"בנות השירות הלאומי הן חלק בלתי נפרד מתהליך ההחלמה"

1 בספטמבר הוא גם מועד תחילת שנת שירות לאומי-אזרחי • 18,000 צעירות וצעירים מכל רחבי הארץ ומכל חלקי האוכלוסייה מתחילים היום את שנת השירות הלאומי-אזרחי שלהם, עם רצון עז לתרום, אך גם להתפתח, להגיע למקומות חדשים ולהגשים את עצמם • קובי זיו, אבא של ילד חולה סרטן: בנות השירות הלאומי הן חלק בלתי נפרד מתהליך ההחלמה

הראשון לספטמבר ידוע כיום שבו מתחילים את שנת הלימודים. אך לא הרבה יודעים שזוהי גם תחילתה של שנת השירות הלאומי – אזרחי שמתחילה באופן רשמי.

18,000 מתנדבות ומתנדבים מכל קשת החברה הישראלית – יהודים, ערבים, דתיים ,חילונים וחרדים, שעומדים לפתוח את שנת השירות ולהתחיל שנה רצופה בהצלחות, אתגרים, צחוק, דמעות וחוויות.

השנה הקרובה צפויה להיות מרגשת במיוחד בשירות הלאומי – אזרחי, לאחר שנה של קורונה, סגרים, ומבצע צבאי, בני ובנות השירות מתחילים השנה הרבה יותר ערוכים ומנוסים. שנת השירות נפתחת כאשר המצטרפים החדשים לשירות הלאומי מוכנים ויודעים איפה משרת ומה קורה במקרים לא צפויים של סגר ועלייה נוספת בתחלואה.

במסגרת פתיחת השנה, ראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי- אזרחי, מגיע לבקר ולברך את בני ובנות השירות ואת בכירי עמותות השירות השונות, כחלק מסיור מקיף במקומות התנדבות שונים ברחבי הארץ. במסגרת הביקור נערך כנס פתיחת שנה למתנדבים במשרדי ראש הממשלה, מדובר בכמה עשרות בני ובנות שירות בשנת השירות הראשונה שלהם. מנכ"ל רשות השירות הלאומי- אזרחי ובכירי הרשות הגיעו לבית הנוער של קדימה באור יהודה, אלוטף ירושלים, בית ספר ראשית, עמותת רחשי לב, בי"ח הדסה עין כרם בירושלים ועוד.

- פרסומת -

ראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי- אזרחי: "לאחר שנה לא צפויה ומאתגרת במיוחד, בה בני ובנות השירות עמדו בחזית האזרחית בכל הנדרש, אנו נרגשים לפתוח שנה נוספת אליה אנו מגיעים ערוכים ומוכנים לכל התרחשות שתהיה. אנחנו עומדים בפתחה של שנה חדשה שגם היא צפויה להיות מאתגרת על רקע התפרצות הקורונה המחודשת, ותפקיד מתנדבי השירות הלאומי הופך למשמעותי במיוחד. התרגשנו לפגוש מאות מתנדבי שירות לאומי איכותיים וחדורי מטרה שיוצאים לשנה של שליחות ותרומה, מאחלים הצלחה רבה לכלל המתנדבים ובטוחים שיתרמו רבות בשנה זו בחזית החברתית במדינה."

שרות לאומי
בנות השרות הלאומי.

בנוסף, נערך ביקור במוקד מד"א עם 50 מתנדבים, ביניהם מתנדבים מהמגזר החרדי. אלי בין- מנכ"ל מד"א: "בני ובנות השירות הלאומי והאזרחי הם כוח אדם איכותי ומשמעותי במגן דוד אדום. שיתוף הפעולה הצמוד בין מד"א לראשות לשירות לאומי-אזרחי צומח ומתפתח במהלך השנים ומסייע לנו לעמוד במשימות הלאומיות למען בריאות אזרחי מדינת ישראל. הרשות מהווה חמצן למד"א – בזכות בנות ובני השירות, אשר נמצאים יחד איתנו בחזית, אנו מוכנים לכל אתגר ומשימה. אני מודה לראובן ולאנשיו על הסיוע לאורך השנים ובתקופת הקורונה בפרט".

כחלק מביקור הרשות ברחשי לב, עמותה המאמצת את המחלקות האונקולוגיות לילדים בבתי החולים איכילוב ותל השומר, פגשו באמונה פנחסי- מנהלת פעילות ואסטרטגיה בעמותה, ובסיפורה המרתק. אמונה התחילה את תפקידה בעמותה כבת שירות לפני 16 שנה. "היה לי בן דוד שחלה בסרטן ונפטר. ראיתי מה משמעות בנות השירות שליוו אותו באותה תקופה, והחלטתי לעשות את השירות הלאומי שלי ברחשי לב וללוות ילדים בתהליך הקשה הזה" פנחסי מספרת.

כשהייתה בת שירות לאומי שירתה במחלקה האונקולוגית בתל השומר, "ראיתי שהילדים מבקשים דברים שאז לא היו לנו להעניק להם, כל כך רצינו שהילדים יקבלו את משאלתם, האחרונה לפעמים, והתחלתי להתרים להם את מה שביקשו. פיתחתי את נושא הפעילות וההתרמות והמשכתי בקשרים ושיתופי פעולה עם חברות ארגונים למען אותם ילדים."

אחרי עשייתה הרבה בעמותה, יו"ר העמותה ביקש ממנה להישאר ולהמשיך לעבוד שם, "כשהתחלתי את השירות הלאומי היינו 7 בנות שירות בלבד, היום יש 30 בנות שירות ולמעלה ממאה מתנדבים. ב-16 השנים האחרונות ראיתי את הפעילות משלשת את עצמה והכל השתכלל עם הזמן."

פנחסי ממשיכה "אנחנו מקבלים ילדים במצבים מורכבים ועם מחלות סרטן שונות. חלקם עוברים תקופות לא פשוטות ומחלימים, וחלקם לא. הילדים מתמודדים עם כאבים, פחדים, חברים שאיבדו פה במחלקה והמשימה שלנו היא להפוך את הדרך של הילד לקלה יותר ומלאה בחוויות טובות ורגעים יפים שיישארו לילד ולמשפחה."

מנהל בית החולים ספרא לילדים בשיבא תל-השומר, ד"ר איתי פסח ,קיבל את הבנות שירות בחמימות וציין את תרומתן החשובה לילדים המטופלים.  פרופ' עמוס תורן, מנהל המערך ההמטו אונקולוגי וחבר נשיאות ארגון רחשי לב, ברך את הבנות בפתיח השנה ואמר להם: "שבכוחכן להפוך כל רגע קשה לקל יותר, כל עצב לשמחה. אתן צובעות את המחלקה בצבעים של ילדים מנצחים". פינסקי אף פגש את עופרי כהן בן ה-19 המאושפז במחלקה, שסיפר לו שעבורו "ההבדל להילחם במחלת הסרטן כאשר יש בנות שירות לצידי, משמעותו לנצח את המחלה".

בביקורים המרגשים במקומות ההתנדבות השונים פגשו באדווה פרץ, בת 19 מבית שמש, אשר תמשיך להתנדב עוד שנה בבית הנוער קדימה באור יהודה, דרך עמותת עמינדב. אדוה מספרת "השנה שעברה הייתה מאוד משמעותית עבורי, שנה של עשיה ותרומה. נקשרתי מאוד לחניכים, עברנו ביחד דרך ואני רואה חשיבות עצומה במתן מענה לחניכים כך שבחרתי להישאר ולהתנדב עוד שנה בבית הנוער."