הספר שמוכיח: המשפט במדינת ישראל פחות ערכי מדיני התורה

בית המשפט העליון. צילום: israeltourism, CC BY 2.0 ויקיפדיה

כל מי שמצוי בשנים האחרונות בליבת העיסוק המשפטי במדינת ישראל מבין עד כמה מדובר בנושא טעון ומורכב שנמצא על סדר היום לא פחות מזה הפוליטי. החל מחקירות נתניהו, פסיקות בג"צ בענייני ביטחון וכלכלה (ובעצם, בהכל) וכמובן- המאבק בין דת ומדינה שמקבל צבעים מאוד עזים כשהוא מגיע אל בית המשפט ושם עוסקים בו בצורה חופשית.

אמנם זה לא תמיד היה כך; עם ישראל התנהל לפי משפט התורה החל מראשיתו עוד ממתן תורה לפני 3,300 שנה. אלא שעם הקמת מדינת ישראל, החילונית והליברלית מבחינת ערכיה מחד, ומאידך החוסר בהלכות מדינה כמו בתחומי הכלכלה, הביטחון, התרבות, הצבא, המשטרה ועוד, הפך הצורך בדינים ברורים בנושאים אלו למוחשי.

אלא שלצערנו נדמה כי מעט מאוד רבנים עסקו בכך במהלך השנים. וכך, החוק הבריטי עם נגיעות עות'מאניות שהוחל בלית ברירה עם הקמת המדינה בשל הצורך במערכת משפט גם אם באופן זמני הפך לקבוע. בנוסף, הוכנסו גם חוקים מספרי דין ממדינות אחרות ומשפט התורה שכונה הדין העברי קיבל ביטוי רק במצב של לאקונה משפטית.

כריכת הספר

זה כמובן לא אמור להיות כך, בלשון המעטה. כעת, מבקש מיכאל פואה להביא אל קדמת הבמה את חידוש משפט התורה. לדבריו: "חידוש משפט התורה במדינת ישראל דרישת הצדק זה החלום, זו הבשורה שיש לנו כעם ה' לכל העולם."

- פרסומת -

האמירה הזו מסתמכת על מחקר מקיף ומורכב שערך פואה אחרי שנים ארוכות של חינוך בבתי ספר ובישיבות וכן בעקבות העשייה הפוליטית והחברתית העניפה שלו במערכות שונות במדינת ישראל תוך שהוא משמש בתפקידים בכירים ומגוונים. כך למשל הוא כיהן כמנכ"ל מנהיגות יהודית בראשות משה פייגילין וכיועץ של השר כחלון במשרד הרווחה.

לאחר שנים של עשייה בשדה הציבורי והפוליטי הוא התפנה בעידודה של אשתו מלכי ללימוד תורה. הרקע לכתיבת הספר אומר מיכאל, הוא לימוד מחקרו היחודי של שבתי בן דב בתורת דיני הקניין. במחקר זה חושף שבתי בן דב הבדלים משמעותיים מאוד בין משפט התורה לבין משפטי העמים ובכלל זה החוק במדינת ישראל."

"במהלך הלימוד הצלחתי בחסדי ה' להעלות על הכתב תובנות הממחישות את העדיפות של משפט התורה הן מבחינה ערכית מוסרית והן מבחינת השלמות המבנית, יחד עם הרלוונטיות שלו לימינו." מוסיף מיכאל.

(צילום: באדיבות דוברות בתי המשפט)

וכך, בעשרת הפרקים שבספר הוא מדגים את ההבדלים המשמעותיים בין משפט התורה לבין משפטי העמים בנושאים שונים כמו זכות הקנין, דיני השומרים, זכויות הרעיון, דיני השותפים וההשלכות שיש לדיני הקניין על בניית המשפחה היהודית.

פואה מסכם ואומר מוטל עלינו לגאול את המשפט ולהביא את בשורת הצדק לעולם. "הספר הזה מיועד לציבור שהזהות היהודית של מדינת ישראל חשובה לו. הוא נועד לעורר את הרצון והתשוקה בקרב ציבור זה לחידוש משפט התורה במדינת ישראל."

לרכישת הספר:

https://lp.landing-page.mobi/index.php?page=landing&id=477533&token=88cfc63167365473b9ddbfc71c511fa3&CustomerId=29769&ProjectId=1045770&Domain=lp6.me&Key=HRFKc