הולכים אל הלא נודע – דבר תורה לפרשת וישלח / הרב אלעד בוקובזה

"הוֹלְכִים אֶל הַלֹּא נוֹדָע, אֶל הַלֹּא נוֹדָע... הוֹלְכִים אֶל הַלֵּךְ תֵּדַע, אִם זֶה טוֹב אוֹ רַע, שָׁם בַּלֹּא נוֹדָע..."

אל הלא נודע. צילום: מוחמד חאסן, פיקסביי
"הוֹלְכִים אֶל הַלֹּא נוֹדָע,
אֶל הַלֹּא נוֹדָע,
אֶל הַלֹּא נוֹדָע.
הוֹלְכִים אֶל הַלֵּךְ תֵּדַע,
אִם זֶה טוֹב אוֹ רַע,
שָׁם בַּלֹּא נוֹדָע…"

בחירות, התחלואה נוסקת, סגר ממשמש ובא.

במלחמת העולם השנייה כשבריטניה הצטרפה למלחמה כנגד הגרמנים, היה ברור לכולם שיהיה קשה. צדק צ'רצ'יל שהבטיח רק דם יזע ודמעות. מה נתן לבריטים את הכח לצאת למלחמה קשה ולהחזיק מעמד? כנראה הידיעה שבסוף יהיה טוב, שהמחיר יהיה כבד אך זה יגמר כשידם של בעלות הברית על העליונה.

אבל כשלא בטוחים שבסוף יהיה טוב, כשהאור בקצה המנהרה לא מראה אפילו סימן קלוש, מה נותן כח להחזיק מעמד?

בפרשתנו יעקב מגיע למפגש שממנו חמק עשרים שנה. שנות נדודים ארוכות שגבו ממנו מחיר כבד; בבידוד משפחתי, עסק שעומד בפני קשיים כלכלים, ומאבק בחמיו המושחת.

- פרסומת -

כיצד מתכוננים למפגש הזה? מה מבטיח שבסוף יהיה טוב?

יעקב אבינו נאבק עם מלאך אנו נאבקים בנגיף. הנגיף בדומה למלאך הגיע בהיסח הדעת ללא שום התראה מראש. לפני שנה ושלשה ימים (31/12/19) דיווח הרופא הסיני לי וונליאנג על נגיף מסתורי שתוקף באלימות את מערכת הנשימה, הסינים ניסו להשתיק אותו, אך הנגיף הקדים אותם וקטל את הרופא הסיני. אנו חבים לו הרבה חיי אדם, גילויו המוקדם, ואומץ הלב לומר דבר שאינו נשמע, מציב אותו כדמות מופת.

הרב אלעד בוקובזה. צילום: פרטי

תפילה דורון ומלחמה.

כלל גדול מלמד אותנו הרמב"ן- מעשה אבות סימן לבנים; כל מקרי האבות עתידים להתרחש לבני בניהם, וגם את דרכי המילוט של האבות כדאי לבנים לקחת.

בואו ניקח את הטקטיקה של יעקב אבינו.

תפילה- אמנם אנו מתפללים אבל כמה שונה היא תפילתנו, חודשים רבים לא היינו בבתי הכנסת וגם כעת מניינים מצומצמים של עשרה לא מתקרבים לדבר האמיתי. אך גילינו שה' שומע גם ממרפסות וגם מחצרות, "קרוב לכל אשר יקראהו באמת" העיקר לזעוק.

מלחמה- החיסונים הראשונים שכבר מוזרקים לעשרות אלפי אנשים ברחבי העולם בהחלט מהווים מלחמה שערה כנגד הנגיף.

דורון- גם אם ניתן לנגיף דורון מסופקני אם ירצה לקבל אותה מידינו. אולם אם נתבונן במפגש בין יעקב לעשו והדו שיח ביניהם ביחס לדורון, נגלה שהמילה 'פנים' תופסת נתח משמעותי

בראשית פרק לג (י) וַיֹּ֣אמֶר יַעֲקֹ֗ב אַל־נָא֙ אִם־נָ֨א מָצָ֤אתִי חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ וְלָקַחְתָּ֥ מִנְחָתִ֖י מִיָּדִ֑י כִּ֣י עַל־כֵּ֞ן רָאִ֣יתִי פָנֶ֗יךָ כִּרְאֹ֛ת פְּנֵ֥י אֱלֹהִ֖ים וַתִּרְצֵֽנִי:

מטרתו של הדורון היא להחזיר את הארת הפנים .

יעקב רומז למפגש עם המלאך שעמו נאבק אך לפני כמה שעות. בראשית פרק לב (לא) וַיִּקְרָ֧א יַעֲקֹ֛ב שֵׁ֥ם הַמָּק֖וֹם פְּנִיאֵ֑ל כִּֽי־רָאִ֤יתִי אֱלֹהִים֙ פָּנִ֣ים אֶל־פָּנִ֔ים וַתִּנָּצֵ֖ל נַפְשִֽׁי:

האחים ששכנו באותו הרחם והביטו האחד אל השני פנים אל פנים, הפנו עורף אחד אל השני. כעת על אף המתיחות והכעס, הדורון מקרב אותם ומאפשר לפנים להיפגש מחדש.

לצערנו אנו מורגלים במערכות בחירות, הדבר האחרון שהן עושות זה לקרב אותנו פנים אל פנים, הלוואי שבמקום להילחם איש באחיו נצליח הפעם להאיר פנים, ואור החנוכה יקדים ויזרח עלינו.

שבת שלום!