הנקודה היהודית של ריקי גל

גל. תמונת הסב ליד המיטה (צילום: דור מלכה)

הזמרת והשחקנית ריקי גל, נכדתו של רב חרדי ממאה שערים, גדלה במיסיון נוצרי אבל נשארה מחוברת למסורת היהודית. כיום היא עורכת מחקר פרטי על ספר תהילים ושיר השירים, עובדת עם חזניות ומתרגשת משיריו של אברהם פריד.חיים שובל מאתר החדשות דתילי פגש אותה.

חיים שובל 25/05/2010

הזמרת ריקי גל נולדה כרבקה בן מנחם בשכונת מאה שערים בירושלים וחוותה ילדות קשה שכללה את גירושי הוריה בגיל שנתיים וילדות במיסיון שם גודלה ע"י נזירות נוצריות עד גיל 8. היא זמרת מצליחה שעשתה דרך ארוכה וקשה בזכות עצמה ומאחוריה אלבומי זהב ופלטינה עשרות להיטים שהפכו לנכסי צאן ברזל במוסיקה הישראלית השתתפות במגוון מחזות זמר בתוכניות ובסרט "השיבה מהודו" וכהונה יוקרתית בחבר השופטים של "כוכב נולד" במשך 2 עונות. בשנת 2008, הוציאה גל דיסק חדש בשם "רואים את השנים" וכיום ממשיכה ללמד אומנים צעירים, מופיעה וכותבת.

איך את שומרת על הנפש היהודית/ על המסורת?

"סבא שלי היה רב גדול שכתב ספרי קודש ומה שהיה יפה אצלו זה שהוא לא כפה על אף אחד ועליי את החינוך הדתי. כילדה שגדלה גם במיסיון, חוויתי חוויות מיוחדות כמו הגעה לחופשת סוף שבוע אצל סבא, ביקור בבית הכנסת שלו לצד שירים על ישו כשהסב בתגובה לא בולם לי את הפה ולא מהסה אותי אלא פשוט מחבק אותי בלי לומר מילה – זאת בשבילי תעודת התחלת חיים. זה נותן כוח. תמונתו נמצאת על יד המיטה שלי וזה נשאר איתי. בנוסף, יש לי קשר למסורת ולדת דרך השירים, מאז ומעולם יש במסורת שימוש מוסיקאלי. אחד השירים שלי הוא "על ראש שמחתי". כמו כן, אני שמה לב שככל שמתבגרים צצים בך שורשים ויש לך צורך לדעת מאיפה באת? איזה ערכים יש לך ומאיפה הגיעו? מה משפיע עליך? מהו המוסר שעליו אתה שואל את כל השאלות?."

איך התחילה קריירת השירה

- פרסומת -

"מאז שאני זוכרת את עצמי תמיד התחברתי למוסיקה. בקיבוץ ברעם שבו חייתי לאחר תקופת המיסיון הייתי בלהקת הריקודים של הקיבוץ והייתי הסולנית. במשך השנים הארוכות, נלחמתי לבד על המקצוע וכנראה שהצלחתי מעצם השארותי במקצוע זה מהיום שעליתי לבמה לא ירדתי ממנה. אני רוצה להמשיך והעובדה שאני רואה את עצמי היום לעומת אז, אני מרגישה שאני יותר טובה וזו דרך ארוכה ומלאה חתחתים וכוחות בלתי רגילים. בגיל 16, שיניתי את שמי לריקי גל ובהיותי בת 17 התגייסתי ללהקת חיל הים".

ספרי על חוויה יהודית שחווית או מחשבה שכיוונה אותך?

"הייתה לי תמיד הרגשה של חריגה אבל בתוך תוכי הייתה לי קריאה שכוונה אותי למוסיקה והלכתי עם זה. בקיבוץ ניר דוד היה בי הרצון להתחבר למשהו ולכן חיפשתי מקורות השראה ומצאתי. אתה פוגש את האלוקות בצחות ובטוהר שלו דרך היצירה עצמה וזאת חוויה שקשה להסביר ולתאר".

מה החלומות שלך? לאן רוצה להגיע?

"כל חיי הם חלום, להגיע לכמה שיותר לבבות ולא רק מהמקום העסקי אלא לתת השראה לאנשים. אתה לפעמים טריגר לתיקון של האנשים כי זה עושה לך טוב וזה מה שאתה רוצה להעביר אחריך. אתה כל הזמן רוצה לספק השראה לחיים, להעמיק את הערך הקיומי של העולם ומצליח לגרום לו לחשוב בצורה אחרת".

מה ההישג שאת הכי מתגאה בו?

"ההישג שאני מתגאה בו זה שכל הזמן אני לומדת שירה, ספורט, מחול, היסטוריה וספרות כדי להבין שירה ואני מצליחה להעביר את זה לתלמידים שלי כי מי שלא מבין שירה ומאיפה הגיע השיר ומה המשמעות של כל מילה לא יכול להיות זמר טוב. זה מה שהתכוונתי להגיד בתוכנית 'כוכב נולד' שבן אדם לא יכול להיות בור ורק לשיר טקסט. לא רציתי להראות רק כשופטת אלא רציתי לעשות גם סדנאות ולימודים אבל חלק מהצוות חשב שזה בזבוז".

אם לא היית זמרת מה היית עושה?

"הייתי רוצה להיות רופאה או וטרינרית או ארכיטקטית".

את הולכת לשיעורים או לסדנאות?

"למדתי בעבר אצל הרב גפני ובעמותת' קולות', עמותה שמטרתה ליצור דו שיח בין אנשים, היינו קבוצה שנפגשת כמעט כל שבוע ולומדת ביחד כל דבר. לצערי כיום זה קצת הפסיק כי כל אחד בעיסוק שלו אבל זה היה מאוד מעניין ומרתק. אני עוסקת כיום במחקר פרטי שלי על ספר תהילים ועל מגילת שיר השירים".

אמרת שדרך השירה את מתחברת למסורת/ לדת איך זה בא לידי ביטוי?

"אני מלמדת הרבה שנים שירה ועובדת עם חזניות מהמרכז, יש לי כיתות של נשים דתיות וזה עונג עצום כי יש לי הזדמנות לעשות ניתוחים של התפילות ולעזור להן לבטא זאת. זה דבר שמסב לי אושר עצום לצד התעמקות עם הדרכת שירה".

אילו אומנים ישראליים ובכלל את מעריכה במיוחד?

"אני מאוד אוהבת את אסף אמדורסקי כמוזיקאי כי הוא בעל גישה מוזיקלית ועדינות. יש כמה זמרות מצוינות שאני מחכה לראות מה יהיה איתן כמו איה כורם ומאיה אברהם ויש עוד כמה להקות מצוינות. עוד אומן שממש מרגש אותי זה הזמר החסידי אברהם פריד, זמר שממש הורס אותי מהתרגשות כאשר אני שומעת אותו".

לסיום מה המוטו שלך בחיים או משפט שאת מאמצת לחייך?

"ישנם שני משפטים שמרגשים אותי ומלווים אותי. הראשון משפט של אלתרמן: "לנצח אנגנך" המשפט השני שהוא נפלא בעיני זה "עוד חוזר הניגון שזנחת לשווא", אם יש משהו שיכול לחקור ולהבין מה זה אומר אני חושבת שהוא יוכל להיאחז בערך החיים. אם נבין את ערך המילה אפשר לבנות עולם מלא".