דפוס דיגיטלי מול דפוס אופסט – במה לבחור?

עולם הפרינט מרתק וכולל לא מעט שיטות דפוס שונות, החל מהטכניקות המסורתיות שהיו כאן תמיד ועד לשיטות המודרניות עם טכנולוגיה חדשנית שלא מפסיקה להדהים. שתי השיטות המובילות כיום בענף הינן דפוס אופסט ודפוס דיגיטלי, כאשר הבחירה נקבעת בעיקר עפ"י אופן המוצר, חומרי הגלם, כמויות נדרשות וכמובן התקציב.

דפוס דיגיטלי. צילום: 123RF

"על מנת לקבוע באיזו שיטת דפוס כדאי לבחור, חשוב להכיר לעומק את שתי השיטות, את ההבדלים והיתרונות" מספר לנו גורם מקצועי בדפוס פאר פרינט.

קישור לאתר המפעל: https://www.peerprint.com/about/.

על איכות לא מתפשרים

שתי שיטות הפרינט הללו מייצרות תוצרים איכותיים ביותר, לכן אין זה פרמטר משמעותי שנכנס לשיקולי הבחירה, מה שכן חשוב להבין זה את השונות בתהליכי ההדפסה. אז מה חשוב ללקוח? מהירות, דינמיות וורסטיליות בתוצרים, או אולי מחיר נמוך פר יחידה עבור כמויות גדולות של מוצרים? 

- פרסומת -

התאמת סוג הדפוס לפי צרכים

בשלב הבחירה חשוב להבין מהם צרכי הלקוח, מה התקציב והחזון השיווקי, אולי הוא זקוק למעט חומרי דפוס במהירות שיא, אולי הוא רוצה תוצרים ייחודיים בכמויות גדולות וחשוב לו לא להיות כמו המתחרים. מכאן שיש כמה פרמטרים העשויים להשפיע על בחירה בין אופסט לדיגיטל, כמויות, ורסטיליות מהירות וייחודיות.

מהירות ומשאבים

הדפסה דיגיטלית מתבצעת בלחיצת כפתור ומעניקה מענה מהיר ומדויק לצרכי דפוס ומידע דיגיטליים המגיעים כקובץ או ישירות מן המחשב. אין כאן דרישות הכנה מרובות או קדם דפוס כגון פיתוח גלופות מיוחדות  ויש כאן חסכון משמעותי במשאבים, ההדפסה מתבצעת כמעט באופן אוטומטי היישר על המצע הנבחר (נייר, עץ, קרטון, פולימר…).

לעומת התהליך הדיגיטלי המהיר והמדויק הזה עומד דפוס האופסט, שיטת ההדפסה המודרנית המקובלת כיום ברוב הענף, במיוחד כאשר מדובר על הפקות בכמויות גדולות ובינוניות של הדפסה אחידה ואיכותית.  באופן עקרוני מדובר על תהליך העברת צבע ללא מגע ישיר במצע עליו מדפיסים הדורש תהליך ודיוקים לאורך הדרך.

בעוד הדיגיטל הוא מהיר ודינמי וניתן לייצר ב מינימום זמן הפקות דפוס דיגיטליות מרהיבות וטרנדיות בזמן קצר ובאיכות מצוינת. האופסט הוא תהליך דפוס, בו הפרינט עובר כמה "תחנות" ובקרות.

למעשה, תהליך האופסט דורש משאבים לא מעטים של זמן והשקעה כספית. למשל, אם בדיגיטל ישנו דיוק מגרסת ה – Proof הראשונה ואין צורך בכמה ניסיונות להוכחת, כאן יש צורך בקדם דפוס להכנת הפרינט הנדרש, התאמת ניואנסי הצבע הנכונים, הדגשת הקווים המדויקים, יצירת הגרפיקה המושלמת ועימוד ממוחשב (אימפוזיציה) מאחר שאין מקום לטעויות טרם ההדפסה מופקים אייריסים והעתקי שמש לאישור הלקוח לפני הפקת הלוחות והגלופות להשבחה.

השבחות דפוס

בסופו של תהליך ההדפסה עוברים לשלב הגימורים וההשבחות בהתאם לדרישת הלקוח ולצרכיו, חיתוכים, שטאנצים, לכה סלקטיבית מובלטת, הטבעת פויל, הטבעה עיוורת, הדבקות, למינציה, לכת מים ועוד. לאחר שלב הגימורים התוצר הסופי עובר לבקרת איכות, בה נבחנים איכות ההדפסה ההשבחות והגימורים. במטרה להוציא מוצרים ללא רבב וללא פשרות.

זה נשמע שהדפוס הדיגיטלי "מנצח" את האופסט, אבל האמת שזה לא כך, הדעות פשוט חלוקות. עבור הפקות קטנות, דינמיות ומתחדשות ללא ספק הדפוס הדיגיטלי הוא המענה האולטימטיבי. אך, כאשר מדובר על הפקות בכמויות גדולות או בינוניות, דפוס האופסט הוא האידיאלי והיתרונות שלו הם בעיקר בהחזר ההשקעה המשמעותי של הלקוח.