל התעסוקתי זכאיות להטבות נוספות שיעזרו לה להישאר בו ולשמור על שגרה תקינה.

  • עדיפות בקבלת הילדים למעונות ויצו.
  • קבלת מענק לימודים פעם בשנה עבור ילדיה בין גילאים 6-14.
  • הנחה בשכר לימוד ובגנים.
  • סיוע במימון החוגים והקייטנות לילדים שעוד לא הגיעו לגיל בית ספר יסודי.

ניכר כי מדינת ישראל מנסה לסייע לאימהות גרושות לילדים כך שלא יגיעו למצב של קריסה מהנטל שמונח עליהן. אולם, חשוב להכיר את כל הזכויות וההטבות ולנצלן. בקיאות באותן זכאויות יאפשרו לך להעניק לילדייך חיים טובים יותר עד כמה שניתן.