המלצה לטיול: שוויצריה הקטנה

שוויצריה הקטנה שבלב הכרמל מציעה חורש ים-תיכוני עשיר בהרי הכרמל, בין מצוקים סלעיים וצנירים אדירים. בדצמבר 2010 התחוללה שריפת ענק בכרמל שעלתה בחיי אדם וכילתה שטחי יער נרחבים, אך פנינת טבע זו לא נפגעה בשריפה, ויופי הכרמל נשמר כאן.

באדיבות "טבע ונופים בישראל" 16/08/2012

בחום ובלחות המעיקים של הקיץ הישראלי, אין כמו לצאת לטיולים בפינות הקרירות של ארץ ישראל. לא חסרים מקומות מהסוג הזה: נחלים עם מים צוננים, מערות קרירות, חורש סבוך ומוצל, מעיינות נקבה.

תיאור המסלול: הינו מעגלי באורך כ-2.5 ק"מ (לא עביר לעגלות), ומשלב תצפיות לעבר נוף הרים מיוער ונפלא, הליכה לאורך ואדיות קרירים ונעימים בשביל העובר בתוך חורש ים-תיכוני עשיר, בין מצוקים סלעיים וצנירים אדירים. המסלול כולל קטע אתגרי קצרצר ומהנה בערוץ "הגיא הנעלם". מי שמתקשה יכול לוותר על קטע זה וללכת בשביל במסלול "הלוך- חזור" כך שניתן להתאים מסלול זה גם למשפחות עם ילדים קטנים.

- פרסומת -

נתחיל בחניון הצוק, משם מתחיל שביל שיוביל אותנו לנקודת תצפית מרשימה (מצפור הצוק) ממנה נשקיף על מרחבי שוויצריה הקטנה: הרים מיוערים, גיאיות עטורי חורש ירוק ומצוקים נישאים.

לאחר שסקרנו את הנוף המרהיב, נמשיך בדרכנו בירידה מתונה אל חניון מבוא נחל כלח, ארבעה שבילים מסומנים נפגשים כאן ואנו נלך בשביל המערבי, המסומן אדום, שיוביל אותנו דרך חורש של עצי אלון מצוי, אורנים ואלת המסטיק. השביל מתעקל דרומה ונראה את המצוקים המרשימים של מצוקי נחל כלח. בהמשך השביל נמצאת האטרקציה של האזור: מצוקים סלעיים בעלי צורת צניר (קעורים כלפי פנימה) המתנשאים לגובה 15 מטר במקביל זה לזה ויוצרים "שער סלע" מרהיב.

(צילום: באדיבות אתר הטיולים "טבע ונופים בישראל")

נעבור מעל לראש המצוקים ונרד לעבר נחל כלח. בדרכנו אל הנחל ניתקל בשביל נוסף הפונה צפונה דרך ערוץ צדדי – "הגיא הנעלם" – משביל זה נחזור לחניון בהמשך. המעבר בשביל זה דורש מעט טיפוס בין סלעים, תוך הסתייעות בשורשי עצים הנאחזים היטב בסלעים. כאמור, המתקשים יכולים לוותר על מעבר זה ולחזור בשביל ממנו הגענו.

תחילה נרד עם השביל הרחב עד לאפיק נחל כלח. בנקודה זו יש גשר אבן מתקופת המנדט הבריטי שמאפשר לחצות את הנחל לגדה השנייה. הנחל יבש בקיץ אך זהו נחל יפה שמוצל ברובו ולאורכו ישנם מסלולים נוספים שכדאי לטייל גם לאורכם, מסלולים אלו אינם מעגליים ומיועדים למשפחות עם ילדים גדולים. שביל הפונה אל מורד הנחל עובר דרך כמה מדרגות סלע באפיק הנחל וכדי להתגבר עליהן יש דרגיות.

לאחר שמיצינו את הטיול, מנקודה זו נחזור אחורה ונשוב אל החניון, דרך ערוץ הגיא הנעלם או בשביל ממנו הגענו.

אפשרויות בסביבה: ניתן לשלב את הביקור בשוויצריה הקטנה עם ביקור משפחתי בחי הבר שבכרמל, המשתרע על שטח טבעי של כ-6,000 דונם ואשר משמש כגרעין רבייה ואקלום לבעלי חיים ארצישראליים (כגון אייל הכרמל והיחמור הפרסי) שנעלמו מנופי הארץ לקראת השבתם לטבע, חלקם כבר שוחררו לטבע. חשוב לציין שחי הבר בכרמל אינו פתוח לציבור בקביעות, ולכן יש לתאם מראש עם הנהלת חי הבר את הביקור.

איך מגיעים: הדרך המהירה לשוויצריה הקטנה היא דרך כביש החוף עד מחלף חיפה דרום, משם להמשיך לכיוון אוניברסיטת חיפה. חולפים על פני מתחם האוניברסיטה (משמאלנו) בכביש 672 ועוברים כיכר קטנה. במרחק 300 מטר מהכניסה יש כניסה לקופות של פארק הכרמל (הכניסה בתשלום בסופי שבוע וחינם בימי חול).

לחילופין, ניתן לפנות במחלף עתלית, לנסוע דרך כביש 721 ההררי והמפותל עד צומת דמון, משם שמאלה בכביש 672 לכיוון חיפה עד לפני הכניסה לאוניברסיטת חיפה ואז פנייה שמאלה לקופות.

לאחר הקופות מגיעים לצומת טי. נפנה שמאלה כדי להגיע לחניוני הצוק ומבוא נחל כלח (הפנייה ימינה בצומת זו היא לחי הבר כרמל). מכאן נסיעה של כקילומטר וחצי בכביש הררי מפותל תביא אותנו שוב לצומת טי ממנה נפנה ימינה לחניון מבוא כלח או שמאלה לחניון הצוק – אנו ממליצים לפנות שמאלה בצומת וכעבור כקילומטר מגיעים לחניון הצוק.

לפרטים נוספים אודות המסלול: http://www.inature.info/wiki/ שוויצריה_הקטנה_-_מצפור_הצוק

הכתבה באדיבות אתר הטיולים "טבע ונופים בישראל". הנכם מוזמנים לבקר באתר להמלצות נוספות על טיולים בצפון.