הערכות לל"ג בעומר: 'אש זה לא משחק ילדים'

לקראת ל"ג בעומר, משחרר ארגון "איחוד הצלה" לציבור אזהרות ודרכים לשמור על חג בטוח.

עירית לוין 20/05/2008

בארגון "איחוד הצלה", נערכים לקראת אירועי ל"ג בעומר במירון בהיערכות מוגברת לאבטחת מאות האלפים שיעלו לציון הרשב"י. ההיערכות איננה מקומית בצפון, אלא בכל רחבי הארץ.

כבכל שנה, גם השנה ביום חמישי בערב, ידליקו מאות אלפי ילדי ישראל מדורות ל"ג בעומר ברחובות הערים ובוואדיות. כבכל שנה, גם השנה נערכים ב"איחוד הצלה" לאפשרות של מקרי חירום כתוצאה מכך.

- פרסומת -

בארגון, מזכירים כי בכל שנה מטפלים החובשים בעשרות קריאות חירום כתוצאה מהתנהגות חסרת אחריות בנושא המדורות, תופעה שמסכנת חיי אדם. לפני שנתיים, מזכירים ב"איחוד הצלה" נפטר אברך צעיר מב"ב לאחר שמיכל דליק נזרק לעבר המדורה, דבר שגרם לאברך שעמד בסמוך למדורה, להתלקח.

"מדובר בסכנה מוחשית וההורים מחויבים לשמור ולהישמר שהילדים לא יהפכו את שמחת ל"ג בעומר, חלילה, לעצב. בעקבות הלקחים מאירועי העבר בהם כאמור נתקלים חובשי "איחוד הצלה" בקריאות חירום רבות כתוצאה מהשריפות, כוויות חמורות, שאיפת עשן, פציעה כתוצאה מחומרים דליקים וכו', מפרסמת "איחוד הצלה" הוראות כיצד יש להיערך לקראת ל"ג בעומר וכיצד יש לשמור על המדורה כבטוחה ככל שניתן. ההמלצות מתפרסמות בכדי למנוע סכנת חיים, ועל הציבור לציית אליהן בכדי למנוע חלילה אפשרות של פגיעה בנפש, כציווי התורה, "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".

ההוראות כפי שמפורסמות מטעם ארגון "איחוד הצלה":
1. את המדורה ניתן להדליק אך ורק בשטח שנקי מקוצים ומעשבים, במרחק סביר ממבנים ורכבים חונים.

2. יש למנות אדם מבוגר שיהיה אחראי על הבערת המדורה ע"י לפיד וישגיח על הילדים עד לכיבוי הסופי של הדליקה.

3. אין לגשת אל המדורה בכדי להוסיף עצים ללא פיקוח של מבוגר.

4. על אחראי המדורה להכין בקרבת המדורה דליי מים מלאים למקרה של התפשטות שריפה כמו כן יש לגדור באבנים מסביב למדורה בכדי למנוע מילדים להתקרב אל האש.

5. יש להרחיק כל חומר דליק מהמדורה וחל איסור מוחלט להחזיק בקרבת האש מיכלי דלק /מיכלי גז. אסור להדליק מדורה בקרבת חוטי חשמל ומתח גבוה וחלה חובה על כל ההורים להקפיד שילדיהם לא ירוצו לכיוונה.

6. מומלץ ללבוש מכנסיים ארוכים וחולצה מתאימה להגנה על הגוף מפני הגחלים וגיצי האש.

7. אין בשום אופן להתיז דלק על האש הבוערת, מדובר בסכנת נפשות. חל איסור מוחלט לזרוק למדורה הבוערת מיכלי תרסיס, חזיזים או קליעי נשק העלולים להתפוצץ. אין להשליך גחלים לפח אשפה, וכן אין להשליך צמיגים הגורמים לעשן כבד, הדבר סמיך ומסוכן לריאותיהם של הילדים והקשישים השוהים במקום".

8.במקרה של התפשטות הדליקה יש לחייג 102 למוקד כיבוי אש בכדי שיזעיקו למקום צוות שידאג לבטיחות המדורה. דאגו לפנות ציר פנוי ומקום חניה לרכבי הכיבוי.

9. במקרה של כוויה, יש לקרר מיד את אזור הפגיעה במי ברז. במידה ומדובר בכוויות חמורות או בהתפשטות של מדורה עם חשש לנפגעים, ובכל מקרה חירום אחר, אין להסס, יש לחייג מיידית 101 ע"מ להזעיק את כונני מד"א ו"איחוד הצלה" למקום, וכן אמבולנס שיפנה את הפצוע לבית החולים לקבלת טיפול.

10. בסיום האירוע, יש לוודא כיבוי מוחלט של המדורה, ע"י שפיכת חול או מים. חל איסור על אנשים מבוגרים וחולים לשהות זמן ממושך בסמוך למדורה מחשש לשאיפת עשן".

ב"איחוד הצלה", מקווים כי בעקבות הציות להוראות הבטיחות יופחתו קריאות החירום בל"ג בעומר. "מדובר באש, ואש היא איננה משחק ילדים, גם לא בל"ג בעומר. אסור לשכוח זאת". אומר ירח טוקר, דובר הארגון.