השם הוא המהות

למה אדם הראשון בחר את שמות של החיות? מדוע בית המקדש נקרא על שם יעקב אבינו ודוד המלך?

שמואל בן חמו 25/10/2009

אחר בריאת העולם, הקב"ה מבקש מאדם הראשון לתת שמות לכל נפש חיה. הקב"ה לא נתן את השמות בעצמו, כי הוא רצה לפרסם את חכמת האדם, שנברא בצלם אלוקים.

כמו שכתוב: …..וַיָּבֵא אֶל-הָאָדָם, לִרְאוֹת מַה-יִּקְרָא-לוֹ; וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא-לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה, הוּא שְׁמוֹ. כ וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת, לְכָל-הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּלְכֹל, חַיַּת הַשָּׂדֶה…. (בראשית ב, יט-כ).

- פרסומת -

יש חכמה מיוחדת בקריאת השם לבעל חי, כאשר השם ניתן לפי המהות הפנימית שלו.

למשל, הטבע של האריה הוא המלכות והגבורה. האותיות א' ה' ו-י' הן האותיות של שם ה', והאות ר' מסמלת את הרוח. למעשה האריה דומה להקב"ה כביכול, בקרב עולם החי. (ראה בהרחבה פירוש על חיות נוספות ברבנו בחיי על התורה בראשית ב,יט).

לפי חז"ל, השמות שניתנו בתורה, התבססו על רוח הקודש. דרך הנבואה, האבות קראו שמות לילדיהם על בסיס המעשים שעתידים לעשות.

כמו שכתוב במדרש: "רשב"ג אומר הראשונים על ידי שהיו משתמשין ברוח הקודש היו מוציאין לשם המאורע אבל אנו שאין אנו משתמשין ברוח הקודש אנו מוציאין לשם אבותינו" (בראשית רבה פרשה לז סעיף ז).

למשל, נח נקרא בשם זה, כי הוא עתיד להמציא את המחרישה שתקל על עבודת האדמה. כמו שכתוב: ויקרא את שמו נח לאצור זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו מן האדמה אשר אררה ה' (בראשית ה,כט). ראה רש"י לגבי המצאת כלי המחרישה).

יוצא מכאן שהשם הוא המהות של האדם או של החיה.

לכן, כשהתורה מקשרת את בית המקדש ליעקב אבינו או מכנה את בית המקדש על שם דוד המלך, עלינו לחפש את משמעות העניין. מה מייחד את שני הצדיקים האלה משאר האבות הקדושים?

כתוב בישעיהו הנביא, שבזמן הגאולה הגויים ירצו לעלות להר הבית כדי לבקר את בית אלוקי יעקב. כמו שכתוב:

וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-ה' אֶל-בֵּית אֱלֹקי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו (ישעיה ב,ג).

התלמוד בבלי מבאר לנו, שיעקב אבינו שונה משאר האבות. יעקב אבינו כינה את הר המוריה: "בית". למרות שבית המקדש לא היה בנוי עדיין, יעקב התייחס להר הבית כאילו המקדש בנוי. בנוסף לכך, המילה "בית" בעלת משמעות של קירבה, חמימות והגנה.

יעקב אבינו בא ללמד אותנו איך להתייחס להר הבית ולבית המקדש. עלינו להתקרב ולהיכנס להר ה', כמו שאנחנו נכנסים לבית.

אין מקום להפקיר את הר הבית לזרים או להדיר את רגלינו ממנו. כל מי שטוען שאין מקום לעלות להר הבית ח"ו, הולך נגד דעתו של יעקב אבינו.

"ואמר רבי אלעזר מאי דכתיב והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלהי יעקב וגו' אלקי יעקב ולא אלקי אברהם ויצחק אלא לא כאברהם שכתוב בו הר שנאמר אשר יאמר היום בהר ה' יראה ולא כיצחק שכתוב בו שדה שנאמר ויצא יצחק לשוח בשדה אלא כיעקב שקראו בית שנאמר ויקרא את שם המקום ההוא בית אל" (מסכת פסחים דף פח/א).

במשך כל חייו, דוד המלך השתדל בכל נפשו למצוא את מקום המקדש כדי לבנות בית לה'. בזכות זה הקב"ה קרא את בית המקדש על שמו. כמו שכתוב בתהילים: מִזְמוֹר: שִׁיר-חֲנֻכַּת הַבַּיִת לְדָוִד.ב אֲרוֹמִמְךָ ה', כִּי דִלִּיתָנִי; וְלֹא-שִׂמַּחְתָּ אֹיְבַי לִי. (תהילים פרק ל,פסוקים א-ב).

כתוב בדברי חז"ל, שההשתדלות של האדם לעשות מעשים טובים, מזכה אותו מן השמים כאילו עשה אותם בפועל. לכן בית המקדש נקרא על שם דוד המלך שכל חייו ניסה לקיים את מצוות בניית בית של קבע להקב"ה.

"א"ר הונא אמר דוד און אם ראיתי בלבי לא ישמע ה' חשב לעשות מצוה אע"פ שלא עשאה מעלה עליו הכתוב כאלו עשאה, תדע לך שכן הוא שהרי דוד חשב לבנות ב"ה אע"פ שלא בנאו נכתב בשמו שנאמר מזמור שיר חנכת הבית לדוד." (ילקוט שמעוני תהלים ל רמז תשיג)

הדבר המשותף ליעקב אבינו ודוד המלך הוא, ששניהם רצו להתקרב להר הבית כדי לבנות בית לה'.

נראה לומר, שהדרך הנכונה היא לחפש קירבה פיזית להר הבית ולבית המקדש. אנחנו נקראים בני ישראל על שם יעקב אבינו. אנחנו מצפים למשיח בן דוד, מזרעו של דוד המלך.

עלינו ללכת בעקבותיהם של שני הגדולים האלה ולהפוך את מקום המקדש לבית משותף כביכול, עבורנו ועבור הקב"ה. זאת תכלית הבריאה: לחבר את השמים ואת הארץ. הר הבית הוא המקום המיועד לכך, מימי בראשית. בית המקדש של מעלה בא כנגד בית המקדש של מטה. השם עצמו, "בית המקדש" כולל בתוכו את המימד האנושי במילה "בית" וגם הבחינה האלוקית שבמילה "מקדש".

השם הוא המהות, לכן כדי לזכות בבית המקדש עלינו לנהוג כמו יעקב אבינו ודוד המלך. הקב"ה קרא את בית המקדש על שם יעקב ודוד, כי הם עשו מעשים למען בנין ביתו. לפני ארבעים שנה, ה' זיכה אותנו וכבשנו את הר הבית בעזרת צה"ל. עלינו להמשיך במעשים כדי שנהפוך לאורחים רצויים בחצרות ביתו של הקב"ה, בבית המקדש השלישי בב"א.

הגיליון מוקדש לרפואתו השלמה של אפרים בן גיטל

סרטים של המחבר על בית המקדש WWW.BEITHAMIKDASH.TV