ביקורת ספר: מיתר סמוי

לאור ציוצי אדום החזה מתנהל ספר הביכורים ההיסטורי-עכשווי של דב ליפשיץ הנע בין שואת יהודי הונגריה לבין בתי כנסת וותיקים בשכונה ד' בבאר שבע. התוצאה מעניינת במיוחד כאשר הקורא-מבקר הינו נצר לאותה היהדות ולאותה השכונה. העובדה שבישראל 2009 נכתב ספר בו הגיבור הינו סטודנט צעיר שמתעניין בניצולי שואה מחייבת קריאה.

עמיעד טאוב 17/09/2009

דב ליפשיץ לא יכול היה לכוון טוב יותר.

לפני כחודש פנה אליי ליפשיץ, על מנת לערוך ביקורת על ספר הביכורים שכתב:"מיתר סמוי" וקשה להעלות על הדעת שידע כי המדובר בקורא שמשפחתו גדלה בניחוח הייחודי של השכונה העתיקה בבאר שבע מאז עלייתה ארצה ובמי שנהג להתפלל כילד בבתי כנסת וותיקים ומלאי יהודים דוברי הונגרית ורומנית שממש כמו בספר נאבקים בשנים האחרונות על השלמת מנייין.

- פרסומת -

ליפשיץ, יליד באר שבע העוסק בספרנות ומידענות כיוון ופגע גם בספרו "מיתר סמוי".

הסיפור מתאר את קורותיו של אביחי, סטודנט לתואר שני באוניברסיטת בן גוריון שמחליט לכתוב תזה על קורותיהם של ניצולי שואה הונגרים המתפללים בבית כנסת עזוב בשכונה ד' בבאר שבע.

למרות שרבים מבני הקהילה הלכו לעולמם נעזר אביחי בבני הקהילה שנותרו על מנת לשחזר את סיפורם, יוצר חברות אמיתית עם הניצולים המבוגרים ואף מצליח לפתור תעלומה הקשורה לגינתו העזובה של הגבאי המנוח שלמה פוגלמן שעצי גינתו מסוככים על בית הכנסת הוותיק.

בשפה עכשווית ועשירה מצליח המספר לשלב במהלך הספר את עולמו הסטודנטיאלי שלו עצמו הכולל אהבות, אכזבות, מכון כושר וחזנות לצד מסע קצר אל בודפשט של ימי השואה ואל בית הכנסת הוותיק שהקימו הניצולים כשעלו ארצה וחוזר חלילה.

לעניות דעתי טוב היה עושה הכותב אם היה מרחיב מעט את סיפוריו ההיסטוריים מבודפשט, בספר בן כ-200 עמודים בלבד יש להתמקד בסיפורים המרכזיים והסקרנות בנוגע לקורותיהם של אנשי הקהילה הבאר שבעית בתקופת השואה בהחלט לא באה על סיפוקה בעוד שלעיתים התפרסה העלילה לסיפורי משנה קטנים ומיותרים.

למרות הביקורת הקצרה דלעיל אין ספק כי מדובר באחד מספרי הביכורים הטובים שקראתי(ייתכן כי גם החיבור האישי הוסיף לכך)והמחבר בהחלט מציג יכולת כתיבה מרשימה הבאה לידי ביטוי בשפה עשירה ובשילוב מוטיבים ספרותיים ייחודיים כגון ציוצי ציפורים והופעתו של "אדום החזה" לאורך הספר.

בעת בה אנו שומעים השכם והערב על כל חוליי החברה הישראלית כיף לקרוא ספר העוסק בסטודנט צעיר שמחפש להנציח את קורות העם היהודי, מתעניין בשואה, מכבד זקנים ומשקיע את זמנו בשיקום בית כנסת עתיק.
מספרם של צעירים מסוג זה כמו גם של ניצולי השואה הולך ואוזל בחברה הישראלית.

מיתר סמוי- דב ליפשיץ

הוצאת צבעוני

64 ש"ח

להשיג באתר ההוצאה או בחנויות הספרים