כנס הקיץ של צהר: "רבנים לא יכולים להגדיר מיהו דתי"

כנס צהר. תמונה: דוברות צהר

בפאנל שנערך בכנס צהר במרכז מורשת בגין בירושלים תחת הכותרת 'דתי לדעתי – זהות דתית מנקודות מבט שונות' דנו בשאלת ההגדרה של מיהו דתי מבחינה רוחנית. בפאנל השתתפו יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו ("תפקידנו לא לשפוט") הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי ("יש הרבה טרמפיסטים") הרב אייל ורד ("לכל אחד יש חולשות"), ד"ר מיכה גודמן ("רואים סלחנות לדתיי הרצף") והרב מנחם בורשטיין ראש מכון פוע"ה ("המסגרת זאת ההלכה")


בפאנל שנערך בכנס צהר במרכז מורשת בגין בירושלים תחת הכותרת 'דתי לדעתי – זהות דתית מנקודות מבט שונות' דנו בפאנל בהשתתפות יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי והרב אייל ורד חברי הנהלת צהר, ד"ר מיכה גודמן והרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה בשאלת ההגדרה של מיהו דתי מבחינה רוחנית.

הרב סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר: "אין ספק שהחשש הגדול הוא מתן לגיטימציה לעולם שאינו מחויב לתורה ומצוות והלכה. זה חשש מאוד גדול. כל יהודי מחויב לתורה ולמצוותיה. אם אדם יבוא לבית הכנסת ואחר כך ידליק טלוויזיה זה שהרב חיבק אותו לא אומר שהוא חושב שזה מותר. מי שבא להיות דתי תפקידנו לא לשפוט אותו אלא להראות איך חיים הלכתיים ודתיים הופכים את החברה שלנו ליותר טובה. לא השיפוטיות תעזור פה".

הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי, חברת הנהלת צהר: "יש אנשים שמבחינתם עול מלכות שמיים זה דברים שאנו נוטים לזלזל בהם. מצד שני יש הרבה טרמפיסטים. כאלה שנוח להם להיחשב דתיים בלי לשלם את דמי החבר. אבל לפעמים זה מה ששומר עליהם בתוך המרחב הדתי. אדם כל הזמן נותן דין וחשבון לבורא עולם אבל אני חושבת שבסוף זאת שאלה חברתית. בסוף יש התבוננות חיצונית שאומרת אם אתה דתי או לא".

- פרסומת -

ראש מכון פוע"ה רב מנחם בורנשטיין: "דתי זה אדם ששומר הלכה. זאת מסגרת הברזל שמחזיקה את הפיספס. אני מבחין בין שומרי הלכה לבין כאלה שחשוב לקרב אותם. אם יש לי דרך לשכנע אותה שיש גדרים אחרים להלכה אני אנסה לשכנע אותה".

הרב אייל ורד, חבר הנהלת צהר: "השאלה היא מי נחשב בפנים ומי בחוץ. אני מכיר כאלה שראו בתורה אמת, הם היו חלק מבית הכנסת, התפללו וקראו בתורה והייתה להם אמונה תמימה, אבל היו להם את החולשות שלהם. אני חושב שלכל אחד מאיתנו יש חולשות. במקום לצמצם בואו נרחיב וניתן כמה שיותר אפשרויות לאנשים להצטרף לזרם הזה".

ד"ר מיכה גודמן: "רבנים לא יכולים להגדיר מיהו דתי. יש הרבה אנשים שמגדירים את עצמם דתיים למרות שבעבר לא תפסו את עצמם כדתיים. ההגדרה התרחבה. להיות דתי זה לא קשור לקב"ה. זה להיות שייך לקבוצה מסוימת. היום אנו רואים סלחנות של הקהילה למה שמכונה דתיי הרצף והם רואים עצמם כדתיים ומעניין להבין למה זה. כיום הקהילה הדתית היא משהו שאנשים יותר רוצים להיות שייכים אליה".