בעיות אורטופדיות נפוצות בגיל השלישי

זוג מבוגר
צילום: נואל אוטו, פיקסלס

מבוגרים וקשישים באוכלוסיית הגיל השלישי סובלים מבעיות בריאותיות שונות עקב גילם, מאחר ועם השנים המערכת החיסונית נחלשת וכך גם מערכות העצמות, השלד והשרירים. בני הגיל השלישי עלולים לסבול מפגיעה קשה בגלל נפילה או מכה, והם עשויים לסבול ממחלות הקשורות למערכות שלד ושרירים, ומבעיות אורטופדיות  נפוצות המגבילות את יכולת וטווח התנועה שלהם.  

יש מגוון בעיות אורטופדיות נפוצות בגיל הזהב, הבעיות מביאות למגבלה משמעותית ביכולת התנועה, לכן האדם המבוגר יעדיף להישאר בבית והוא יהיה פחות פעיל מבחינה גופנית, ומגבלת התנועה משפיעה גם על מצב רוחו ומצבו הפיזי הכללי.

אילו בעיות אורטופדיות נפוצות בגיל השלישי?

עם התקדמות הגיל המערכת החיסונית פחות יעילה והאדם חשוף לבעיות בריאותיות המאפיינות את גילו המבוגר, לרבות בעיות אורטופדיות נפוצות כמו שברים באגן, שברים בגפיים, קשיי הליכה, כאבי גב, דלקת מפרקים, שחיקת סחוסים, פרקינסון ועוד. גם פציעות ספורט שונות מאפיינות את גיל הזהב, מאחר ובני גיל הזהב חשופים לפציעות בזמן פעילות גופנית עקב מגבלות פיזיות והזדקנות הגוף, לכן רבים סובלים ממתיחת שרירים, מכאבים ועוד.

  • אוסטאופורוזיס – מחלת עצמות נפוצה מאוד בגיל השלישי הנובעת מהידלדלות העצם כתוצאה ממחסור בסידן בגוף, הסימפטומים של המחלה הם כאבים חזקים, עצם דלילה וסכנת פציעות בגלל נפילות ומכות. כל נפילה עלולה להסתיים בשבר בעצמות הגוף.
  • שחיקת סחוס – תופעה נפוצה בקרב מבוגרים בגיל השלישי, הסחוסים במפרקים השונים משמשים כרקמה התומכת בשלד והם בולמים זעזועים, אם הסחוס נקרע או נשחק עלולים לסבול מדלקות ומכאבים משמעותיים במפרקים.
  • פרקינסון – מחלה קשה הנגרמת בגלל התנוונות של מערכת העצבים, המחלה גורמת להפרעות מוטוריות שונות, לרבות חוסר יציבה, איטיות בתנועה, רעידות בלתי רצוניות, קשיות גפיים וכו'. מחלת הפרקינסון הולכת ומחמירה עם הזמן וההפרעות התפקודיות המוטוריות מחמירות עם השנים.
  • דלקת מפרקים – דלקת מפרקים היא למעשה קבוצה של הפרעות ודלקות שונות המביאות לנזקי במפרקי הגוף, הדלקות מופיעות בעיקר אצל מבוגרים בגיל השלישי, כתוצאה ממחלות זיהומיות, מחלות אוטואימוניות, טראומה, גנטיקה וכדומה.
  • שברים – בגיל השלישי עלולים לסבול משברים שונים בעקבות נפילות, פציעות ומכות, וכל פציעה הגורמת לשבר בעצם של אדם מבוגר מחייבת שיקום וזמן החלמה ממושך.
  • נפילות – בגיל השלישי כל נפילה עלולה להסתיים בפציעה קשה ובמגבלה בתנועה, וכתוצאה מהנפילה יש לעבור שיקום ארוך ובמצבים מסוימים הקשיש עובר למצב סיעודי. הנפילות עלולות להיגרם מסיבות שונות כמו ורטיגו, בעיות שיווי משקל, קשיי התמצאות במרחב, בעיות קוגניטיביות ועוד.
  • פציעות ספורט – רבים מבני גיל הזהב מקפידים על פעילות גופנית אך הם חשופים לפציעות ספורט שונות בגלל מצבם הבריאותי, מחלות שונות, נפילות ומאמץ יתר באימון.
- פרסומת -

שיקום אורטופדי לבני הגיל השלישי

בעיות אורטופדיות בגיל השליש נפוצות מאוד, ניתן לעבור שיקום במסגרת הקהילה, במרכזי שיקום, במסגרות הטיפול של קופות החולים ועוד. שיקום לאחר ניתוח אורטופדי מתחיל מיד לאחר ההליך הכירורגי, ומומלץ לעבור את השיקום על ידי אנשי מקצוע מנוסים, עדיף במרכז שיקום המתמחה בנושא.

בתהליך השיקום האורטופדי לבני גיל הזהב מתמקדים בשחזור מצב התפקוד הרגיל, בהתאמה למצב הפיזי והבריאותי הקיים. זהו תהליך העשוי להיות ממושך ולרוב יש להתאים גם עזרים אורטופדיים המסייעים לקשיש להתנייד ולבצע פעולות יומיומיות ללא עזרה.