בדיקת קולפוסקופיה – למי זה מיועד?

צילום: Depositphotos

אבחון מוקדם של מצבים טרום-סרטניים בצוואר הרחם מאפשר לטפל בבעיות הללו בהקדם האפשרי, ולמנוע התפתחות של סוגי סרטן שונים בקרב נשים. במדינת ישראל מאובחנות מדי שנה כ-200 נשים עם ממצאים טרום-סרטניים או סרטניים בצוואר הרחם, ובדיקות שונות, כמו בדיקת קולפוסקופיה, הן אלו שבזכותן מגלים מבעוד מועד מצבים מסכני חיים. אם רופא הנשים שלך הפנה אותן לבדיקת קולפוסקופיה או שהגיע הזמן לבדיקת הפאפ שלך, חשוב שיהיה בידייך את המידע על הבדיקה החיונית הזו.

מהי בדיקות קולפוסקופיה?

בדיקת קולפוסקופיה היא בדיקה שמטרתה לאתר מצבים טרום-סרטניים, והיא נחשבת למהימנה יותר לעומת בדיקת פאפ. כאשר יש תלונות על דימום לאחר קיום יחסי מין, דימומים לא סדירים במהלך המחזור החודשי, כאבים באגן/בטן תחתונה, או הפרשות חריגות, רופא הנשים ייתן המלצה לבצע בדיקת פאפ (אותה בדיקה שבאופן רגיל מבצעים אחת לשלוש שנים).

אולם, כדי לקבל תוצאות מדויקות יותר ולאבחן באופן יעיל תאים טרום סרטניים, את יכולה לבקש מרופא הנשים שלך הפניה לבדיקת קולפוסקופיה.

- פרסומת -

משך בדיקת הקולפוסקופיה הוא כרבע שעה, והיא מתבצעת ללא חומרי הרדמה. מטרתה של הבדיקה היא לבחון באופן מקיף את דפנות הנרתיק ואת חלל צוואר הרחם כדי לבדוק האם ישנם שינויים שדורשים טיפול או המשך בדיקות.

במהלך בדיקת קולפוסקופיה, המטופלת שוכבת על מיטת הבדיקה תוך פישוק רגליים על מפשק גניקולוגי. בבדיקה הזו רופא הנשים משתמש במכשיר אופטי ייחודי שמגדיל את הנראות של חלל צוואר הרחם פי 2 עד 60 מגודלו הרגיל. באמצעות הבדיקה המדויקת הזו, ניתן לראות לבחון באופן מדוקדק את דפנות הנרתיק ואת חלל צוואר הרחם, ולראות באופן ויזואלי שינויים דלקתיים או טרום-סרטניים.

על מנת שבדיקת קולפוסקופיה תהיה מדויקת אף יותר, הרופא שמבצע את הבדיקה ישתמש בחומרים ייחודיים שמסמנים תאים ומאפשרים לראות אותם ביתר דיוק. לרוב חומרי הסימון יהיו יוד או חומצה אצטית. הדיוק של בדיקת קולפוסקופיה הוא מעל 90%, ולכן מומלץ לבקש את הבדיקה הזו אם את סובלת מהישנות של תסמינים גניקולוגיים שונים שמפריעים לך.

תופעות לוואי של בדיקות קולפוסקופיה

בדיקת קולפוסקופיה היא בדיקה זעיר-פולשנית, ולכן את עשויה לחוות תופעות לוואי לאחר ביצוע הבדיקה הזו: כאבים דמויי מחזור, דימום במהלך עשרה ימים לאחר הבדיקה (מתרחש בעיקר כאשר נלקחת דגימה במהלך הבדיקה), ותחושת צריבה קלה במהלך הקולפוסקופיה. התופעות הללו הן נפוצות וחולפות מעצמן, אך אם את חווה כאבים עזים, דימום כבד, הפרשות עם ריח לא נעים – חשוב לפנות לרופא הנשים שלך מפני שמדובר בתופעות לוואי חריגות.

תוצאות קולפוסקופיה ופענוח הממצאים

במקרים שבהם נלקחת דגימה (ביופסיה) במהלך קולפוסקופיה, התוצאות יגיעו בתוך מספר ימים. במקרים אחרים, הרופא שמבצע את הבדיקה יספק את התשובות באופן מיידי. ישנם מצבים שבהם בדיקת קולפוסקופיה אינה מתבצעת כהליך אבחוני, אלא הליך טיפולי – כמו טיפול בנגעים בצוואר הרחם או דפנות הנרתיק, ולכן חשוב לבצע בדיקות מקדימות כדי לבחון האם יש צורך בטיפולים מהסוג הזה.

אבחון מקדים של מצבים טרום-סרטניים הציל ומציל נשים רבות מדי שנה, ולכן חשוב להיות עם אצבע על הדופק בכל הנוגע לבדיקות גניקולוגיות. במקרים שבהם בדיקת פאפ החזירה תשובה חריגה או שאת חווה תסמינים חוזרים ונשנים שמפריעים לך, תוכלי לבצע בדיקת קולפוסקופיה שתעניק מבט מעמיק על בריאותך. הבדיקה החיונית הזו אורכת זמן קצר והיא מהימנה במיוחד, כך שמומלץ לבצע אותה אחת לכמה שנים או במקרה הצורך.

אנו מזמינים אותך ליצור קשר עם מרפאתו של ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים ומומחה לקולפוסקופיה, להמשך ייעוץ וטיפול.