יותר מתמיד: איך לבחור נכון את העתיד המקצועי שלך?

צילום: פוטוליה
בשיתוף המכללה העסקית

בחירת אפיק לימודי הינו אחד מהצעדים החשובים והמהותיים בבואנו לקבוע את עתידנו המקצועי לשנים הקרובות. זוהי החלטה שתקבע את רמת הסיפוק שלנו מהעבודה, רמת הכנסה משוערת וגם אפיקי קידום מקצועיים. לא פעם בחירת מקצוע אף מחברת את הלומד לחוג חברתי וכלכלי ובונה את מעמדו בעיניי הסביבה. חשיבות הלימוד המקדים אודות בחירת המקצוע, הבנת המאפיינים שלו והחיבור האישי ללומד, בד בבד עם בחירת מוסד הלימוד, קריטית בשלב זה לא פחות מחבישת ספסל הלימודים והלימוד עצמו.

בחירת מוסד הלימוד והאפיק הלימודי קריטית על אחת כמה וכמה עבור בעלי עסק או מנהלי משאבי אנוש הנדרשים  לבחור את מוסד הלימודים עבור עובדי החברה מתוך כוונה להעניק ערך מוסף למקום העבודה ולתפקידים המבוצעים בו.

שפע מוסדות הלימוד הקיים כיום ועודף האינפורמציה מקשים על הבחירה. לפניכם עצות זהב שיסייעו לכם לבחור את מוסד הלימודים ואת הקורס המתאימים במיוחד בשבילכם:

  1. בחירת המוסד הלימוד

ניקח לדוגמה קבוצת כדורסל הקיימת 30 שנה, הגאה בהצלחותיה זכיותיה, דרך ניהולה הנכון ,טיב שחקניה, קהל אוהדיה הנאמן, ואצטדיונה הנוח והמזמין, לעומת קבוצת כדורסל הקיימת מספר שנים בודדות ומופיע תדיר בעיתונות עם ידיעות שליליות על רקע כספי או ניהולי. להיכן תתחברו? שאלה רטורית.

- פרסומת -

כך גם במוסד לימודי. אל תתעצלו. תחקרו ותבדקו תחת כל עץ רענן כמה שנים קיימת המכללה? האם היא מסונפת למוסד גדול יותר? האם הוגשו נגד מנהליה תביעות, וכמה? ואל תשאירו את הבדיקות על הנייר בלבד. בקרו במוסד עצמו והתרשמו האם המקום רועש או מלוכלך, האם החניה קרובה למוסד הלימודים ועוד. מומלץ אף להשוות בין המוסדות השונים באמצעות הכנת טבלה פשוטה.

  1. בחירת המקצוע

רבות דובר על בחירת המקצוע הנכון, אך בואו נדבר גם על סך מרכיביו: אל תהססו לפנות לחברות השמה ולשאול האם יש ביקוש בתעשייה לבוגריו, מהי רמת השכר ההתחלתית במקצוע והאם יש אפשרויות לשפר את רמת השכר ולהתקדם באמצעות קורסים נוספים בעתיד.

חשוב לבדוק האם הקורס יכול להתפתח בכיוונים מקבילים. לדוגמה, מנהל לוגיסטיקה ומחסן יכול ללמוד רכש, הפצה ,ניהול מרלו"ג ואף סחר בינ"ל. הכל תלוי בהיקף וסוג העבודה במקום בו הוא עובד.

3.המרצים

איכות המרצים מהווה גם היא קריטריון מהותי. חפשו בגוגל את שמות המרצים ובדקו האם יש להם אתר אינטרנט פעיל, האם כתבו עליהם המלצות או ביקורות אובייקטיביות, האם יש ברשותם מכתבי ההמלצה רלוונטיים מהשנים האחרונות, האם הם מפרסמים מאמרים עדכניים, מופיעים באקדמיה, יועצים לחברות ואולי אף משמשים כבוררים בבתי משפט בתחום הסמכתם? מומלץ מאוד אף לבקש להשתתף בהרצאה לדוגמה על מנת להבין עם עצמנו האם אנחנו מתחברים למרצה ולתוכן, האם הוא ברור דיו, האם הוא מקיים אינטראקציה עם התלמידים והאם הוא קשוב לענות על שאלותיהם בתום השיעור. זכרו, מרצים הם עמוד השדרה של הקורס, ומרצים טובים באמת יכולים לסייע לכם להגשים את חלומכם.

  1. תוכן הלימודים, או סילבוס בשמו הלועזי

בבואכם לבחור את מוסד הלימודים, אל תתפשרו ודרשו לקבל את תכנית הלימודים של המוסד. מוסד לימודים מכובד אמור להציג בפניכם תכנית לימוד מפורטת של כל מפגש ומפגש, הכוללת את תאריך המפגש, נושא המפגש, שם המרצה והיקף השעות בכל מפגש. מוסדות מקצועיים אף נוטים לפרט את התכנים המרכזיים של תכנית הלימוד.

מומלץ מאוד שלא להגיע לפגישת ייעוץ לפני שקיבלתם תכנית קורס מפורטת לידיכם. לעיתים במהלך פגישה כזו יופעל עליכם "לחץ רישומי" (מילוי טופס הרשמה) בטרם תוכלו לעיין בחומר בריכוז רב בביתכם ואף להשוות בין תכני הלימודים של המוסדות השונים..

בנוסף, בדקו אם יש פרויקט גמר בקורסים השונים. ביצוע פרויקט גמר מהווה "חלון ראווה" מרשים ויעיל בבואכם לראיון עבודה, וממחיש באמצעות כתיבת הפרויקט והציון אותו קיבלתם את מידת הרצינות, הידע והמקצועיות אותם השקעתם ורכשתם. כמו כן, בדקו האם קיימים מבחני אמצע/גמר. קריטריונים אלה מהווים אבני דרך נוספות לאיכות השיעור, לרמתו ולהתייחסותו העניינית של מוסד הלימודים.

  1. ספרות מקצועיות ופורומים

אל תהססו לשאול ואף לאחוז ולהציץ בחומר המקצועי אותו מקבלים במהלך הקורס, בין אם מדובר בחוברת או ספר או סדרת ספרים. בנוסף שאלו האם ישנו חומר מתורגם המחולק לכם, האם לצד החומר הכתוב ישנן גם מצגות או כל חומר אחר, וכיצד הוא מונגש לתלמידים. האם החומר הנלמד מוצג בספריות במכללות השונות, האם קיימות המלצות לחומר הלימוד של קולגות לתחום והאם המחברים עצמם הינם מחברים מוכרים שעשו כברת דרך בתחום הכתיבה המקצועית. נתקלתי לא אחת במתעניינים שלא הקדישו לנושא חומר הלימוד את הרצינות הדרושה, ובבואם ללמוד נתקלו בספרים ישנים ולא מעודכנים, אשר גרמו להם מפח נפש מקצועי.

  1. הקורס עצמו

חשוב מאוד לבדוק כמה שנים הקורס קיים במכללה וכמה מחזורים שלו כבר התקיימו. כמו כן, בבדיקה קלה במנועי החיפוש באינטרנט תוכלו לראות  האם יש לקורס מרכז אקדמי וכמה שנים הוא מרכז את הקורס, כמה מרצים קיימים בקורס (נהוג שבכל 4 – 5 מפגשים מתחלף מרצה). מוסד המעסיק מרצה בודד בקורס של למעלה מ-15 מפגשים הוא מוסד שכדאי לבדוק בציציותיו; הרי נדירים הם המרצים השולטים בכל רזי התחום.

  1. ביטול הרשמה

חשוב מאד לבדוק מספר דברים בשלב החתימה על הסכם הלימודים: האם חוק הגנת הצרכן מופיע בחוזה /הסכם הלימודים באותיות קידוש לבנה? מהם התנאים לביטול, להשהיה או להקפאה או האם ניתן למכור או להעביר את זכויות הקורס לאדם אחר.

קיימים גם הסדרים מיוחדים לאוכלוסיות שונות: אם הנכם חיילים משוחררים והקורס מוכר לפיקדון חיילים משוחררים , האם אתם זכאים להסכם לימודים מיוחד? בנוסף, באם הנכם מגיעים ממשרדים ממשלתיים המממנים עבורכם את הקורס יש לבדוק היטב את התנאים הנלווים לכך.

  1. עזרה בהשמה

בדקו את נכונותו של המוסד לסייע לכם בהשמה רלוונטית לאחר תום הלימודים: האם מתקיימים ערבי השמה? האם למוסד קשרים יומיומיים עם חברות השמה או חברות ועסקים המעוניינים בעובדים בתחילת דרכם ? האם עומדים לרשותו כלים במדיה החברתיות העוזרים בהשמה, כגון דף פייסבוק פעיל ועדכני המרכז משרות עבודה? האם על לוחות המודעות במוסד מופיעות תדיר משרות עבודה? ובונוס גדול – האם המוסד שייך לארגון גדול המטפח את הקשר בין בוגרים לחברות?

 

*** המכללה העסקית מציעה מגוון רחב של קורסי מקצוע והעשרה, כולל אפשרות הרשמה למתכונת קורס אונליין  בתחום : ניהול והפקת אירועים, ניהול כללי , לוגיסטיקה ומחסנים,  ניהול פרויקטים , יעוץ עסקי, סחר בינ"ל, רכש ולוגיסטיקה , שיווק ומכירות, חשבונאות וכספים ועוד